Hlavní navigace

Václav Zadina: Set-top box na zkoušku? Odvážný a finančně náročný krok…

Autor: Karel Choc
Jan Brychta

IPTV je podle Václava Zadiny, manažera odpovědného za rozvoj T-Mobile TV, televizní službou budoucnosti. „Nabízí všechny potřebné vzorce a doplňkové služby, které vyžadují zákazníci,“ tvrdí Zadina.

Doba čtení: 14 minut

Václav Zadina nastoupil původně do společnosti T-Systems, která provozuje IPTV služby na uzavřeném optickém okruhu již od roku 2006. Primárně se ale při jejím rozšiřování spoléhala na zasíťování nových lokalit a spolupráci s developery. Televizní služba tedy nebyla pro T-Mobile novinkou, navíc využívala technologii Nangu TV (stejnou jako třeba O2 TV, pozn. redakce). I proto jsme se rozhodli překlopit televizi do světa T-Mobile, abychom ji mohli nabídnout všem našim zákazníkům a nejenom jim. Na rozdíl třeba od Slovak Telekomu nevlastníme tolik pevných přípojek a nechtěli jsme se jejich rozsahem omezovat, a zvolili jsme tak to nejsvobodnější řešení fungující na jakékoliv konektivitě. Tomu jsme přizpůsobili už existující službu a zlepšili některé parametry, popisuje vznik T-Mobile televize Zadina, odpovědný za její produktový marketing.

RECENZE: T-Mobile TV – velmi nadějná služba, i když nějakou cestu před sebou ještě má

Našemu recenzentovi přišla T-Mobile televize citlivější na datový tok než některé konkurenční služby. Je tomu tak?

Jako minimální požadavek komunikujeme přípojku o kapacitě pěti megabitů za sekundu. Je samozřejmé, že televize potřebuje stabilnější konektivitu, kdybychom za dostatečnou uvedli třeba rychlost tří megabitů za sekundu, zákazníci, kteří by byli na hraně, by mohli mít problémy. Jsme relativně krátce po spuštění, reálně jsme odstartovali v květnu a některé věci ještě stále vylepšujeme. Konkrétně na datové náročnosti chceme určitě ještě pracovat.

Co tedy čeká T-Mobile televizi v nejbližší budoucnosti?

Postupně doplňujeme programovou nabídku, jen od spuštění jsme postupně přidali na tři desítky programů. Jsme ale limitováni českým trhem a diváckým zájmem. Není naším cílem mít stovky a stovky kanálů, ale naši nabídku chceme každopádně doplňovat. Otázkou je exkluzivní content a vlastní tvorba. Tato oblast nás samozřejmě zajímá, ale zatím je předčasné mluvit o konkrétních formátech.

Oblast sportu už si rozdělila vaše konkurence…

To je sice pravda, ale třeba na příkladu anglické Premier League je vidět, že vše je pouze dočasné. Ve střednědobém horizontu tedy můžeme o tomto segmentu uvažovat i my. Máme zkušenosti od našich kolegů ze Slovenska, kteří mají exkluzivní content, a dokážeme tak vnímat i související trendy. Spíše než na sport se ale chceme zaměřit na rodinné diváky a hledat pořady, které na českém trhu chybí. I když se proto zaměřujeme hlavně na střední generaci, chybí podle mého názoru třeba pořady pro mladší generaci a možná i určitý typ pořadů pro děti.

Hlavně prosím nezkoušejte YouTubery. Televize by asi neměla klesat na jejich úroveň.

Ale mladým zase vadí ta televizní strojenost. Je třeba najít nějaký kompromis a je samozřejmě otázkou, jestli se mladí po dosažení určitého věku k televizi zase nevrátí. I v diváckém chování vnímáme, že mladí diváci nám ukazují cestu, kterou se bude vývoj ubírat. Vybírají si konkrétní pořady, vybírají si kdy a kde je budou sledovat a na jakých zařízeních. Jsou zvyklí využívat cloudy nebo mobilní zařízení. Tyto a podobné trendy vidíme poměrně jasně. YouTubeři jsou možná trochu extrém, každopádně časem určitě zjistíme, nakolik šlo o módu a jak moc časem ztratili na významu. Ale určitě bych je nepodceňoval.

Co trend placení za obsah?

