Druhá série VyVolených nebude mít konkurenci v podobě paralelně běžící aktivity v televizi, ale i na Internetu. V čem to pro vás bude jiná situace?
LD: My jsme si svou situaci srovnávali s příkladem Maďarska, kde již proběhly tři série a v té první byl zájem televizního i internetového publika podobný jako v Česku. Na Slovensku naopak počet uživatelů webu mírně klesl, ovšem vlivem souběžně vysílaných konkurenčních televizních pořadů. Pokles byl ale rozhodně menší než v případě televizního publika.
OB: Obecně tedy lze říci, že v případě VyVolených jde o silnou vazbu televize a Internetu. Většina publika je na stránky směrována z televize. Informace získané na webu naopak rozšiřují vědomosti auditoria o soutěžících. Absence přímé konkurence je tedy dobrou zprávou, ale VyVolení 2 i samotné stránky si svou návštěvnost musí opět vydobýt.
Oldřich Bajer
- narodil se v roce 1976 v Kolíně,
- studoval Dopravní fakultu na Univerzitě Pardubice,
- v roce 1997 spoluzaložil NetCentrum, s.r.o., provozovatele portálu Centrum.cz a Centrum.sk.
Jakými cestami jste celý projekt avizovali dopředu?
OB: Web samostatně jsme dopředu nijak výrazně neavizovali, důraz byl kladen na celý projekt. Internetové stránky v předstartovní fázi nemají po obsahové stránce příliš co nabídnout. Vše se rozbíhá a odhaluje postupně. Podobně jako např. TV Prima neodhalila totožnost všech předfinalistů, kteří postupují do výběru, ani my jsme je nemohli představit na webu. Stránky se spouštěly až v sobotu 18. února.
Internetovou doménu VyVolení.cz vlastní třetí subjekt. Neusilovali jste před druhým dílem o její získání?
OB: Současná adresa www.vyvoleni.centrum.cz je naprosto vyhovující. Buduje značku VyVolených i Centra a zároveň signalizuje propojení portálu s reality show. Koneckonců k podobnému názvu sáhla při první sérii své reality show i domácí konkurence.
Web uvnitř show
Jaké hlavní změny oproti první verzi uživatele stránek čekají?
LD: Hlavní a svým způsobem převratná novinka spočívá ve faktu, že web je organickou součástí celé reality show. Naším prostřednictvím bude zpětně ovlivňováno dění ve vile. Dramaturgie počítá v určitých periodických cyklech s hlasováním diváků na webu o úkolech pro soutěžící a dalším pokračování celého projektu. Veškeré podrobnosti jsou nyní v jednání. Novinky připravujeme i v anketách, chatech a diskusních fórech. Více se zaměříme na dění ve štábu.
Bude web působit natolik interaktivně, že zasáhne do dění i v přímém přenosu?
OB: Něco podobného není v plánu. Více se v této oblasti bude spoléhat na sms zprávy. I tak jde ale i v širším srovnání o novinku. Všude jinde jsme byli svědky pouhého překlápění televizního dění na Internet. Prima si naštěstí uvědomuje sílu a potenciál Internetu a v tom je naše role snazší. Web je mnohem přehlednější, více staví na využívání technologií flash, bude disponovat bohatším archivem.
Mohou se tedy diváci těšit třeba na zastavení děje v určitém bodě a hlasování o dalším pokračování, jako např. v dávném televizním seriálu Rozpaky kuchaře Svatopluka?
LD: Neradi bychom prozrazovali něco určitějšího. Rozhodně nepůjde o přetěžování nebo odlehčování energetické sítě. Diváci budou např. moci vybírat z nabízených úkolů pro VyVolené. Úkol vybraný čtenáři pak budou VyVolení plnit ve vile. Jiným příkladem může být motivace diváků např. v podobě internetové soutěže o hlavní cenu spočívající ve večeři s jedním ze soutěžících.
