V České republice se do letošního srpna prodalo 289 tisíc set-top-boxů pro příjem digitálního vysílání. Na základě svého průzkumu to uvedla agentura GfK. Ale bez doplnění, jestli se jedná pouze o výrobky určené k zemskému digitálnímu příjmu, nebo zda-li jde o přístroje pro libovolnou digitální platformu.
Výrazně v poslední době, i díky nižším cenám, roste podle GfK prodej televizních přijímačů se zabudovaným digitálním tunerem (iDTV), kterých se prodalo 68 tisíc. Více než polovina těchto přístrojů přitom našla kupce za prvních sedm měsíců letošního roku. V tomto případě už musí jít převážně o výrobky pro DVB-T, jiné druhy tunerů televizory většinou neobsahují. Třetím nejvíce pořizovaným zařízením se staly DVD přehrávače s integrovaným digitálním přijímačem, uvedla také GfK.
Robert Stránský ze společnosti GfK včera řekl ČTK, že zatímco ještě loni měly set-top-boxy na trhu digitálních přijímačů 93procentní podíl, tak letos se tento ukazatel snížil na 58 procent. Ke snížení podílu tohoto segmentu došlo v důsledku výrazného nárůstu odbytu televizorů schopných přijímat digitální vysílání bez přídavného zařízení, jejichž podíl vzrostl z pěti procent v loňském roce na 27 procent v prvním pololetí 2007,
uvedl.
Vyšší prodej těchto televizorů byl podle něj podpořen zejména výrazným poklesem ceny. Zatímco v roce 2006 musel zákazník za LCD nebo plazmový televizor s vestavěným přijímačem digitálního vysílání zaplatit více než 41 tisíc korun, v letošním roce to bylo necelých 27 tisíc korun. Klesla ovšem i průměrná cena set-top-boxů, a to na 1829 korun z loňských 2380 korun.
Ostatní produktové segmenty se pohybují pouze na úrovni několika set prodaných kusů, ovšem i tak se v meziročním srovnáním opět jedná o mnohonásobný nárůst,
podotkl Stránský.
Zdroj: ČTK