To máte samozřejmě pravdu, dnes je konkurence tvrdá, ale kdoví. Nechme se překvapit. Pravda se zprávami - bulvár do jisté míry už tehdy, ale ten dnešní? To ne neporovnatelně horší. Myslím, že k tomuto by se Železný tedy nesnížil. I s návykem máte pravdu - zajímavé, jak se lidi přeorientovali na ty Ulice a Ordinace a jiné seno. Nad tím se budeme ještě dlouho podivovat. Zatím se ale divím Primě, že taky nenatočila svůj dokotorský seriál, když jsme všichni na ty doktory tak zatížení :-). Určitě by to zabralo.
Víte, paradoxní je, že by Železný snad možná ani nemusel začít přinášením novinek, ale stačilo by například:
- kdyby se vrátily zprávy na úrovni (i když si myslím, že ty barrandovké nejsou zrovna nejhorší, ale prostor pro zlepšení tu taky je)
- kdyby oživil Kolotoč (někteří lidé mají tajenky rádi) a Riskuj s jinými kulisami a moderátorem, který by se třeba s Rosákem střídal, aby se od něj naučil onen styl a lehkost, s jakou Rosák prováděl soutěží - i když to buď ve člověku je a nebo není, ale něco se dělat v tomto směru dá. V zahraničí existují soutěže, které ač mnohokrát změnily vizuál si zachovaly stejný námět a pravidla po třeba dvě desetiletí - dokázaly si udržet diváky. Proč to nejde u nás? I když existují i vyjímky, jako AZ kvíz, u kterého to třeba jde.
Tímto nikterak nenavádím ke zpátečnictví. Je to jen konstatování a námět, nic víc.
Zdravím Víťo. Já si myslím, že Železný v dnešní době obrovské konkurence nemá moc co nabídnout. Proč byla Nova ve své době takovým boomem? Co přinesl do televizního světa, kdy byla jedinou skutečnou konkurencí ČT? Bulvární zpravodajství - zahraniční filmy a seriály - návrat zábavy, která kopírovala předlistopadové kabarety. Dále už Nova těžila pouze z počáteční popularity a následného návyku (+ důvěry) většinového diváka k této televizi, ať vysílá cokoliv. Osobně si považuji Železného, že na naše obrazovky dostal soutěže jako Riskuj nebo Milionář, nicméně má v dnešní době opravdu, co nabídnout?
Zdravím Vás,
Železný je možná nesympatický, na druhou stranu ale na Nově dokázal mnohé. Pravda, tehdy byla doba, byl prostor ve společnosti pro změnu z unylé televize (Č(S)T a její "statické" reportáže, kdy se redaktor hýbal minimálně, pokud možno se netočilo ani u zavírajících se dveří tramvaje/autobusu) k dravější (redaktor natočen u zavírajících se dveří, někdy také překážející - uskakující jedoucí tramvaji, až někdy jak říkala Kateřina Kašparová ke "Krvavé televizi", která všechny vtáhne do děje).
Zprávy - tehdy zjevení, dnes ke zblití (s odpuštěním) - snesitelné s velkou dávkou tolerance nanejvýš jako spotřebitelský magazín nebo nějaký žurnál typu Černých ovcí (a to ještě urážím), ale jako zprávy?
Stačí se podívat na Novu tehdy a dnes:
1996: http://www.youtube.com/watch?v=Lsxb_n1SYW4
Dnes: http://tvprogram.nova.cz/?hash=18521984281317639178148
Tehdy vědomostní a zábavné soutěže, večer zábava v podobě například Ptákovin (ano, dnes staré, ale tehdy?), dnes bezduchá a bezmyšlenkovitá zábava v podobě nekonečných telenovel Ulice a Ordinace, Doktoři z počátků a kdoví co přijde. Zajímavé, že tehdy byly formáty asi levnější, protože vlastní tvorba na Nově tehdy bylo víc a byla spektrálně víc rozprostřená - dalo se vybrat. Dnes? Jak říkám - telenovely, Red News, Digiport, Víkend, Na vlastní Oči (jediné co jsou k něčemu), reklamy a (Nova/Tele)shopping a opakování staré zábavy. To dnes podle mě opravdu nadchne diváka snad tak jen ze setrvačnosti a lásky k logu televize, ale to je vše, na víc to podle mě nemá.
Pokud jde o Pohodu, tak je možné, že kde není (peněz), tam ani kouzelník (čert) nenakouzlí (nebere). No snad to nebude i případ Barrandova.