Líba Drdáková
- minulost:
- ekonomické vzdělání
- dramaturg Divadla Fráni Šrámka v Písku
- ukončené magisterské studium na DAMU, obor produkce
- dramaturgie a produkce – KD Dobeška – odpovědná vedoucí
- nezávislý divadelní producent
- producent Studia DVA
- současnost:
- agentážní činnost – zastupování umělců
- pořádání a organizování kulturních akcí
- výkonná produkce divadla Sklep
Další avizovanou novinkou jsou i blogy soutěžících. V jakém časovém cyklu a s jakým obsahem se představí?
LD: Záměry jsou takové, že půjde o deník soutěžících, doplňovaný vždy po týdnu. Pracovní název je ‚Co mi život dal a vzal‘. Povedou si je všichni soutěžící po dobu svého pobytu ve vile.
Po vyřazení tedy jejich tvůrčí psaní skončí?
LD: O tom budeme ještě jednat. Obecně ale nevidím problém v záznamech z jejich života ‚po vile‘. Záleží na jejich pozici po skončení účast i v soutěži. Jednotliví VyVolení budou poté zastupováni agenturou Levity, stejně jako v první řadě, a je otázkou, jak by k podobné činnosti byli motivováni.
Vzpomenete si na nějaké další perličky z obsahu nového webu?
LD: „U soutěžících budeme např. monitorovat váhu. Pravidelně budeme samozřejmě sledovat jejich postupný vývoj, změny image, názorů na ně apod. Musíme si uvědomit, že ti lidé žijí ve vile 24 hodin, zatímco denní přehledy trvají pouze desítky minut. Přidaná hodnota webu tedy není jen v multimediálních záznamech dění nezachyceného v televizních sestřizích, ale i v širších charakteristikách VyVolených.
Změnou je každopádně větší přehlednost stránek. Zatímco v první verzi byly události řazeny chronologicky, nyní je základním stavebním kamenem důležitost události a možnost rychlejšího vyhledávání po konkrétních dnech.“
Plánujete i databázi článků publikovaných o soutěžících?
LD: Plánujeme propojení na vyhledávání v rámci portálu Centrum.cz, resp. služby news.centrum.cz.
Miliony korun za videa
Nakousli jste videa a další záznamy z vily. Kolik kamer bude k dispozici a kdo servis zajistí?
OB: Zůstáváme u čtyř kamer. Jednou velkou změnou jsou noví partneři reality show, Český Telecom a Eurotel. Jelikož obě společnosti budou připravovat vlastní služby kolem VyVolených, bude základní streaming – službu kamery online – dělat Český Telecom. Eurotel chystá maximum obsahu přímo do mobilu – SMS, MMS, WAP zpravodajství, něco pro 3G a podobně.
V souvislosti s první řadou VyVolených nebyla zveřejněna informace o tržbách za zmíněná videa. Můžete být konkrétnější nyní nebo uvést pro srovnání očekávání spojená s prodeji u druhé řady?
OB: „Vzhledem k tomu, že nejsme držiteli licence, nelze konkrétní čísla z naší strany medializovat. Řádově se tržby pohybovaly v milionech korun. Musíme ovšem brát v potaz jejich dělení podle stanoveného klíče mezi hlavní subjekty zainteresované na projektu.
Pokud se budeme držet prognóz TV Prima, které počítají s 90procentní sledovaností ve srovnání s první řadou, pak podobně by měly vycházet i tržby z prodejů nadstandardních multimédií.“
Start prvních VyVolených přinesl mj. problémy s pomalým přenosem videí. Jak jste navýšili kapacity, aby se podobné situace znovu nestaly realitou?
OB: Jak už bylo řečeno, kamery online bude dělat Český Telecom. Videosekvence z dění ve vile budeme dělat my. Z pohledu přenosu jsme o cca 30 procent navýšili přenosovou kapacitu.
Počítáte se stejnou cílovou skupinou návštěvníků webu?
