Hlavní navigace

Topfun a Ivio: dva příběhy se stejně špatným koncem

Jan Potůček

Pohled na dvě české videoslužby, které se pokusily prorazit bez silného média za zády a podle toho také dopadly. Jak vypadalo hospodaření Topfunu a kolik lidí navštěvovalo Ivio?

Doba čtení: 8 minut

Ambice by tu byly…

30. červen 2015 se zapíše černým písmem do dějin českých internetových videoték. K tomuto datu oficiálně skončily hned dvě podobné služby – Topfun, která byla jednou z nejstarších video-on-demand služeb v Česku (startovala ještě před vznikem nováckého zábavního videoportálu Voyo), a Ivio, které naopak patřilo mezi nejmladší a sázelo na trochu odlišnou strategii než většina obdobných videoték. Obě služby byly velmi ambiciózní a očekávaly, že se poměrně rychle etablují na trhu. Což se asi dá říci o Topfunu, který dle oficiálně sdělovaných čísel doháněl v počtu předplatitelů Voyo, méně však už o Iviu, jež vsadilo na poskytování filmů zdarma doplněných o videoreklamu. To se ale v době, kdy se dají na mnoha úložištích stáhnout stejné filmy rovněž zdarma a nepřerušované reklamou, ukázalo jako poněkud utopické.

Topfun byl bezesporu službou, o které bylo za její téměř desetiletou historii slyšet mnohem víc než o Iviu. Jeho provozovatel, společnost Topfun Media vlastněná slovenskou investiční skupinou J&T (majitel slovenské televizní skupiny JOJ), nepodceňoval marketing a dával o Topfunu patřičně vědět nejen v klasických reklamních kampaních, ale i na řadě odborných konferencí. V neposlední řadě pak vsadil na úzkou spolupráci s výrobci chytrých televizorů, takže aplikace Topfunu se dostala do řady přijímačů známých značek mnohem dříve než konkurence (za kterou lze považovat hlavně Voyo). Dařilo se mu také dříve než ostatním uzavírat smlouvy s velkými hollywoodskými studii na využívání jejich knihoven. Co však Topfunu citelně chybělo, byla podpora nějakého velkého média, jakou se může pochlubit Voyo v případě televize Nova.


Foto: DigiZone.cz

Topfun byl svého času nejprogresivnější českou videoslužbou z hlediska vyjednávání s výrobci chytrých televizorů o umístění aplikace této videotéky do jejich nabídek

Proč se Topfun nespojil s Jojkou?

Lidé z Topfunu si tuto nevýhodu moc dobře uvědomovali. A chtěli, aby jejich většinový vlastník dokázal sladit svoje zájmy v televizním vysílání a provozu internetové videopůjčovny. Jenže to se nedařilo. Je to citlivá otázka, protože zasahuje hluboko do našich vzájemných propojení. Byl by to ale logický krok, protože mít podporu média je velmi významné. Zákazník potřebuje vědět, že tato služba existuje, potřebuje o ní mít obecné povědomí. Máte-li v chytrém televizoru ikonu vaší služby a diváka to v rámci televizního vysílání desetkrát denně nepraští do očí, citelně vám taková podpora chybí, řekl před třemi lety v rozhovoru pro DigiZone.cz tehdejší obchodní ředitel Topfunu Radek Přikryl. A naznačil i důvod, proč podle něj k užší spolupráci Jojky a Topfunu nedochází: obava televize, že by si spojením s VOD službou kanibalizovala svoje vlastní vysílání.

Já si to nemyslím, podle mě to je správná cesta a záleží na vzájemné dohodě, jakým způsobem bude televize informaci o VOD službě zveřejňovat. Právě tohle by ale mohl být ten kámen úrazu, proč má Jojka určité obavy, mínil Přikryl, který na sklonku loňského roku z Topfunu odešel (už v červnu byl jediným akcionářem Topfunu, firmou Krokola, odvolán z představenstva firmy), aby následně začal pracovat jako konzultant pro konkurenční službu Banaxi, které od letošního května šéfuje. Přivedl si s sebou i nejbližší spolupracovníky z Topfunu. Banaxi za sebou sice nemá žádný silný mediální dům a nemůže se opřít o velký televizní kanál, dodává však služby velkým řetězcům, jako je Tesco, které mají dostatek prostředků na reklamu. A zároveň jsou opravdu blízko svým zákazníkům, takže jim mohou svoji videoslužbu nabídnout při každodenních nákupech v obchodě.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Jeden ze zakladatelů Topfunu Radek Přikryl nyní šéfuje konkurenční službě Banaxi. Zadlužený Topfun musel opustit již v loňském roce