U nás je velká historie neplacené televize, respektive ochoty platit maximálně koncesionářské poplatky. Proč bych měl jako divák platit ještě jednou? To je jasně vidět třeba na příkladu České televize a sportovních přenosů. Jakmile nějaký nekoupí, berou to diváci tak trochu jako zradu. Mladí diváci jsou ale podle mě zvyklí více platit, třeba za mobilní aplikace, a rozumí tomu, že duševní vlastnictví něco stojí a jsou ochotni si za zajímavý obsah připlatit.


Autor: Karel Choc

Václav Zadina

Další připomínkou našeho recenzenta byla absence Wi-Fi na set-top boxu Arris.

Přemýšleli jsme o Wi-Fi variantě už při spuštění, ale nakonec jsme šli cestou větší jistoty. Přeci jen vstupujeme do cizí konektivity, ve které hraje roli hodně faktorů, které my neovlivníme, ale z hlediska uživatelů za ně budeme odpovědní. Nenašli jsme v té době technicky vhodné řešení, a proto jsme zvolili tuto variantu. Ale se stávajícím řešením se nechceme spokojit a intenzivně pracujeme na vylepšení.

Kdy to bude a v jaké formě?

Nedokážu teď říct konkrétní termín. Určitě chceme zvolit variantu integrovaného Wi-Fi, protože existují i externí. A mělo by jít opět o model set-top boxu Arris, ale s Wi-Fi. Druhou polovinu Wi-Fi připojení má pak na starosti uživatel, u něhož může dojít k tzv. úzkému hrdlu a problémům na straně zákazníků, kteří používají například starší typy modemů. Ale samozřejmě požadavek na Wi-Fi set-top box chápu, zákazníci nemusí vždy mít ethernetovou přípojku v dosahu televizoru. Osobně ale pořád preferuji připojení prostřednictvím kabelu.

Jaký máte poměr zákazníků na vaší a externí konektivitě?

My ještě rozlišujeme zákazníky, kteří mají od T-Mobilu už zapojenou nějakou službu, a ty zcela nové.

Vaši zákazníci dostanou televizi výhodněji?

Nabízíme výhodnější cenu k naší konektivitě. T-Mobile má dobré jméno a loajální zákazníky. Spokojenost zákazníků s našimi službami je relativně vysoká, a když jim nabídneme novou službu, musí pochopitelně za něco stát. Proto se nepouštíme do věcí, které nemáme vyzkoušené. Co se týče vaší otázky, tak aktuálně jde ze sedmdesáti procent o zákazníky T-Mobile. Tento poměr je očekávaný a zřejmě se nebude příliš měnit ani v budoucnu. U internetové konektivity je poměr tak půl na půl našich a ostatních zákazníků.

Z toho tak polovina bude UPC…

Co se týče poměru ostatních operátorů, tak je samozřejmě namíchaný a víceméně kopíruje situaci v České republice s výjimkou O2 a UPC. Zákazníci těchto operátorů obvykle mají i jejich TV služby. My televizi nestavíme jako konkurenci UPC nebo O2, UPC má vlastní konektivitu a k ní doprodává televizní služby a O2 dělá to samé. A tímto směrem se snažíme jít i my. Nepřetahujeme nikomu zákazníky, to není náš cíl. Chceme naši službu nabídnout zákazníkům, kteří takového operátora nemají nebo s ním jsou nespokojeni, a nabídnout jim alternativu.

A jsou zvyklí na placené služby.

Ano. Snažíme se nabídnout zákazníkům T-Mobile, ale nejen jim, možnost koupit si kvalitní televizní služby. Určitě nebylo naším primárním cílem přetahovat zákazníky, ať už by šlo o UPC, O2 nebo kohokoli jiného. I v segmentu OTT televize existuje spousta nabídek a zákazníci si mohou vybírat.


Autor: Karel Choc

Václav Zadina

Registrujete při poskytování televizních služeb v cizí konektivitě problémy s poskytovateli internetového připojení?

Zatím jsme v podstatě žádné potíže nezaznamenali, maximálně drobné a lokální. S některými operátory se bavíme o nastavení jejich sítě, ale neregistrujeme žádného providera, který by nás blokoval nebo by nám chtěl škodit. Pokud jsou problémy, tak spíše v tom, že není dostatečná kapacita nebo síť není dost stabilní. Obecně se tak snažíme o zvýšení kvality sítí a přístupu k internetu.

Souvisí s případnými problémy vysoký podíl Wi-Fi připojení v České republice?