Nápady mohly být, ale Pařízek investuje radši do vysílačů než do televize (teď navíc do tří). Což v dané situaci chápu - sám paněz příliš nemá a tak jednoduše doufal, že mu ten multiplex (jeho platící klienti) bud(e/ou) ty jeho televize sponzorovat. Ale po doložce s Novou, která mu na ty vysílače přihodila? Kdoví, jak to tam mají sjednané.
Zkrátka je tam, příliš mnoho neznámých na to, abychom si byli jisti v tom, že Pohoda je jen a pouze špatným dílem Železného. Kdoví, možná při daných podmínkách (smlouva u MUX4, peníze v projektu, segmentace a dosavadní cílení konkurentů na trhu a snaha o nějakou alternativu (eventuálně) na poli dosud neoraném) vzniklo to nejlepší, co vzniknout mohlo. I to je možné.
Byť se asi oba shodneme (ale s někým určitě také ne) v tom, že Pohoda je něco příšerného.
Z drtivé většiny mám stejný názor. Dle mého bylo na Nově spousta skvělých věcí v jejím počátku. Zahraniční filmy od osmé, dokumenty National Geographic a Beyond 2000 odpoledne, Greatest Hits z MTV Europe, pozdně noční koncerty (např. Eric Clapton), magazíny jako Biják (i když tehdejší Kinobox na ČT byl rozhodně lepší). Ano, ale vše to dobré (z velké části) bylo pouze do doby, než nastoupila pí*čovina zvaná Peoplemetr a divák se svým nezájmem (k tomu, co považuji za všechna + pro tehdejší Novu). řekl, že tohle není, co opravdu chce. Z tohoto důvodu i pramení má otázka, zda-li má dnes Železný, co nabídnout. Co můžeme tedy přisuzovat Železnému jako úspěch, který se promítl právě ve sledovanosti? Bohužel to nebude nic ze jmenovaného, nýbrž například 4x týdně od osmé Esmeralda, estrády jako Novoty, GoGo Show, Zlatá mříž a vystřídání zahraničních filmů xkrát jetou českou klasikou. Myslím, že se právě tímto Železný (ač třeba proti srsti) podílel na současném vkusu českého většinového diváka.
Vladimír Železný založil první soukromou televizní společnost NOVA s.r.o. a měl tehdy největší pokrytí analogovým signálem v Československu. Ihned v začátcích ovlivnil nejen vkus televizního diváka, ale byl tehdy i nejschopnějším lobbyistou. To co se mu podařilo při ovlivnění prvních mediálních zákonů nemá dodnes obdoby. K tomu mu pomáhal i nedělní pořad Volejte řediteli, kde obratně předkládal své vize. Pak nastala roztržka s americkými vlastníky, všichni jsme zaplatili několik miliard a Američani se vrátili. Od té doby je na Nově Železný persona non grata a nesmí se o něm ani mluvit, snad pouze v negativním slova smyslu. Přitom by měl mít na Nově v ředitelově pracovně portrét s nápisem ZAKLADATEL.
Železný, jinak odborník na víno pak zmizel v Bruselu, soudil se kvůli obrazům a nakrátko se stal ikonou Pařízkových aktivit.
Dnes je tady jiná situace a Železný je pravděpodobně pro Barrandov poslední záchranou, kdysi perspektivní televize, která měla solidně nastartováno, ale nějak si to sama pobabrala. Jsem zvědav zda zmizí z obrazovky socialistické seriály typu Zemana a Ženy za pultem. Vždy totiž hlásal, že mu tyto seriály nesmí na Novu. Co bude tedy Barrandov pod jeho vedením vysílat je zatím velká neznámá. Jeho osoba ale bezpochyby přiláká Barrandovu diváky a třeba se opět ukáže v pořadu Volejte řediteli Barrandova.
Kdyby alespoň 2-3x vrátil film na osmou večerní, budu mít důvod se na Barrandov znovu podívat. Svého času (za Janise) bylo na Barrandově poměrně dost slušných filmů, které spolu se současným vedením jsou fuč. Např. Vicky Cristina Barcelona, Smrt čeká všude, Když Harry potkal Sally atd. Ti kámoši Petra Lesáka (stylisti a vizážisti) v každém jeho pořadu, mě neskutečně serou. Například soutěž: Co je doma, to se počítá nebyla špatná, co říkáš Péťo?
Vidíte, úplné začátky si až tak dobře nevybavuji, ale bylo to každopádně daleko lepší než dnes. Tehdy ta "zábava" nebyla až tak dutá.
