Hlavní navigace

V září nejvíc posilovala Nova, na loňský podíl sledovanosti jí ale scházelo pět procentních bodů

Jan Potůček

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ ZÁŘÍ – Oproti letošnímu srpnu si polepšily pouze hlavní kanály Novy a Primy, dětský kanál Déčko a Prima love. Nova s Primou posilovaly i jako skupiny.

Doba čtení: 5 minut

Meziměsíční vývoj (vs. srpen 2015)

Cílová skupina 15+

Nástup do letošní podzimní sezóny se nejvíce podařil hlavnímu kanálu Novy. V průměrném celodenním podílu na publiku starším 15 let si oproti srpnu polepšil o 3,38 procentního bodu na hodnotu 22,17 procenta. Růst pak zaznamenaly už jen tři televizní stanice: hlavní program Primy (+1,03 procentního bodu na 14,57 procenta), dětský kanál Déčko (+0,13 procentního bodu na 1,32 procenta) a Prima love (+0,13 procentního bodu na 2,41 procenta). Všechny ostatní televize klesaly, nejvíc pak ČT 1, která se propadla o 1,50 procentního bodu na podíl 14,98 procenta a začala ji na pozici dvojky trhu ohrožovat Prima. Významný meziměsíční pokles zaznamenala i ČT 2, která přišla o 0,63 procentního bodu a dosáhla podílu 4,41 procenta, a také TV Barrandov, která si pohoršila o 0,62 procentního bodu na hodnotu 5,33 procenta.

MINULÝ MĚSÍC: V srpnu nejvíc posilovala Nova, i jako skupina. Meziročně ale ztrácela nejvíc ze všech

Nova v září stoupala nejvíc i jako skupina. V souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let za všech pět svých volně šířených kanálů poskočila o 2,81 procentního bodu na hodnotu 30,30 procenta a udržela si náskok téměř dvou procentních bodů před Českou televizí (ale kromě hlavního kanálu si všechny její tematické stanice meziměsíčně pohoršily). Ta naopak v září klesla o 2,44 procentního bodu na celkový podíl 28,43 procenta. Vedle skupiny Nova v září stoupala už jen skupina Prima, která si polepšila o rovný jeden procentní bod na hodnotu 21,95 procenta. Poklesu se nevyhnula ani skupina Barrandov, která oproti srpnu přišla o 0,62 procentního bodu a dosáhla souhrnného podílu 6,37 procenta.

Top 10 všechny stanice (září 2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let, na které se programově i obchodně soustředí skupina Nova, si v září nejvíce polepšil hlavní kanál Novy. V průměrném celodenním podílu na sledovanosti si ve srovnání se srpnem připsala 2,17 procentního bodu na hodnotu 25,14 procenta. Posiloval i hlavní kanál Primy, a to o 1,45 procentního bodu na podíl 12,35 procenta. Po letních prázdninách rostlo i Déčko, polepšilo si o 0,51 procentního bodu na 2,33 procenta. Největší meziměsíční pokles v září připadl na ČT 1, která si pohoršila o 1,49 procentního bodu na hodnotu 10,86 procenta. Klesala i ČT 2, která přišla o 0,63 procentního bodu na zářijových 3,54 procenta. Hůře se dařilo i Nově Cinema, která klesla o 0,32 procentního bodu na aktuálních 5,30 procenta a porazila ji Prima Cool, která s podílem 5,64 procenta obsadila pozici čtyřky na trhu.

MINULÝ ROK: Září ve znamení silného nástupu Novy, Česká televize stejně jako loni výrazně klesala

Z pohledu celých televizních skupin si v září u mladšího publika od 15 do 54 let nejvíce polepšila skupina Prima. V souhrnném celodenním podílu na sledovanosti si oproti srpnu připsala 1,61 procentního bodu na hodnotu 22,86 procenta. Zároveň se jí podařilo porazit Českou televizi a stát se dvojkou trhu. Růst vykázala i skupina Nova, a to o 1,49 procentního bodu na souhrnný podíl 35,35 procenta. Oproti tomu Česká televize si významně pohoršila, její souhrnný podíl klesl o 1,88 procentního bodu na zářijových 22,55 procenta. Poklesu se nevyhnula ani skupina Barrandov, i když nebyl tak výrazný jako v širší skupině všech dospělých diváků starších 15 let. Pohoršila si o 0,38 procentního bodu na hodnotu 4,69 procenta.