Topfun se nikdy nedostal ze ztráty

S Topfunem to šlo z kopce už delší dobu. Od svého vzniku v roce 2006 nikdy nedosáhl alespoň vyrovnaného hospodaření, všechna léta své existence prodělával. Jenom předloni, což je zatím poslední rok, za který jsou k dispozici oficiální čísla, skončil ve ztrátě téměř 13 milionů korun. Topfun původně založily české firmy Divida a RM Progres CZ, které později jako investora získaly společnost Trade&Technology (T&T), někdejšího provozovatele satelitní služby Skylink. T&T postupně získala ve společnosti Topfun Media mírnou většinu, když kontrolovala 51 procent akcií (Divida a RM Progres CZ měly shodně po 24,5 procentech). Za ni Topfunu poskytla v roce 2010 dlouhodobou půjčku 12 milionů korun, již ale provozovatel videotéky nesplácel. O rok později tedy T&T tuto pohledávku společně se svým podílem v Topfunu prodala společnosti Krokola.

Nový investor pokračoval ve finančním hašení ztrát Topfunu a jen v roce 2011 do videotéky „nalil“ přes osm milionů korun. Hospodaření Topfunu se ale nelepšilo. Jestliže v roce 2010 skončilo ztrátou 2,9 milionu korun, o rok později, kdy do firmy vstoupil nový investor, videotéka vykázala ztrátu dva miliony korun a v roce 2013 dokonce 6,2 milionu korun. Situace začala být neúnosná a v roce 2014 došlo na „lámání chleba“: Krokola jako většinový vlastník, investor a držitel milionových pohledávek si vyžádal jako protihodnotu vynaložených peněz podíly firem Divida a RM Progres CZ ve společnosti Topfun Media. Stala se tak jejím jediným akcionářem. Pak to šlo vše ráz na ráz: v červnu 2014 byli zástupci Dividy Petr Popelka a RM Progres CZ Radek Přikryl odvoláni z dozorčí rady, resp. představenstva Topfun Media. A v prosinci se s Topfunem úplně rozloučili.

Zpráva, která byla přes internet doručena uživatelům televizorů LG

Následoval viditelný úpadek videotéky, z níž začaly na přelomu loňského a letošního roku mizet lineární placené televizní kanály (např. CS Film, Fashion TV či Paparazzo) a ve videpůjčovně nepřibývaly žádné nové filmové tituly. V dubnu začala aplikace Topfunu mizet z chytrých televizorů značky Samsung a z programové nabídky vymizela většina filmů. Začátkem června oznámila vyřazení aplikace Topfunu ze svých chytrých televizorů i společnost LG Electronics. Stalo se tak na žádost provozovatele Topfunu a mělo k tomu dojít od 30. června. Jenže už 12. června Topfun na svém webu informoval o definitivním ukončení této video-on-demand služby a vymazal i zbylou programovou nabídku. Zákazníkům, kteří u něj měli předplatné, pak sdělil, jakým způsobem si mohou požádat o vrácení peněz.

Ivio: když padá prodej DVD, dáme to na web

Ivio takové dluhy jako Topfun nestihlo nadělat. Existovalo totiž pouhý rok, navíc šlo o produkt filmového distributora Hollywood Classic Entertainment (HCE). Využili jsme potenciál společnosti HCE, která už měla nakoupen určitý obsah, umí ho sehnat a bude ho nakupovat i nadále, vysvětloval loni v rozhovoru pro DigiZone.cz technický ředitel HCE Martin Beňo. Generální ředitel téže společnosti Martin Paleček odhadl počáteční náklady na spuštění Ivia na „desítky milionů korun“. Na druhou stranu jsou tu ale ještě licence a práva na filmy, které jsme nakoupili už dříve a nebyli jsme schopni je v dnešní době skrze DVD a Blu-raye dostat mezi lidi. Takže kdybychom to sečetli všechno dohromady, skutečná suma by se pohybovala v řádu několika set milionů korun, dodal.