Pokud jde o Peoplemetr, tady bych to asi rozdělil - přístroj je jedna věc (pokud je dobře seřízen a nevysílá do centrály falešnou informaci, že se divák kouká na něco jiného), druhá věc je ono tzv. statistické zpracování a tady už se problém dá vidět - nevíme, jak probíhá, což je samo o sobě dost pochybné. To, co zveřejnili mě osobně zcela neuspokojuje ( http://www.mediaresearch.cz/produkty-sluzby/mereni-televize/mereni-tv-v-cr/ ).
Co může Železný nabídnout? To je právě otázka na kterou dostaneme odpověď až časem. Ale když se podíváme - kam se posunula Nova? Od soutěží k trapným a prázdným seriálům. Kam se posunula Prima? Je to dost rozpačité - hlavní kanál zůstal, kde Prima začínala - u německých kriminálek a romantických filmů. Apoň ty tématické stanice udávají směr i jinam, což je velmi pozitivní v porovnání s Novou, která je koncipuje ad hoc, bez vymezení tématu (Cinema - filmy, Fanda - směs jakéhokoli tématu (i dokument, když viděli, jak Zoom bodoval), Smíchov - (rádoby)komedie, Telka - archiv) - to podle mě není dobrá cesta.
Zkrátka Prima udělala aspoň nějaký krok kupředu (večery hlavní Primy jsou přece jen trochu jiné a snad stále lepší než byly v roce 1996 a témaťáky představují vyprofilované alternativy), Nova se místo toho propadá do jakéhosi stavu bez invence, snahy setrvat v čem je, plus že se jen zhoršuje.
Snad alespoň zrušení večerních zpráv Novy odpomůže hlavní relaci od bídného stavu informační hodnoty jejích zpráv. Ze začátku jsem se občas podíval na (pod)večerní i noční zprávy a měl jsem pocit, že ty noční jsou daleko lepší. Bylo to však podle mě zaviněno tím, že Nova kvalitu zpráv "ředila" a aby měla ve dvojnásobné stopáži jedny zprávy, tak obsah stěhovala, něco zdublovala (sport, počasí) a bylo hotovo. Snad se to teď změní k lepšímu.
Bohužel, je to tak. Problém je ale podle mě zejména v tom, že na začátku byla jedna z počátku (1994-9) kvalitní, později snesitelná (2006-9) relace, pak se začalo ředit na polední odpolední, hlavní a noční a začal být problém.
Pak vyházeli nebo se rozhádali s jakž takž fungujícími zaběhanými redaktory, kteří aspoň za něco stáli. Ti jim odešli a nebo je vyhodili. Podstav doplnili ze Sarbuova Mediafaxu, který byl personálně kvalitativně srovnatelný se Sarbuem samotným a je vyděláno - jsme kde jsme.
Železný se asi musí hodně divit, když vidí, kam (do jakého suterénu) to Američani v té Nově dotáhli. Ale sledovasnost Ordinace, Ulice, Počátky a dokonce i ty Televizní noviny (koniny) mají, tak jsou spokojení.
Pro Barrandov to bude jedině plus.
Podle mě Železný změní tu stanici do několika let k nepoznání a Barrandov půjde ještě více nahoru.
Myslím, že není od věci ani srovnání Barrandov X Prima. Mám pocit, že tyhle stanice si jsou čím dál tím více podobné. A zatímco ta první bude stoupat, Prima se začne topit a nakonec klesne ke dnu - i když tam je svým způsobem už teď.
Grafika a prezentace hlavní Primy je příšerná - amatérská až otravná, půlku programu tvoří milionté reprízy stokrát protočených pořadů (Columbo, Knight Rider, MASH, ...), starých akvizic se tam střídá minimum, nových a kvalitních akvizic je také málo - de facto se všechno přesunulo na Cool a na hlavním kanálu jsou jen béčka a céčka a áčka jen výjimečně, vlastní tvorba stále na jedno brdo - z Pohlreicha a Talentu se stala dojná kráva, reklam víc než v Inzert TV, technická kvalita za opicema a na děti se Prima vykašlala pak úplně.
Barrandov, na druhou stranu, se furt snaží a i když pár slabších chvil měl, stále má velký potenciál. Nemá moc co ztratit a jsem přesvědčený o tom, že díky Železnému tu Primu brzy dožene a přeskočí. Je to zkušený veterán, který své práci rozumí. O vedení Primy se to moc říct nedá. Ta vsadila všechno v podstatě na jedinou kartu - tematické stanice - především pak Cool a Zoom, který ji drží nad vodou, a na hlavní program jaksi zapomněla. Je to ale škoda, protože Prima kdysi skutečně bývala Prima (1997-2003/4), ale dnes? Fakt by měli se sebou začít něco dělat, protože to je ostuda.
Barrandovu ten úspěch přeju.
