Nelze se příliš divit tomu, že si Jan Koum, CEO WhatsApp, nebere příliš servítky, přijde‑li řeč na počty uživatelů konkurenčních služeb. Jde přece o hodně. Kdo má největší čísla, má snazší cestu k inzerentům, k investorům, ale i k uživatelům. Koum řekl webu AllThingsD, že jsou už poněkud unavení a frustrovaní z toho, že se většinou uvádějí registrovaní uživatelé. Dodal, že se chce pokusit strhnout všechny k tomu, aby se začalo mluvit o aktivních uživatelích.
Koum má samozřejmě pravdu. Stačí se podívat třeba na Twitter nebo Facebook. Twitter má pár stovek milionů „aktivních“ uživatelů, ale násobek „registrovaných“ uživatelů, tedy založených účtů. Facebook má až 1,2 miliardy „aktivních“ uživatelů po celém světě a založených účtů bude mít nejspíše také několikanásobek. Jenže v obou případech zůstává otázka, co jsou aktivní uživatelé.
Je aktivní někdo, kdo se přihlásí jednou měsíčně? Nebo někdo, kdo (takřka omylem) zavadil o tlačítko „Líbí“ od Facebooku někde na webu? Protože i tak si v minulosti Facebook uměle navyšoval počty „aktivních uživatelů“. Je aktivní ten, kdo jenom pasivně přijímá informace a nikdy na nic neklikne? Tedy ani na reklamu? A jak se navíc poznají uživatelé „žijící v České republice“?
V případě Facebooku je to stejně nezjistitelné, jako když chcete vědět další konkrétní informace o použité metrice. Když jsem se před několika lety pokoušel dostat z tiskového oddělení Facebooku, co znamená „uživatelé žijící v České republice“, vzdal jsem to na šestý pokus. Na otázku po konkrétní metrice jsem vždy dostal odpověď: „Děkujeme za Váš zajímavý dotaz, jsou to uživatelé, kteří žijí v České republice.“
WhatsApp jde o hodně
Nyní udávaných 400 milionů aktivních uživatelů je hodně, o tom žádná. Není divu, že Jan Koum nedokáže rozdýchat, že i konkurenti operují stovkami milionů. Kik Interactive udává 100 milionů (ale nikdo neví, zda aktivních nebo registrovaných). Line dokonce 300 milionů, ale opět se neví, jakých uživatelů. A když se jich na to zeptáte, jako učinila Liz Gannes z AllThingsD, odpovědět odmítnou, takže velmi pravděpodobně nikoliv aktivních.
Nelze se tedy divit, že se šéf WhatsApp zlobí, pokud někdo uvádí čísla podobná jeho číslům, a přesto nejspíše rozdílná. Ačkoli ani jeho čísla nemusí být tím, čím se zdají. Za předpokladu, že skutečně zahrnují počet uživatelů, kteří alespoň jednou měsíčně použili WhatsApp, není to možná až taková sláva.