Hlavní navigace

Účtuje Telecom obsazený Internet?

Marek Antoš

Poskytovaná služba Internet 2000 (díky vůbec za ni) má podle některých klientů vážnou chybu. Pokud ke svému poskytovateli volají prostřednictvím dial-up a on má obsazeno, jsou i přesto tarifikováni. Ve svém článku tuto skutečnost objevuje Květoš Vícha.

Poskytovaná služba Internet 2000 (díky vůbec za ni) má podle některých klientů vážnou chybu. Pokud ke svému poskytovateli volají prostřednictvím dial-up, a on má obsazeno, jsou i přesto tarifikováni. Ve svém článku tuto skutečnost objevuje Květoš Vícha.

Nejenže tedy máme nejdražší Internet na světě, ale ještě údajně platíme za neposkytnutou službu. Český Telecom účtuje započatý impuls (2,60 Kč) dokonce za dvě tři … vteřiny takového hluchého připojení! Tohle jistě odradí mnoho zájemců o Internet a počítačová negramotnost u nás ještě dlouho potrvá…

Příklad (podklady má autor): Klient poskytovatele Video On Line (VOL) uskutečnil v listopadu 1999 celkem 95 připojení k Internetové síti, avšak Telecom mu tarifikoval 140 volání. Rozdíl představují převážně platby za neuskutečněné připojení (čekání a odpojení v rozsahu 2 až 30 vteřin). Zákazník uhradil v tomto případě za vstup na Internet něco přes 700 Kč, z toho pouhé čekání na obsazené lince ho stálo zhruba 100 Kč, to pro běžného klienta představuje dost – nejméně pět hodin pobytu na síti.

Tiskový mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha k tomu vysvětlil: „Podařilo se mi zjistit, že poskytovatel VOL má pravděpodobně zajištěn přístup svých zákazníků tak, že to jeho zařízení zvedne, i když jsou všechny jeho linky obsazené a vy pak čekáte, až se některá uvolní.“

Pan Crha neví, jestli to má takto ještě některý ISP zařízené – domnívá se však, že obvyklé to není. V opačném případě podle něj ovšem „koncový uživatel platí i za čekání, ačkoliv přístup na Internet nemá, to je ovšem záležitost ISP.“

Daniel Nalevajko z Czech On Line, a.s., Praha vyslovil podiv nad tímto vyjádřením: „Pan tiskový mluvčí tvrdí nesmysl, že náš modem zvedne linku, která je obsazená! To je to samé, jako kdyby řekl, že zaplatil taxikáři, který vůbec nepřijel.“ Podle D. Nalevajka to funguje na serveru VOL takto: Narazí-li modem klienta na obsazený směr na POP serveru, účastník samozřejmě tarifikován není, stejně jako když volá kamkoli jinam a linka je obsazená.

„Pokud je tedy onen klient za obsazenou linku tarifikován, ošidil ho Telecom, protože on je jejich účastník a Telecom má právo sám účtovat pouze uskutečněná volání. My (server VOL) jako pasivní – volaný účastník nemáme vůbec žádnou možnost toto jakkoli ovlivnit,“ dodal D. Nalevajko.

Nechce se opravdu věřit, že takové zkušenosti s Internetem na linkách Českého Telecomu mají i ostatní uživatelé. Jasno může udělat výpis z telefonního účtu a pak reklamace. Mimochodem, za takový špás zaplatíte počet zjištěných volání, takže výpis se 140-ti položkami přijde asi na 115 Kč. Takže – další vyhozené peníze z okna skrze Internet, pardon, Telecom. Nejen proto by chtěli mnozí přejít k jinému operátorovi. Budou si však muset počkat nejméně do roku 2003.

Květoš Vícha

Našli jste v článku chybu?