Tak, v hodně věcech se Víťo určitě shodneme, jen bych se trošku zastal tematických kanálů Novy, které se svojim zaměřením či profilací, zase až tak neliší od těch Primáckých. Mám na mysli, že například Cool nebo Love mi nepřipadají víc vyprofilované než například Fanda. Jako obyčejný divák s vlastním vkusem jsem rád za všechny malé kanály. Nechci tedy, aby to vypadalo jako alibismus, nicméně, když se zamyslím a měl bych si na každém vybrat to nej, tak se asi nepřidám na žádnou stranu. Budu se opakovat, ale kdybych měl u každého najít svoje pozitiva a negativa, tak by to bylo na dlouhý (jak tvrdí Katoda) sloh. Když vynechám dokumentární Zoom a sportovní či zpravodajskou ČT a měl bych dle obliby udělat vlastní chart, tak mám nejraději ČT2 a dále už bych se z fleku nedokázal rozhodnout, takže asi stejně: Cinemu, Love (která mi nyní dost připomíná hlavní Primu v době, kdy jsem ji měl asi nejraději) a Fandu. Přiznám se, že Cool u mě za poslední dobu dost klesl, ale určitě jsou tam i pořady, které mi stále mají co nabídnout. Smíchov, tam je to těžké... Myslím, že pokud se někomu příčí americké sitcomy, tak o této televizi nikdy nebude hovořit jako o dobrém programu. Já osobně jsem měl kolikrát (např. když mám práci na pc, nebo samozřejmě i ten odpočinkový čas u počítače) zapnutý Smíchov i třeba 3 hodiny vkuse. Ano, jde tam spousta béčkových filmů, ale pokud si vezmu, že je tu i spousta programů, kde si v prime-timu nevyberu naprosto nic, tak mi Smíchov často příjde i jako fajn alternativa. Jdou tam nejen starší sitcomy, tak i novější a nemyslím, že by tu byl volný program, který by jich v současné době nabízel více. A ty béčkové filmy vystřídají do týdne alespoň dvě slušné starší komedie. Já bych tedy Smíchov (jako většina diskutérů) až zase tolik neodsuzoval. Určitě by šlo na programu daleko více zabrat. Osobně mi není sympatické, že jdou například reprízy sitcomů z odpoledne, již kolem jedenácté večerní. Za sebe, Telku nemusím vůbec a pokud by skončila, pro mě žádná škoda. Ještě bych si dovolil trošku okomentovat, jak uvádíte, že má Prima narozdíl od Novy jiný prime-time. Ano, ale ruku na srdce, není to spíše tím, že jim stále vše propadá a zkouší a zkouší, což je logické. On kdyby se například tenkrát chytil Obchoďák či nyní Křižovatky života, tak je jasné, že dokud by o to byl zájem, tak je s tím na Primě (včetně Cest domů) zacpaný každý večer. A že by mohl člověk říct, že je to něco lepšího než například Gympl nebo Doktoři? Nevím nevím. Podívejte jak když Prima neví kudy kam všude nacpe Pohlreicha a to už mluví za to, že kdyby měla úspěch jako Nova s doktor.seriály, tak by ten program nebyl o nic "jiný". ČT1 - obrovské zklamání a na to, že je ČT u mě na prvním místě, tak na rovinu: Na Jedničku bych hodil 90procent veškeré kritiky vůči ČT. Je mi jasné a ani jsem nečekal, že by se ta podoba Jedničky změnila ihned, nicméně mi ten program připadá, čím dál horší.
Opravdu? Opravdu si myslíte, že amatérská tvorba Barrandova v čele s kamarády teplouška Lesáka? Ony ty chyby co jste vyjmenoval na Primě jsou i na Barrandově jako například opakování milionkrát odvysílaných pořadů (Žena za pultem, Major Zeman), béčkové a céčkové filmy (Barrandov dává JEN béčkové a céčkové filmy), ždímání známých tváří (Lesák, Cibulka, Rosák). K tomu si ještě přičtěte nestálost ve vedení televize, neúspěšné neinovativní zpravodajství, zrušení a znovuobnovení Animáčka, stažení celkem úspěšných pořadů (Velkolepé století . . . ), vysílání německých telenovel a EZO.TV v dopoledne a mnoho dalšího. Aby byl Barrandov úspěšný, tak se musí KOMPLETNĚ proměnit a nesmí zůstat žádná stopa po minulosti, protože ta tomuhle kanálu hrozně uškodila.
