Hlavní navigace

Vánoce jsou za rohem. Jaká data z e-shopu se v sezóně vyplatí sledovat?

24. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Tržby, konverze nebo výkon PPC. Všechno, i malé detaily, mohou rozhodnout o úspěchu nebo neúspěchu e-shopu.

E-shopy už rozjíždí kampaně a připravují sklady pro blížící se vánoční sezónu. Ale jen menší část z nich své snahy staví na datech. Přitom jich sbírají opravdu hodně.

A tak se stává, že se jejich obrat sice zvýší, ale při zbytečném plýtvání náklady. Jaká data byste jako majitelé či správci e-shopů měli sledovat, aby váš byznys byl co nejefektivnější i v období největších prodejů?

Obrat – hlavní ukazatel výkonu e-shopu

Sledování vývoje obratu vám naznačí, jak nastavit harmonogram vašich kampaní. Tedy kdy s nimi začít a kdy je naopak ukončit (u některých typů zboží se prodej může zastavit už týden před Vánocemi, např. vzhledem ke složitější logistice).

Kromě celkového obratu můžete kontrolovat i obrat u jednotlivých objednávek. Zjistíte-li, že průměrně u vás lidé nakupují za 500 korun, nabízejte jim produkty v této cenové hladině a případně je motivujte k vyššímu utrácení např. dárkem zdarma při nákupu nad pětistovku.

Počet objednávek – pomůže nastavit procesy

Tuto metriku samozřejmě musí sledovat všichni obchodníci, aby věděli, jakým způsobem své objednávky odbavit a zařídit jejich expedici. Obzvlášť na Vánoce se můžete od konkurence odlišit tím, že odbavíte i objednávky přijaté na poslední chvíli, které obzvlášť Češi rádi dělají. Nestačíte na to? Najměte na nejvytíženější týdny brigádníky.

Zároveň si s vývojem objednávek hlídejte skladovou zásobu – sledujte, u kterých produktů se vám zvyšuje prodej, ať včas naskladníte jejich dostatečné množství.

Typy dopravy – jeden z rozhodujících faktorů výběru obchodu

Jaké typy dopravy vaši zákazníci nejvíce využívají a které jsou zároveň pro vás nejvýhodnější? Udělejte si průzkum, sledujte trendy na trhu a vyberte to, co zákazníkům i vám vyhovuje nejvíce. Obzvlášť kolem Vánoc se lidé často vyhýbají doručování přes Českou poštu vzhledem k její velké vytíženosti. Takovou generálkou pro vás může být Den dopravy zdarma, který pořádá Heureka a letos vyšel na 18. listopadu. 

Máte své odběrné místo? Zkuste ho nechat otevřené i 23. a 24. prosince pro ty, kteří dárky řeší za pět minut dvanáct.

Objednávky dle hodin – přizpůsobte se režimu svých zákazníků

Zákaznická péče je o Vánocích důležitější než kdy jindy. Může mít zásadní vliv na výběr e-shopu. Sledujte, ve kterých hodinách vám chodí nejvíce objednávek, a přizpůsobte tomu svou dostupnost.

Stejně tak můžete plánovat na určité hodiny své PPC a emailingové kampaně (u e-mailu nezapomeňte však na to, že se nějakou dobu rozesílá, a proto je dobré dodat jej raději s předstihem než později).

Obecný trend udává, že denní vývoj objednávek koresponduje se sledováním televize – nejvyšších hodnot dosahuje v pracovní době, a poté mezi 21. a 22. hodinou.

Doba vyřízení objednávky – závod s časem, který rozhoduje

Hlídejte si, abyste objednávky vyřizovali konstantně a co možná nejkratší dobu. Vaši zákazníci to ocení. K udržení či zlepšení doby vyřízení objednávky vám mohou dopomoct již zmínění brigádníci. Na důvěře vám přidá garance doručení, kterou zákazníky přesvědčíte o tom, že jim zboží přijde včas. 

Pokud máte zboží na skladě, mělo by vyřízení objednávky trvat v jednotkách hodin do odeslání, v opačném případě je na místě informovat zákazníka o době dodání.

Nejprodávanější produkty – stavějte na svých bestsellerech

Kontrolujte, které produkty se u vás aktuálně nejvíce prodávají, a podpořte je reklamou či e-mailingem. Hlídat si bestsellery je o Vánocích základ. Jejich propagací můžete zvýšit obrat a také svůj zisk o dost jednodušeji. Tato metrika by se měla hlídat každý den napříč kategoriemi ve vašem e-shopu. Samozřejmostí je pohlídat si, abyste měli nejprodávanější zboží na skladě.

Obvyklé je, že lidé o Vánocích neriskují a většinou nakupují v mainstream kategoriích, jako jsou elektronika, kosmetika nebo oblečení. Rozhodně je však na místě zkoušet změnit jejich postoj. Takže pokud máte netradiční produkt, o kterém si myslíte, že by mohl fungovat jako ideální dárek, prodejte jej co nejkreativněji. 

Nejlepší kombinace produktů – ulehčete zákazníkům výběr a vydělejte na tom

Jedná se o jeden z mnoha nástrojů personalizace, která se v dnešní době rozšiřuje napříč e-shopy. Díky této metrice můžete zejména novým zákazníkům nabídnout něco navíc (u stávajících zákazníků se dá lépe odhadnout, co zajímá konkrétně je samotné). 

Najděte si takové kombinace, které se k sobě nejvíce hodí a budou relevantní pro návštěvníky vašeho e-shopu. Jednak pomáhají vytvářet akční balíčky a jednak díky nim můžete doporučovat vhodné příslušenství či stylově podobné zboží – jak na e-shopu, tak v newsletterech. Nebojte se kombinovat levnější a dražší varianty – lidé na Vánocích moc nešetří.

PPC – sledujte, jestli své peníze investujete správně

Reklamy bývají o Vánocích nejdražší vzhledem k velkému množství konkurence. Je proto důležité nastavit je co nejefektivněji, k čemuž vám pomůže důkladné sledování jejich výkonu. Ať už nákladů, PNO (procentuální vyjádření podílu vynaložených peněz za PPC reklamu na získaném obratu) nebo konverzního poměru.

S impulzivními nákupy se mění chování zákazníka na internetu – nemá čas procházet výpisy stránek nebo katalogy s produkty, ale pravděpodobněji půjde po prvních odkazech a bannerech, tzn. těch placených.

Zaměřit byste se měli právě na nejprodávanější zboží, což by mělo zlepšit podíl nákladů na obratu (PNO), a tím pádem i konverzní poměr.

cif 24 - early cena - média

Facebook – kde se lépe spojit se zákazníky než tam, kde tráví velkou část svého volného času

Zvyšující se počet fanoušků je hezká věc, ale zásadní je, jestli jsou to vaši potenciální zákazníci. Neváhejte v tomto období sáhnout po placené reklamě, abyste zvýšili dosah a byli vidět nejen na hlavní zdi. 

Navíc můžete nastavit, komu se má reklama zobrazovat, včetně možnosti využití vaši e-mailové databáze. Zkuste své příspěvky napasovat co nejvíce na míru dané cílové skupině. Čím více se trefíte lidem do vkusu či nálady, tím vyšší dosah (reach) získáte. Je to ideální platforma pro spontánní nákupy, když se lidem trefíte do aktuálních potřeb a vkusu. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zakladatel a šéf analytického startupu MonkeyData.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).