OB: Celý koncept, i v případě webu, se drží zásad, které přinesly úspěch premiérové řadě. Není důvod je tedy výrazně opouštět ani v případě cílové skupiny, kterou by měli být mladí lidé. Naše čísla říkají, že první VyVolení přinesli Centru až 200 tisíc nových uživatelů, kteří využívají služby portálu i po skončení reality show. Samotní soutěžící po odchodu z vily navíc dostanou unikátní e-mailovou adresu s uvedením slova VyVolení v jejím názvu.
LD: Zmíněné změny jsou tedy spíše oživením, které má zabránit upadnutí čtenáře do stavu určité monotónnosti a pohybu ve stále stejném prostředí.
S kolika unikátními uživateli tedy počítáte?
OB: Cílem jsou podobná čísla jako v první řadě, kdy za dobu vysílání navštívilo web 3,5 milionu unikátních uživatelů.
Skončí internetový projekt se závěrečným dílem?
LD: Počítáme s určitým ‚dojezdem‘, kdy budeme monitorovat další kroky jednotlivých soutěžících.
Velké ryby okolo vily
Jak funguje propagace webu v médiích?
LD: Vedle odkazů přímo ve vysílání na TV Prima a na projektech Centrum.cz budou diváci na naše stránky upozorňováni i na rozhlasové stanici Frekvence 1, která je partnerem reality show. Za poskytování určitých exkluzivních zpráv bude ve svém vysílání zmiňovat jako další zdroj informací náš web. Celkově je ale adresa webu součástí komplexní propagace projektu, která je v režii TV Prima.
V některých internetových vyhledávačích „nevyjížděl“ první web VyVolených zpočátku v příliš dobrých pozicích. Jak chcete postupovat teď?
OB: Primární cílovou skupinou jsou televizní diváci, kteří mají adresu při vysílání opakovaně před očima. Oficiální web VyVolených nabízí tolik originálního obsahu, že si ho lidé najdou.
Kteří zadavatelé reklamy se s internetovou částí projektu spojí?
OB: Jednání teprve začínají. Mezi velkými klienty ale nebudou chybět např. Mattoni, Eurotel, Vodafone a Sazka.
Jaké reklamní formáty se na webu objeví? Které budou nové?
OB: V zásadě jsou na webu VyVolených použity stejné formáty jako např. na Bleskově.cz.
Do Senátu se dostala petice 15 tisíc lidí požadující odsunutí reality show z hlavního vysílacího času. Může se v obsahové části dotknout i webu VyVolených?
OB: Nejsme si vědomi žádné komplikace, která by mohla v souvislosti s touto aktivitou nastat. Průměrná sledovanost hlavních show první řady byla nad 1,5 milionu lidí.
Všichni na jedné lodi
Váš pracovní e-mail sestává z křestního jména, názvu reality show a názvu portálu. Jde o jakousi řízenou loyalitu ke značkám?
LD: Do první řady jsem vstoupila později, nedisponovala jsem dnešními pravomocemi a neměla takovou odpovědnost. Dnes je situace jiná a musím říci, že život v takovém projektu člověka pohltí. V kolektivu tu žijeme, řečeno s nadsázkou, 24 hodin denně. Pak přijde čas i na podobné nápady.
Takže skutečná reality show se odehrává za kulisami té televizní?
LD: To by bylo, myslím, zjednodušující tvrzení. Svoje kouzlo ta práce ale rozhodně má.
Jak vypadá příprava na internetových stránkách VyVolených?
LD: Pracovní doba je od osmi hodin do půlnoci nebo déle. ‚Odchytáváme‘ i střípky z osobního života lidí pracujících na tomto projektu a přibližujeme je ve formě krátkých aktualit čtenářům. Ti tak mají pocit, že se pohybují skutečně v zákulisí a k obrazovkám s těmito dojmy následně usedají. Takové souznění stojí u vzniků svérázných fan-klubů, společenství a komunit lidí spjatých s projektem.
Zlepšili jste pro tyto okruhy diváků nabídku fanouškovského sortimentu, doprovodný merchandising?
OB: Takové možnosti existovaly na webu už v první sérii. Vše je v rukou TV Prima, která tyto aktivity řídí. Triček, deníků a dalších materiálů se prodalo za více než 40 milionů korun.