Ještě před svým nenadálým odchodem z funkce chystal ex-šéf Twitteru Dick Costolo zásadní novinku, která má službu vynést opět na výsluní. Projekt Lightning (Blesk) má přinést nový způsob, jakým Twitter lidem nabídne obsah.
Spoléhá přitom na jednu z nejzásadnějších vlastností Twitteru: je to sociální síť, na které si lidé zvykli rychle sdílet informace o právě probíhajících událostech. A právě kolem aktuálního dění se má Lightning točit, píše server BuzzFeed, který měl možnost novinku v počáteční fázi vývoje vyzkoušet.
V Twitteru se s jejím uvedením objeví nové tlačítko, které povede do sekce ukazující nejzajímavější události (events), o kterých lidé právě nejvíce tweetují. Může jít o plánované akce, jako jsou sportovní zápasy nebo předávání různých cen, ale i o spontánní dění – živelné katastrofy a podobně.
Pokud si uživatel jednu z těchto akcí vybere, zobrazí se mu soubor tweetů a multimédií (tzv. collection), které o ní uživatelé publikovali. Jaké konkrétní tweety, fotky a videa se v kolekci objeví, určí speciální editorský tým, který bude vybírat to nejzajímavější a nejrelevantnější. Jak bude událost pokračovat, budou editoři do kolekce přidávat nové a nové tweety.
Na Twitteru i mimo něj
Prohlížení události pak bude probíhat ve stylu aplikací jako je třeba Flipboard – fotky a videa se budou zobrazovat přes celý displej a videosekvence se budou automaticky spouštět, aby na ně uživatel nemusel klikat. Součástí kolekcí budou také videa z Vine nebo přenosy z Periscope.
Uživatel bude tweety procházet chronologicky – tedy od chvíle, kdy lidé začali o události psát. Nejnovější informace, tweetované v reálném čase, pak bude označovat malá ikonka blesku. Bude také možné zaregistrovat se k odběru určité události. Vybrané tweety se pak budou ukazovat přímo v timeline uživatele, i když nebude followerem jejich autorů. A po skončení akce odběr automaticky skončí.
Kolekce k událostem budou přístupné všem zájemcům v mobilních aplikacích i na Twitter.com – a to i když nebudou k Twitteru přihlášeni. Bude je také možné vkládat (embedovat) na jiné weby. I na nich se budou neustále aktualizovat o nově přidané tweety.
Nástroj pro firmy
Twitter se tak chce stát místem, kam si lidé navyknout chodit pro zpravodajské pokrytí událostí, ať už budou jeho uživateli nebo ne. Je to chytrý tah, jak rozšířit počet uživatelů, kteří si přečtou tweety – aniž by museli mít na Twitteru svůj účet. A samozřejmě jim zároveň jeho založení nabízet.
Nejdřív budou kolekce tweetů kolem událostí vytvářet jen editoři Twitteru, na začátku jich chce sociální síť publikovat kolem deseti za den. V budoucnu ale Twitter chce tento nástroj poskytnout i firmám a organizacím, které by tak mohly vytvářet vlastní kolekce k vlastním, třeba i menší událostem. Zda půjde o službu zdarma, nebo za ni budou „vysílatelé“ muset platit, není jasné.
Podle BuzzFeedu projekt přežil i odchod Costola z funkce a nastupující dočasný šéf firmy Jack Dorsey potvrdil, že s jeho uvedením počítá. Lightning má před sebou každopádně ještě měsíce vývoje. Twitter jej chce uvést někdy do konce letošního roku.