Kanály – průměrné podíly (září 2015)
Graf podílu kanálů (září 2015)
Graf podílu skupin (září 2015)

Meziroční vývoj (vs. září 2014)

Cílová skupina 15+

V meziročním srovnání s loňským zářím si z jednotlivých televizních stanic v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce polepšila ČT 1, která si připsala 1,87 procentního bodu na hodnotu 14,98 procenta. Silný meziroční růst vykázal i hlavní kanál Barrandova, který přidal k dobru 1,20 procentního bodu na letošních 5,33 procenta. Významně stoupala i ČT Sport, a to o 0,47 procentního bodu na 2,87 procenta. Naopak největší meziroční pokles potkal hlavní kanál Novy, který se propadl o rekordních 3,43 procentního bodu na hodnotu 22,17 procenta. Významně klesala i sesterská Nova Cinema, konkrétně o 0,88 procentního bodu na 3,90 procenta. Mezi nejvíce klesající televize se tentokrát zařadila i Prima Zoom, která meziročně přišla o 0,54 procentního bodu na 1,67 procenta.

Výrazný meziroční pokles hlavního kanálu Novy se promítl i do špatné meziroční bilance celé skupiny Nova. V souhrnném celodenním podílu za všech pět jejích volně šířených kanálů si oproti loňskému září pohoršila o 4,95 procentního bodu na hodnotu 30,30 procenta. Klesaly přitom všechny její programy, až na stagnující Telku. Mírný meziroční pokles vykázala i skupina Prima, která si pohoršila o 0,80 procentního bodu na letošních 21,95 procenta. I v jejím případě si pohoršily všechny kanály. Česká televize naopak silně stoupala, meziročně si polepšila o 2,68 procentního bodu na hodnotu 28,43 procenta. Mírný pokles přitom vykázalo pouze Déčko. Rostla také skupina Barrandov, a to o 2,24 procentního bodu na podíl 6,37 procenta.

NMI18_Urban

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si meziročně z jednotlivých televizních stanic nejvíce polepšila TV Barrandov, která si připsala 1,02 procentního bodu na hodnotu 3,78 procenta. Dařilo se i ČT Sport, jež narostla o 0,51 procentního bodu na podíl 2,96 procenta, a také Primě Cool, která si polepšila o 0,47 procentního bodu na hodnotu 5,64 procenta. Největší meziroční propad ve „své“ cílové skupině zaznamenala televize Nova, jejíž hlavní kanál ztratil 2,24 procentního bodu a dosáhl hodnoty 25,14 procenta. Výrazně se propadla i Nova Cinema, která přišla o 0,80 procentního bodu a dosáhla podílu 5,30 procenta. Klesal také zábavný kanál Smíchov ze skupiny Nova, a to o 0,59 procentního bodu na letošní hodnotu 2,23 procenta.

Nova jako jediná ze čtyř velkých televizních skupin v zemi zaznamenala meziroční pokles i v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let. Pohoršila si o 3,92 procentního bodu na hodnotu 35,35 procenta. Ostatní skupiny meziročně stoupaly. Nejvýrazněji skupina Barrandov, která za poslední rok stihla spustit tři nové kanály a výrazně zvýšit sledovanost svého hlavního programu. Připsala si 1,93 procentního bodu na hodnotu 4,69 procenta. Stoupala ale i Česká televize, konkrétně si připsala 0,86 procentního bodu na letošních 22,55 procenta. A nepatrný nárůst vykázala i skupina Prima, která si polepšila o šest setin procentního bodu na letošní zářijový souhrnný podíl 22,86 procenta.

Našli jste v článku chybu?