Ivio od začátku stavělo na tom, že bude vydělávat buď na videoreklamě, která se spustí u filmů přehrávaných zdarma, nebo na prodeji jednotlivých filmových titulů, případně kompletní nabídky videopůjčovny, těm uživatelům, kteří chtějí sledovat filmy bez reklamy. Návštěvnost webu ale nebyla od samého začátku nijak oslnivá a nepomohl mu ani „ambasador“ projektu, herec Jiří Mádl. HCE si sice zaplatila reklamní kampaň, o Iviu ale uživatelé od jeho startu v březnu loňského roku příliš neslyšeli. V červnu téhož roku provozovatel Ivia přišel s nápadem zařazování filmů ještě před jejich uvedením na DVD, aby se tím vyhnul internetovému pirátství. V červenci oznámil vstup své aplikace do tabletů a chytrých mobilních telefonů od Samsungu a v září doplnil filmovou nabídku akvizičními seriály od americké televizní skupiny ABC, navíc v HD kvalitě.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Generální ředitel Hollywood Classic Entertainment Martin Paleček představuje v březnu 2014 videotéku Ivio. V pozadí přihlíží „ambasador“ služby Jiří Mádl.

Od loňského podzimu ale nebylo o Iviu takřka vůbec slyšet. Tedy až do tohoto týdne, kdy HCE oficiálně oznámil uzavření této videoslužby. Produkt nenaplnil naše obchodní očekávání, komentoval stručně rozhodnutí generální ředitel HCE Martin Paleček. Kolik peněz nakonec HCE do tohoto projektu investovala a nenávratně o ně přišla, však není jasné. V internetovém obchodním rejstříku jsou dostupné pouze dokumenty o hospodaření z roku 2000. A zjistit nelze ani to, jakou mělo Ivio v posledních měsících návštěvnost. Z oficiálního auditu českého internetu Netmonitor zmizelo již letos v dubnu. Přitom právě na výsledcích návštěvnosti chtěla HCE deklarovat úspěšnost Ivia – podle nich chtěla prodávat reklamu.

30 tisíc uživatelů měsíčně nestačilo

Jednoznačně je pro nás nejdůležitější návštěvnost. Protože na základě toho můžeme říci, že tady je určité množství lidí, kteří si vybudovali nějaký vztah k naší značce, říkal loni Martin Paleček. A nutno říct, že návštěvnost Ivia nebyla nikterak oslnivá. Za první měsíc měření loni v dubnu ji navštívilo 105 tisíc unikátních uživatelů, kteří zhlédli téměř půldruhého milionu stránek. Ale už v květnu počet uživatelů Ivia klesl na 68 tisíc, takže provozovatel rozjel reklamní kampaň, která gradovala loni v létě. Za srpen a září díky ní Ivio navštívilo přes 300 tisíc lidí, počet zhlédnutých stran se ale pohyboval maximálně okolo půldruhého milionu. Poté následovat strmý pád. Ještě v říjnu Ivio zaujalo 142 tisíc uživatelů, ale v listopadu už jen 46 tisíc, v prosinci 40 tisíc, totéž letos v lednu a v únoru a březnu už jen 34 tisíc.

Ještě výrazněji klesaly počty zhlédnutých stran na Iviu. Jestliže loni v září, kdy služba oznámila nákup seriálů z produkce americké televizní skupiny ABC, Ivio podle Netmonitoru vykázalo přes 1,3 milionu zhlédnutých stran, o měsíc později to bylo už jen 617 tisíc, v listopadu 321 tisíc a v prosinci 279 tisíc. Za první tři měsíce letošního roku se pak Ivio drželo jen těsně nad hranicí 200 tisíc zhlédnutých stran za měsíc, což je například hodnota, které dosahuje oborový web Médiář.cz (údaj za květen 2015). Pro srovnání: server DigiZone.cz podle Netmonitoru v květnu letošního roku navštívilo 80 tisíc unikátních uživatelů, kteří zhlédli 1,3 milionu stran, a to nejde o web s videoobsahem.

Našli jste v článku chybu?