Hlavní navigace

Vláda zabrzdila peníze do digitalizace z reklamy na ČT

26. 3. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 322915
26. 3. 2008

Na dnešním jednání vlády mělo padnout rozhodnutí o rozdělení reklamních výnosů České televize (ČT) pro letošní rok. Kabinet ale návrh vypracovaný ČT a předložený ministerstvem vnitra a kultury ve spolupráci s národním koordinátorem české digitalizace Zdeňkem Duspivou odmítl a verdikt o rozložení inzertních výnosů veřejnoprávní televize tak odložil. Návrh počítal s tím, že na podporu přechodu z analogového zemského televizního vysílání na digitální půjde touto cestou téměř 350 milionů korun.

Podle předsedy vlády Mirka Topolánka je hlavním důvodem odkladu využití příjmů v oblasti, která se netýká přímo zavádění digitalizace veřejnoprávního multiplexu či státního fondu kinematografie. Byly to podle něj spíše náklady na správu peněz, související s jejich chystaným využitím pro placení peoplemetrového měření sledovanosti. My máme trochu problém platit to (měření peoplemetry) z peněz z navýšené reklamy. Bude malá chuť vlády tyto věci financovat, řekl dnes premiér novinářům po zasedání vlády.

Podle údajů, které Česká televize poskytla ČTK, očekává veřejnoprávní televize výnosy z letos odvysílané reklamy ve výši tři čtvrtě miliardy korun. Ze zákona může z celkové částky hradit prokázané účelně vynaložené náklady spojené s výběrem a se správou výnosů z reklam. Jako nutné náklady navrhla ČT částku 85 milionů korun.

Po odečtení těchto 85 milionů zbývá částka 665 milionů korun. Její rámcové rozdělení definuje tzv. digitální novela. 150 milionů korun musí jít do Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie a dalších 15 milionů musí ČT poslat na zvláštní účet pro rozvoj zemského digitálního televizního vysílání, který spravuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Zbylou část výnosů z reklamy na ČT, podle nyní odhadovaných čísel ve výši půl miliardy korun, bude ČT ukládat na zvláštní účet, který spravuje. Dvě třetiny peněz musí ČT, stále podle zákona, použít na podporu a rozvoj zemského digitálního televizního vysílání v ČR, zejména na rozvoj a provoz své sítě vysílačů, takzvaného multiplexu veřejné služby. Zbylou třetinu musí ČT použít na správu a digitalizaci svého archivu. Na základě předpokládaných příjmů jde o částky 333, resp. 167 milionů korun.

A o čem tedy vlastně rozhoduje vláda? Zákon hovoří pouze o tom, že ČT předkládá návrh rozpočtu vládě ke schválení. V jednotlivých letech je to vždy do 31. října pro následující rok, letos bylo mimořádně do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, což nastalo 1. ledna. Kabinet může návrh buď schválit, nebo neschválit.

Reklama ve vysílání České televize měla původně od Nového roku v souvislosti s navyšováním koncesionářského poplatku až na současných 135 korun zcela zmizet. Nakonec toto nastane až po skončení analogové televize v Česku, což by mělo být podle aktuálního návrhu ČTÚ do listopadu 2011. Nyní na ČT 1 nesmí reklama přesáhnout 0,75 procenta denního vysílacího času a na ostatních veřejnoprávních kanálech to nesmí být více než 0,5 procenta denního vysílacího času.

CIF24

Zdroj: ČTK

O rozdělování zisků z reklamy na ČT bude zítřejší článek serveru DigiZone.cz.

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).