Paradoxně nám Wi-Fi připojení vychází jako relativně kvalitní, rozhodně se nedá říci, že Wi-Fi znamená automaticky problém. Spíš registrujeme problémy na koncových bodech ADSL nebo na okraji pokrytí. Ale je to samozřejmě individuální. Existují dvě možné cesty, posilování konektivity obecně a snižování datové náročností televizního streamu. Na obou aktuálně pracujeme, hlavně tedy na snížení náročnosti naší služby, což můžeme ovlivnit asi nejvíce.

Přebíráte už hotové streamy?

Nabíráme je v určité kvalitě a tu pak uzpůsobujeme a posíláme dál až k zákazníkovi.

Víte, co má konkrétní uživatel doma za televizi?

Používáme adaptivní stream a set-top box pak dokáže uzpůsobit datový tok. Nedá se přesně počítat se stabilní rychlostí sítě, záleží na jejím vytížení a dalších faktorech.


Autor: Karel Choc

Václav Zadina

Kolik máte aktuálně uživatelů? Desítky tisíc?

Při spuštění jsme deklarovali, že naším cílem je pro letošní rok získat dvacet tisíc uživatelů. Víme, jaké jsou v České republice podmínky, také je obecně známé, kolik získají ročně ostatní operátoři zákazníků. My můžeme říci, že nastavené hranice uživatelů, kteří sledují televizi od T-Mobile, letos pravděpodobně dosáhneme. Pro další roky pak máme plány ambicióznější.

A to se bavíme o zákaznících připojených skrze optickou síť, přes mobilní televizi, nebo skrze set-top box?

O všech. Největší podíl má pak posledně jmenovaná skupina.

Takže už překonala zákazníky připojené na optice?

Strategií u optického připojení byla zasíťovat nové lokality ve spolupráci s developery. Ale budovat optickou sít je relativně drahé a nabídka i počet zákazníků jsou omezené. Proto jsme hledali řešení dostupné všude a všem.

Satelitní televize v podání T-Mobilu už je definitivně mrtvá?

Od satelitního připojení jsme ustoupili v roce 2014, když tak úplně nesplnilo naše očekávání. Tato etapa byla zatím ukončena. Třeba Slovak Telekom kombinuje obě varianty. Nechci říkat, že satelit je v našem podání definitivně uzavřenou kapitolou, diskutujeme o zkušenostech právě s našimi slovenskými kolegy. Teď se ale soustředíme na IPTV, která z pohledu moderního operátora dává větší smysl než satelit. Podle mě je IPTV televizí budoucnosti, obsahuje vzorce, které zákazník vyžaduje. Nesoustředí se jen na lineární sledování, ale nabízí všechny požadované doplňkové funkce.

Využíváte zákaznická data pro programming? Přeci jen ve srovnání s peoplemetrovým panelem je dvacet tisíc uživatelů násobně více. I když jde asi spíše o bohatší lidi z větších měst…

Je to tak. IPTV televize je podle mého názoru učebnicový produkt z marketingových příruček. Je to nová služba, moderní a technicky inovativní. De facto stará technologie v moderním hávu. Jsme ve fázi průkopníků, takže registrujeme více uživatelů z měst, ale to podle mě souvisí i se životním stylem, kdy tito diváci chtějí koukat jen na to, na co mají zrovna chuť. Jsou to spíše ti, co více platí za mobilní služby a využívají mobilní internet. Většinou jde o rodiny střední generace s dětmi. Postupně se podle mě IPTV začne šířit i dál, až budeme schopni lépe vysvětlit výhody této technologie. Podle nás je pro zákazníky velice užitečná a na ovládání jednoduchá. Tyto její výhody pak chceme komunikovat všem.

Budete nabízet třeba set-top box na zkoušku?

Zvažujeme všechny varianty. Konkrétně toto je hodně odvážný a finančně náročný krok. Ale je potřeba, aby si uživatelé tuto technologii vyzkoušeli. Je však otázkou, jestli by dokázali vyzkoušet všechny dostupné funkce. U starší generace to bude stejné jako s chytrými telefony, které často používají tak, jak byli zvyklí u hloupých přístrojů. Ale věřím, že se to časem změní, stejně jako právě u zmíněných smartphonů. Nabízíme třeba takzvanou garanci spokojenosti, kdy si zákazník službu koupí, ale do třiceti dnů ji může kdykoli a bez udání důvodu vrátit.

Nebudete třeba přeprodávat údaje o sledovanosti?

