UVNITŘ PLNÉ ZNĚNÍ NOVELY Poslaneckou novelu zákona o rozhlasové a televizním vysílání, která ukládá televizím vysílat reklamní bloky, teleshopping a sponzorské vzkazy stejně hlasitě jako ostatní program, na dnešním zasedání projedná vláda. Kabinet premiéra Petra Nečase (ODS) dal ale dopředu najevo, že se mu stávající znění úpravy zákona nelíbí. Proti novele se rovněž ozvala Asociace televizních organizací (ATO), která sdružuje největší české televize.
Novela přímo uvádí, že by televize měly vysílat reklamu se „stejnou zvukovou intenzitou“ jako zbytek vysílání. Techničtí ředitelé Novy, Primy, České televize a TV Barrandov ale ve společném prohlášení pod hlavičkou ATO namítli, že hlasitost je subjektivní pojem a u reklam by se mělo hovořit o úrovni jejich zvukové hladiny. Ta je u reklam vyšší než u televizních pořadů, což je podle ATO dáno komprimací zvuku.
K TÉMATU: ATO: Schválně hlasitá reklama od televizi je mýtus, zákon se měnit nemusí
Reklama tak podle televizí není „hlasitější“, ale má „vyšší úroveň zvukové hladiny“, kterou nelze zpětně měnit, protože by šlo o zásah do autorského díla. Televize mohou reklamní spoty pouze odvysílat, nemají právo do jejich obsahu nijak zasahovat. Předkladatel novely vysílacího zákona a předseda volebního výboru Václav Mencl (ODS) ale namítá, že si televize mohou do smluvních podmínek s inzerenty nadiktovat takovou úroveň zvukové hladiny, aby reklama nebyla subjektivně hlasitější než televizní pořady.
ČTĚTE TAKÉ: Proč je reklama v televizi hlasitější než ostatní program?
Samotná novela způsob měření úrovně zvukové hladiny reklamních spotů neřeší. V tomto smyslu bude důležitější prováděcí vyhláška, již má vytvořit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Na ní se podle Mencla podílí i zástupci čtyř největších českých televizí. Poslanci chtějí, aby novela začala platit už od 1. srpna letošního roku.