Hlavní navigace

Jaký bude Skype pro Windows 8? Méně náročný na systém a designovaný pro smartphony

David Slížek

Skype nedávno oslavil deváté narozeniny a vstoupil do devátého měsíce, kdy reálně působí jako součást firmy Microsoft. V pražské pobočce se pracuje na novém klientovi pro Windows 8 a na integraci Skypu do webové služby Outlook.com. Co nového přinesou? Mluvili jsme s šéfem českého Skype Tomášem Vocetkou.

Česká pobočka Skypu pracuje na novém klientovi, který bude součástí Windows 8. Internetem už kolují screenshoty, které Skypu údajně unikly, takže si můžeme udělat představu o designu. Co všechno se ale v novém klientovi změní kromě rozhraní? 

UI je asi tou hlavní změnou. Důležité také je, že klient Skypu pro Windows 8 bude interoperabilní se všemi verzemi Skypu na všech jiných platformách. To znamená, že si z Windows 8 zavoláte i na Linux nebo iPhone. Nebylo to samo sebou, Windows 8 je architektonicky nový systém, který přináší zajímavé změny ohledně toho, jak pracuje. Klient přináší úplně nové uživatelské prostředí, které odpovídá Modern UI, jak tomu teď říkáme, a je designovaný se speciálním ohledem na dotykové ovládání pro tablety a smartphony. Ale funguje i s klávesnicí a myší. 

Budou se měnit také klienti pro jiné systémy, nebo nové UI dostane jen klient pro Windows 8? 

V tuhle chvíli se to týká jenom Windows 8, ale klienti pro ostatní verze Windows i pro Mac se pravděpodobně budou nějak vyvíjet a dá se očekávat, že k nějakým změnám dojde. 


Autor: neowin.net

Údajné screenshoty nového klienta Skype v srpnu zveřejnil server Neowin.net

Přinese nový klient kromě upraveného rozhraní také nějaké nové funkce? 

Snažíme se dát uživatelům do ruky lepší nástroje pro mobilní přístroje. Pracujeme například na tom, jak zlepšit výdrž baterie. Udělali jsme v tomto směru během posledního roku řadu pokroků a pracujeme na tom dál. 

Nedávno jsme na Lupě psali o standardu WebRTC, který se – zjednodušeně řečeno – snaží skoncovat se samostatnými klienty a přenést jejich funkce rovnou do webových prohlížečů. Jde nový Skype touto cestou? Půjde o posledního samostatného klienta Skypu? 

O podpoře prohlížečů do budoucna přemýšlíme, i když tak, jak říkáte bych to asi nedefinoval. V rámci WebRTC jsme ohlásili vlastní aktivitu, která je s ním interoperabilní. To je směr, kterým chceme postupovat. Naší ambicí je poskytnout vlastní implementaci, která bude kvalitnější a bude víc vyhovovat našim uživatelům. Konec samostatného klienta to ale určitě neznamená. 

Skype se bude v nových Windows více integrovat do kancelářského balíčku Microsoftu. Získáte tak možnost „sáhnout si“ i na firemní klientelu. Chystáte nějaké služby speciálně pro firmy?

Přemýšlíme o tom, i když si myslím, že Skype bude mít hlavní těžiště pořád v consumer segmentu, mezi jednotlivými uživateli a jejich rodinami, případně mezi menšími firmami. Enterprise řešením pro nás bude spíše Lync, se kterým chceme být interoperabilní na úrovni messagingu i videohovorů.

Jak hluboká integrace do Lyncu Skype čeká? 

Lync je funkční řešení pro byznys komunikaci, hlavně pro velké zákazníky. A z logiky integrace v rámci Microsoftu lze očekávat, že dáme k dispozici možnost, jak si telefonovat mezi Lyncem a Skypem. Ale jinak Skype zůstane takový, jaký je. Máme dnes přes 250 milionů aktivních zákazníků měsíčně a samozřejmě i oni používají Office a další nástroje a očekávají od nás, že další verze Skypu budou interoperabilní a budou poskytovat funkce, které jim umožní například uspořádat z Outlooku konferenci přes Skype, naplánovat ji a podobně. V uplynulých dnech Microsoft oznámil nový web Outlook.com. V rámci něj by měla přijít možnost videohovorů mezi uživateli Outlook.com a Skypem. Na tom taky pracujeme a chceme to časem spustit. Skype v rámci Microsoftu působí jako samostatná divize, což dává dobrý smysl. Skype tak může nabídnout zajímavou funkcionalitu jak pro Windows, tak pro Office, nebo pro zábavu a herní konzole. 

Které z těchto funkcí se vyvíjejí v české pobočce? 

Kromě klienta pro Windows 8 také pracujeme na klientovi pro Outlook.com. A zajišťujeme spoustu dalších služeb a produktů, které koncový uživatel příliš nevidí. Jde o nejrůznější backendové záležitosti. 

Pořád nabíráte nové zaměstnance? O koho máte největší zájem? 

Prakticky o všechny. V Praze máme vývojáře od databázových specialistů, přes webové služby, PHP specialisty,vývojáře píšící v C++, pracujeme tady i s Azure, C#, .NET technologiemi. Podílíme se na webových frontendech, ale také na tvorbě našeho firemního webu Skype.com. Možnosti jsou široké a hledáme specialisty na různé technologie. Když jsem v lednu přišel do firmy, bylo tady 40 lidí, dnes jich máme 90, během dalších dvou měsíců by jich mělo být 120 a plány máme na 150 a víc. Zároveň rozšiřujeme prostory a provádíme rekonstrukce.


Skype

Tomáš Vocetka

Z toho, co říkáte, to vypadá, jako by česká pobočka dělala ve Skypu skoro všechno. Jaká je její pozice v rámci celé firmy?

