Hospodářské výsledky Twitteru za druhé čtvrtletí sice vypadají skvěle, včetně zdvojnásobení příjmů a obnovení růstu počtu uživatelů, ale má to samozřejmě nejeden otazník. Tím nejzásadnějším samozřejmě je, kdo vlastně uživatelé Twitteru jsou. A v souvislosti s novými přehledy o aktivitě účtu se vrací zpět už několikrát položená otázka: co vlastně Twitter počítá do dosahu a podle čeho se řídí viditelnost tweetu?
Wall Street Journal upozorňuje, že zásadním problémem obnoveného růstu počtu uživatelů je to, že výrazně stoupá počet těch, kteří na Twitteru nevidí reklamu. Což je přesně i problém nových přehledů o aktivitě účtu a údajů o dosahu jak jednotlivých tweetů, tak celého účtu.
Z 271 milionů uživatelů Twitteru jich 14 % (37,9 milionu) nikdy nepřistupuje přímo na Twitter, ať už přes webové nebo mobilní rozhraní. Twitter buď používají přes některou z klientských aplikací, nebo na Twitter pouze informace vkládají a posílají z dalších aplikací. Vedle plnohodnotných klientských aplikací to navíc mohou být i uživatele služeb jako je Fliboard nebo různorodých napojení na Twitter v dalších sítích.
Informace umisťované na Twitter navíc běžně pocházejí z Foursquare či Instagramu a nezapomeňme ani na klasické sdílení pomocí „tweetovacích“ tlačítek na webu. V řadě případů jde o mobilní aplikace, které sice data z Twitteru načítají, ale není vůbec zaručeno, že načtené tweety uživatelů viděl. A samozřejmě, v těchto aplikací není vidět reklama, kterou Twitter poskytuje pouze ve své vlastní aplikaci a na svém webu.
Twitter dlouhodobě likviduje cizí aplikace
Pokud dlouhodobě používáte Twitter, tak víte, že Twitter před pár lety vyrazil do ostrého boje proti aplikacím třetích stran. Zdůvodňoval to tím, že chce aby uživatelé měli „stejnou úroveň zkušenosti“ a také tím , že chce, aby „tweety vypadaly všude stejně“. Už tehdy bylo jasné, že cizí aplikace jsou pro Twitter zásadním problémem v okamžiku, kdy chce prodávat reklamu.
Paradoxem je, že tažení proti aplikacím sice přineslo úmrtí množství opravdu dobrých služeb, ale Twitteru se aplikace zdaleka nepodařilo vymýtit. Proměna sociálního prostředí navíc přinesla to, že přístup k Twitteru (ať už pro čtení nebo i pro zápis) se skutečně přesunul do řady jiných aplikací a vede k nízkému používání Twitteru jako takového.
Twitter ve skutečnosti nerostl
Wall Street Journal zmiňuje, že pokud z údajů o růstu Twitteru (271 milionů uživatelů v druhém čtvrtletí představuje 6,3% zvýšení) odstraníte právě uživatele, kteří nikdy neuvidí reklamy, dojdete ve skutečnosti ke zpomalení růstu, někde mezi 3,9 až 4,4 procenty. A zároveň nelze ignorovat to, že počet lidí, kteří používají Twitter přes jiné aplikace, vzrostl o 24 % (v předchozím čtvrtletním srovnání o 17 %).
V každém případě je nutné dodat, že uživatelé nesledující inzerci, ale plnící Twitter obsahem, samozřejmě jsou pro Twitter podobně důležití jako ti, kteří inzerci sledují a obsah spíše konzumují. Jako každá sociální síť se Twitter neobejde bez lidí, kteří pro ostatní uživatele (a těch je většina) vytvářejí tolik potřebný obsah.