Začínáme tuto službu zvažovat. Pro nás je naprostou prioritou anonymizace dat a důsledné dodržování právních předpisů ochrany dat. Nejsme zatím ve fázi, že bychom chtěli naše data někomu přeprodávat, primárně se je snažíme využít pro zlepšení naší nabídky. Měření sledovanosti se bude muset stejně změnit, v současné podobě je podle mě nedokonalé a málo reflektuje třeba odložené sledování. Jasně vidíme, jak tento způsob sledování televize nabývá na důležitosti.

Dá se to nějak kvantifikovat?

Zatím je to individuální, existují skupiny diváků, které odloženou sledovanost využívají poměrně hodně. Za nás se dá říci, že v nějaké podobě ji využívá něco kolem sedmdesáti procent našich uživatelů. Objem zatím přesně neměříme, ale odhadem až kolem čtyřiceti procent sledovanosti televize je nelineárně a tento trend určitě dále poroste. Zatím vnímáme určitou nerovnováhu: někdo je ještě stále zvyklý na živé vysílání, ale jak si uživatelé na TimeShift zvyknou, využívají ho čím dál více.

U čeho je využíván nejvíce?

Hodně u seriálů, typicky v podobě jejich řetězení. Ale nejde jen o TimeShift, ale i o nahrávání, kdy máte nahraných více dílů. Podle mě se brzy začne rozlišovat mezi krátkodobě a dlouhodobě odloženou sledovaností. Když třeba zmeškáte začátek pořadu o pět minut, nebo si zastavíte pořad o tři minuty a posunujete, je to trochu jiný případ, než když se koukáte úplně někdy jindy. Metodicky sice jde o nelineární vysílání, ale dá se říci, že v některých případech ho sledujete takřka v reálném čase.


Autor: Karel Choc

Václav Zadina

Co plánujete v oblasti programové nabídky?

Chceme se více soustředit na mladé diváky, ale není to náš primární cíl. Myslíme si, že prostor je i v nabídce pro dětské diváky, ale ne v kanálech, které už tu jsou. Chceme se více zaměřit na edukaci a propojení se sociálními sítěmi tak, aby televize malé děti bavila a nebyla jen o pasivním sledování. Příležitost vidím i u starší generace, která sice má nabídku standardních kanálů, ale i pro ně můžeme nabídku zmodernizovat. Primárně sice pokrýváme střední generaci, ale naším cílem je obsáhnout celou rodinu. Jsme teprve na začátku cesty, musíme představit IPTV jako službu, vysvětlit, co umí a jak funguje. Pak teprve bude prostor pro další projekty. Rádi bychom komunikovali, proč je ta televize dobrá a proč by si za ni diváci měli připlatit.

A jaké tedy jsou její výhody?

Široká programová nabídka, VOD knihovna, svoboda v čase a svoboda v pohybu díky mobilním zařízením, u kterých stačí připojení s rychlostí kolem jednoho megabitu, které klidně utáhne internet v mobilu. I když je přenos obrazu samozřejmě náročný na datové toky.


Autor: Karel Choc

Václav Zadina

Počítáte s Ultra HD vysíláním?

Naši kolegové na Slovensku už ve 4K zkušebně vysílali letošní olympiádu. O Ultra HD uvažujeme, dokonce i testujeme 4K obsah, ale reálně se jím chceme zabývat až příští rok, rozhodně nejsme těsně před spuštěním. Fungujeme v OTT světě cizí konektivity a 4K stream zabírá čtyřikrát více než HD stream. Testujeme přenosy v síti, zkoušíme zařízení, která umí zobrazit Ultra HD rozlišení, ověřujeme naše schopnosti při jeho komprimaci a testujeme výsledný obraz.

K TÉMATU: Budoucnost a současné možnosti Ultra HD vysílání nadefinuje zářijový Kulatý stůl

To znamená, že pracujete s nějakou demo smyčkou a ne s konkrétním UHD kanálem?

Ano. Nejdřív musíme mít dostatečnou přenosovou kapacitu a také dostatek přístrojů na straně diváků. Je otázka, kolik jich je – a zas tolik jich podle mě zatím ještě není, navíc ještě s potřebnou konektivitou. Samostatnou otázkou je pak potřebný obsah, aby vůbec bylo co vysílat. Nechceme spustit Ultra HD vysílání jen proto, abychom ho měli, ale chceme ho řádně odladit a spustit až ve správný čas.