Skype má pět hlavních vývojových center. Čtyři jsou v Evropě – Praha, Londýn, Stockholm a Talin. Potom máme také centrum v Palo Altu. Ta centra jsou dnes už skoro stejně velká a projekty jsou mezi ně rozložené. Takže třeba nový klient pro Windows 8 se dělá v Praze a v Estonsku, webový klient pro Outlook.com zase v Praze a v Londýně, mobilní technologie jsou mezi Palo Altem a Stockholmem. Jsme hodně distribuovaní a z toho vyplývá, že neexistuje jedno centrum, které řídí a ostatní poslouchají. A Praha je naprosto rovnocenné místo jako ty ostatní.

Jak se ve firmě projevila akvizice Microsoftem? 

Já jsem ve firmě od letošního ledna, takže od chvíle, kdy si ji Microsoft reálně přebíral. Jak už jsem říkal, Skype je samostatná divize a Microsoft se nám snaží vyjít maximálně ve všem vstříc. Zatím spolupráce funguje výborně – máme podporu od týmu, který dělá Windows 8, a máme s nimi výborné vztahy. Úzce spolupracujeme i s týmy, které dělají Azure, což je pro nás docela nová technologie. 

Říkal jste, že se architektura Windows 8 od svých předchůdců docela hodně liší, jsou v systému nějaké pozitivní změny směrem k VoIP službám? 

Ta zásadní je, že v nich bude Skype. Windows 8 jinak vyřešily docela hodně problémů, jak pracovat s aplikacemi tak, abychom byli schopní šetřit paměť nebo baterii mobilních zařízení. Vývojářům to přináší menší problémy, protože si musí zvyknout na trochu jiný systém práce, na to, že se aplikace pohybuje v různých módech, ve kterých se chová jinak. Jsou tam různá omezení, která se týkají třeba přístupnosti síťové komunikace a podobně. Ale všechno jsou to změny k lepšímu, které pomáhají tomu, aby zařízení déle vydržela běžet na baterii a podobně. Pokud například aplikace neběží, dávají jí Windows 8 k dispozici jen omezený přístup k síťové komunikaci a omezený přístup k procesoru, který může použít. Systém prostě limituje to, aby na pozadí neběžela aplikace, která ho neustále vytěžuje. To se týká i Skypu. Tím pádem je nový klient mnohem efektivnější, pokud jde o nároky na systém. 

Skypu se často vyčítá, že není otevřeným systémem, takže ani uživatelé nemohou přesně vědět, co se s jejich daty děje. Nedávno vás firma Cisco vyzvala, aby se Skype stal otevřenou platformou. Byl byste vy osobně pro? 

Myslím, že Skype protokol je naším intelektuálním vlastnictvím, které je unikátní, a myslím, že bychom si ho měli i nadále jako takové střežit. Nemyslím si, že by uživatelé trpěli tím, jestli je systém otevřený, nebo není. Skype je k dispozici prakticky na všech možných platformách a žádná konkurence není schopná nabídnout takovou šířku pokrytí. A to, že ji můžeme nabídnout, je do určité míry dáno tím, že můžeme mít pod kontrolou veškerou technologii, na které Skype běží. 

Na druhou stranu tím Skype nahrává různým spekulacím ohledně možného odposlouchávání. Nedávno tak i velkými mainstreamovými médii v USA prošla zpráva o tom, že Skype změnou v umístění supernodů mohl přispět k tomu, že bude mít data o hovorech svých uživatelů lépe pod kontrolou a bude je moci snáze vydávat policii. 

K tomuto případu měl Skype velice hezké vyjádření na svém blogu, se kterým naprosto souhlasím. Ochrana dat našich uživatelů je pro nás primární a naprosto zásadní. Na druhou stranu musíme a chceme spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení, pokud za námi přijdou s legálním, validním a ověřeným požadavkem. Naše právní oddělení tyto žádosti hodnotí kus po kusu, ale pokud jsou v pořádku, musíme jim vyjít vstříc. 

Kolik takových případů v České republice ročně řešíte? 

Nevím to přesně, ale jde o jednotky případů ročně. Ještě se vrátím k těm spekulacím. Jejich důvodem ani nebyla otevřenost nebo neotevřenost protokolu. Šlo o to, že v některých případech začínáme přecházet z P2P technologií na serverové. Hlavním důvodem je lepší podpora pro mobilní zařízení. Pokud provozujeme celého klienta na mobilním telefonu – což samozřejmě jde – hodně zatěžujeme jeho procesor a baterii. Proto se se snažíme přijít na kompromis, kdy udržíme hlavní výhody P2P spojení mezi zařízeními a zároveň budeme schopní šetřit jejich výkon. 

Znamená to, že chcete časem vést všechny hovory přes centrální server? 

Ne, to ne. To se – pokud vím – neplánuje a ani by to nebylo rozumné. Ale mohly by přes něj jít například informace o tom, jestli jsou vaše kontakty online. Dnes to P2P klient zjišťuje tak, že se ptá kolem, což je drahé, neustále musí probíhat síťová komunikace. Takže třeba informace tohoto typu se zřejmě budeme snažit dát na server. Ale vlastní hovory ne. 

WT100

VoIP telefonii se předpovídá velká budoucnost. Skypu také rychle roste konkurence – aplikace jako estonský Viber, rakouský forfone a další – necítíte se jimi ohrožení? 

Konkurenci vítáme, protože je důkazem toho, že to, co děláme, je zajímavé. Samozřejmě se pořád snažíme být nejlepší. A Skype je stále unikátní kvalitou a svým záběrem napříč platformami.

Našli jste v článku chybu?