TPB a Michael Jackson

21. 7. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Král popu byl uložen do hrobu bez mozku a v betonové skruži. Jeho odkaz ovšem žije dál, zcela mimoděk ukazuje, jak nesmrtelná umí být jiná legenda – sdílení po Internetu.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Smrt Michaela Jacksona, geniálního zpěváka, tanečníka, skladatele a autora aranžmá (to je fakt, ne má poklona, Jacksonův styl mi je na hony vzdálený) se bezpochyby stala mediálním fenoménem. Z místních bulvárních hvězdiček, kterým se podařilo natočit mistrovu sanitku, udělal mediální hvězdy celosvětového, spíše bychom měli říct celointernetového významu. Mistrův pohřeb, nebo přesněji tryzna na jeho památku – sama o sobě pojatá jako velkolepá show – způsobila krátkodobou nedostupnost streamovacích serverů, tedy přinejmenším v České republice. Virtuální obchody se prohýbaly a ještě chvilku budou prohýbat pod náporem zájemců o vše, co nějak souvisí s památkou na popovou show číslo jedna – božského Michaela. Ať už to budou trička, pamětní placky nebo figurínky s odendávacím nosem.

Jacksonova smrt a následný pohřeb se ale ve virtuální realitě projevily i jinak, než jen zahlcením těch, kteří vysílali onu vzpomínku na mistra, či prodávali cetky s jeho portrétem/téma­tikou. Skon popové hvězdy se zákonitě musel projevit i na tom, co vydavatelé popových hvězd rádi označují za šedou zónu Internetu – tedy ve výměnných sítích a v nasdílených souborech.

Michael Jackson byl plodným autorem, ale od vydání jeho posledního regulérního alba Invincible uplynulo již osm let (je stejně staré jako Windows XP, mimochodem). Nad „králem popu“ se postupně uzavírala mediální hladina, stejně jako se uzavírá v mezidobí každé jiné hudební hvězdy, dokonce i králů metalu. Zájem o jeho hudbu a o něj upadal, pouze s občasnými výstřelky, danými momentálně probíhajícími aférami. Přeloženo do řeči distribučních sítí – nejraději BitTorrent. V systému Jacksonova hudba kolovala neustále. Její dostupnost se v posledních letech udržovala na určité, relativně nízké, ale stabilní úrovni dané konstantním množstvím sdílejících fanoušků a těch, kteří si mistra chtěli pustit ze zvědavosti.

Čas od času, v průběhu významnějších afér, zájem o Jacksona stoupal, čemuž odpovídal pozitivní výkyv v počtu krátkodobých stahovačů/sdílečů jeho hudby a možná také malý nárůst konstantních fanoušků. To však byly výkyvy krátkodobé a relativně plytké. Ten skutečný přišel v okamžiku mistrovy smrti.

Protože 1. o mrtvých jen dobře, 2. mrtvého mistra všichni milujeme a 3. mrtvá legenda se okamžitě stává trendy, zaznamenaly torrenty s Michaelovou přítomností krátce po jeho skonu raketový nástup sdílečů i stahovačů. V den oficiální veřejné tryzny má nejpopulárnější z nich na prodaném/neprodaném komerčním/neko­merčním ale stále velmi úspěšném TPB asi sedm tisíc uživatelů. Nenechejme se zmást, toto je pouze vrchol ledovce, skutečný počet je mnohonásobně větší, protože v rozporu s představami lidí z OSA většina multimédií přes TPB neprotéká. Když k němu ovšem přičteme další, méně atraktivní, nebo méně obsažné torrenty, jsme jen v rámci TPB na přibližně padesáti tisících uživatelů. Vynásobme nejméně deseti ke každému z Torrentů, a přidejme další typy výměnných služeb.

Stejně jako za života, i nyní po vstupu do sálu legend o nichž jen dobře bude zájem o Michaela postupně uvadat. Možná, že ještě párkrát skokově povyskočí, odhalí-li se ex post nějaký další skandálek. Daleko spíše však bude stagnovat na úrovni jiné legendy z nesmrtelných.

Na předchozím případě jsem se pokusil ilustrovat vliv dvou zdánlivě zcela odlišných proměnných. Smrti popového krále a vývoje jeho obrazu ve virtuálním světě. Jaké z toho plyne ponaučení? Že nejenom popový král, ale také Internet a mnoho z jeho čistě technických vlastností aka BitTorrent jsou ve skutečnosti pouhé – promiňte ten vulgarismus – sociální jevy.

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).