To bude kdy?

Testovací smyčku chceme spustit určitě, ale zatím nejsme rozhodnuti kdy. Není to pro nás aktuálně primární problém, soustředíme se spíše na stabilizaci a vylepšení našeho primárního produktu než na podobné imagovky.

Tak O2 má jako imagovku fotbal…

Pracujeme na tom, ale opravdu teď nedokážu říct, kdy to bude.

ROZHOVOR: O2 TV – Naším cílem je oslovit domácnosti, které zatím služby placené televize nevyužívaly

Jaké jsou tedy nejbližší plány?

Máme připravené technické řešení na snížení datové náročnosti naší televize, s jehož pomocí chceme podstatně snížit datové toky.

Pomocí jiného kodeku?

Přesně tak. A také pomocí jiného způsobu zpracování samotného streamu, které nám pomůže méně zatížit sítě a snížit datovou náročnost na straně zákazníka. To je pro nás v současné době důležitější než 4K vysílání. Chceme zavést zmíněný Wi-Fi set-top box a řešit otázky contentu. Zkrátka přemýšlíme, co zajímavého z programové oblasti nabídnout zákazníkům, co jinde nedostanou.


Autor: T-Mobile TV

Set-top box Arris VIP1113

RECENZE: Arris VIP1113 – přijímač připomínající UFO pro službu T-Mobile TV

Napadají mě exkluzivní programy třeba z mateřského Německa…

Nechci to teď specifikovat. Contentu je poměrně dost, variant je vícero.

Půjde spíše o nové kanály, nebo specializované streamy a ad hoc projekty?

Oboje. Nechceme se vymezovat třeba jen na sportovní fanoušky, chceme cílit na celou rodinu a sestavit mozaiku vhodnou pro koncové zákazníky. Co všechno to bude obsahovat, nedokážu ještě přesně říct. V budoucnu chceme klást důraz na pomoc divákovi zorientovat se v té mase nabídky.

Takže nějakou formu programového průvodce?

Něco takového. Prostě nástroj, který by pomohl divákovi zorientovat v programové nabídce.

Třeba pomocí algoritmu podobnému YouTube?

Ano. Na druhou stranu se možná divák dívá na určitý program jen ze zvyku a netuší, že jinde se vysílá něco pro něj zajímavějšího. Možných variant je hodně, ale obecně si myslím, že v případě, kdy máte k dispozici 170 kanálů a navíc ještě možnost TimeShiftu, je velmi složité se v tak široké nabídce vyznat. I diváky, kteří rádi přepínají, to časem přestane bavit. Věřím, že podobná funkce by mohla pomoci naší televizi na cestě k přátelštější platformě, která dokáže poradit zákazníkovi s výběrem pro něj zajímavých pořadů.

Půjdete spíše cestou balíčku na míru, nebo jen několika málo tarifů?

Balíček na míru je téma na velkou diskusi. Zažili jsme to jako operátor i v jiných oblastech, než jsou televizní programy. Ukazuje se, že když má člověk příliš mnoho variant na výběr, může mít problém a radši pak sáhne po předvoleném schématu. Za mě je cestou kombinace předvybraných variant s možností cokoliv změnit nebo přizpůsobit. Je to ale složité z hlediska poskytovatelů programů, kterým platíme a kteří mají smluvně ošetřené, co můžeme s daným kanálem dělat. Podle toho se také liší výsledné ceny, které se pak přenáší na zákazníky. A zákazník nechce platit za svůj výběr více, než kolik by ho stála přednastavená nabídka. Ale je to rozhodně živá diskuse.

K TÉMATU: Jaký způsob programové nabídky oceňují diváci placených služeb?

NMI18_Krausova

A ke kterému řešení se kloníte vy?

Trendy diváckého chování hovoří jasně, lidé si chtějí vybírat, co chtějí sledovat, a nechtějí logicky platit za to, na co nekoukají. Věřím, že televize nakonec skončí jako svého druhu videotéka a lineární tok, s výjimkou sportovních událostí, už tak atraktivní nebude. Stejně tak se chovají mladí lidé na YouTube. Nakonec se bude platit třeba jen za konkrétní pořady, ale už ne za samotný kanál. Tedy, že se vydáme cestou, kterou už jde Netflix nebo Amazon. Ale to je ještě daleká budoucnost…

Anketa

Jakou formu programové nabídky preferujete u placených televizních služeb?

Našli jste v článku chybu?