Ilustrace: Nenad Vitas
Určitě jste se s oknem, které v rámci aktualizací systému Windows začal Microsoft distribuovat svým uživatelům právě před rokem, setkali také. Volba webového prohlížeče se stala odpovědí především na požadavky oficiálních míst a zejména její použití u stávajících systémů se stalo nejen objektem nadšených tanců okolo ohně (přinutili jsme Microsoft podporovat konkurenci), ale také o něco tišší, zato mnohem více věcné kritiky (lidi to mate). Nyní, po roce, stojí za to položit si společně s anglickým časopisem PC Pro – kdo jsou vítězové a poražení? A respektive, stálo to vůbec zato?
Asi nikdo nepředpokládal, že „ballot screen“ během krátké doby a radikálně změní obrysy krajiny webových prohlížečů, a samozřejmě se tak ani nestalo. Pozvolný pokles Internet Exploreru je dlouhodobým trendem stejně jako fakt, že Firefox již možná nasytil své uživatele a kdo jej chtěl, ten jej už má. Největší naděje tedy byly vkládány do menších prohlížečů. Výsledkem je – s výjimkou růstu Chrome, do nějž ale Google investuje masivní prostředky a reklama na něj mj. jezdí snad v celém pražském metru – nic. Malé webové prohlížeče jsou pořád malými prohlížeči. Opera a Safari „mají“ pod 5 % trhu, zbývající hráči jsou zcela marginální. Jak je to možné?
Dovolím si nabídnout jednoduché a pravděpodobné vysvětlení. Lidé chtějí, aby základní software, a webový prohlížeč jím samozřejmě je, vypadal na všech počítačích stejně. Uživatelé platformy Mac jsou ochotni respektovat na „svých“ jablcích prohlížeč Safari, na PC si jej ale neodnášejí. Uživatelé Firefoxu jej mají všude bez ohledu na Ballot Screen a většina uživatelů Internet Exploreru je spokojena s tím, co má. Kromě toho menší prohlížeče, zvláště ty „na druhé stránce“ okna volby, nemají dostatečně známé značky, aby zaujaly uživatele. A zaujmou-li je už, dost často to nejsou ti lidé, kteří jsou reálně oprávněni na počítače, u kterých sedí, něco instalovat. A konečně administrátoři a systémoví integrátoři se s ballot screen sice setkávají, ale fakticky je pro ně zbytečná, neboť jim nepřináší žádnou přidanou hodnotu a nic nového.
Sečteno a podtrženo, má-li volba prohlížeče vůbec nějaký efekt, většina z něj jde pravděpodobně na posilování Firefoxu, který to ale vzhledem ke svým mnoha uživatelům prostě nepozná. Naděje vkládané do malých a „skutečně alternativních“ prohlížečů vyzněly vniveč.
Poučení, které z toho plyne? Tím, že donutíte svého největšího soka aby vám dělal zadarmo reklamu, nic nezískáte. Naopak výsledkem bude, že podpoříte druhého největšího konkurenta.
Řečeno společně s bojovníky za práva proletariátu „bohatí budou ještě bohatší a chudí ještě chudší“ – a nikdy jinak.