Tak všechny programy ČT kromě ČT sport si někdy sáhly nebo sahají na dno. ČT1 byla na dně za Janečka, ČT2 prvních minimálně 15 let existence, ČT24 v prvních dvou rocích existence no a Déčko s Artem ho zažívají teď. Pokud jde o skupinu Nova tak hlavní Nova byla na dně v letech 2010-2012 kdy právě stoupala Prima, Cinema byla na dně od svého vzniku do roku asi 2012, Nova Sport je na dně teď a MTV je na dně pořád. Fanda, Smíchov a Telka jsou pořád relativně nízko, ale nejsou tam žádné výchylky. Hlavní Prima byla na dně ve svých začátcích (1997-2004) a teď poslední asi 2 roky. Cool nebyl zatím na dně nikdy, ale programově to s ním jde z kopce. No a Prima Love a Zoom jsou zatím víceméně v normálu.
Pane Čestmíre Poláku zase hledíte poučovat a přitom jste úplně vedle, když píšete např. toto: "Vladimír Železný založil první soukromou televizní společnost NOVA s.r.o. a měl tehdy největší pokrytí analogovým signálem v Československu."
Televize Nova začala vysílat až 4.2.1994 a tím pádem nemohla mít tehdy největší pokrytí analogovým signálem v Československu!!! Jestli o to nevíte tak Československo zaniklo 31.12.1992 úderem 24 hodiny a od nulté hodiny a první sekundy 1.1.1993 už byla jen Česká republika!!!
Pekna diskuze, zajimave postrehy. Zarazi me ovsem ta fascinace Vladimirem Zeleznym, strujcem potizi, na jejichz konci byl ucet deset miliard, ktere jsme zaplatili vsichni. Clovek, ktery se potencionalnimu odsouzeni vyhybal ucelovymi manevry, nejprve zvolenim do senatu a pozdeji europarlamentu, kde jej chranila poslanecka imunita. Demagogem, ktery manipuloval davy tak jednoduse,ze by mu ty prostredky k mainipulaci mohl zavidet i Goebles ;-) A jak se tu docitam, tak na opetovne pusobeni tehle masky se tu nekteri dokonce i tesi?! Co na to rict... Asi kolektivni ztrata pameti, ostatne po nedeli se to projevi naplno.
btw: Uz jste slyseli ten novy vtip?
V sobotu v noci si preridime cas o hodinu a tricet let zpet :D
To by mi bylo zase sedm let, to jsem byl ještě panic. :-) Jak jsem Martine psal, já Železného vůbec nemusím. Nezastírám, že na Nově neodvedl svou práci, nicméně vybudování značky Nova v době, kdy krom ČT nebylo žádné opravdové konkurence, nepovažuji zase až za takový um. A s tím, jak jednoduše manipuloval s davem, s tebou naprosto souhlasím. Připadá mi ta situace obdobná (jen v odlišné branži) jak u dealerů, co chodili po revoluci od baráku k baráku, např. s vysavači Rainbow, různou kosmetikou atd. Jak jednoduché bylo někoho přesvědčit, aby byl čímkoliv okouzlen, uvěřil, koupil a žil v domění, že si vybral nejlépe jak mohl.
Bohužel, je to tak, Primě opravdu to schéma nevychází, což mě osobně celkem překvapilo. Cesty Domů, Obchoďák a Křižovatky mě osobně tématicky míjí, ale Cesty a Obchoďák byly stejné jako Ordinace - proč se nechytly, když Ordinaci mají lidi tak rádi? Jsme snad opravdu tak zatížení na doktory? Křížovatky mají blízko k Výměně manželek a nebo Soukromým pastem - přesto naproti tomu nezaznamenaly podobný úspěch. Talent mě osobně zklamal - přijde mi plochý a už to zkrátka není ono. IQ nebylo špatné, přesto se nechytlo - Železný věděl proč licence raději nekolizně napodobit něžli je kupovat - ušetřil tak náklady. Vzhledem ke stavu Primy by se nyní měli chovat velmi podobně.
Pohřešovaný - seriál na prázdniny - ani o něm nebylo slyšet.
Těžko říct, jestli není náhodou čas vzít a Love rozložit na Love a kanál s kriminálkami a detektivkami a nebo nevzít část premiérových kriminálek z Love a dát je na hlavní Primu někde mezi 14 - 17 hodinou. Možná by to chtělo (což může být dost pravděpodobné) místo kriminálek dát nějaký jiný žánr. Mohlo by to Primě pomoci. Oslovila by mladší diváky a místo přemíry reklamy zkusit self promotion, aby věděli, co je kde ještě jiného. Pokud by propagace byla náhodně na libovolné pořady, které by mohly cílovou skupinu zaujmout bez ohledu na stanici, mohlo by to pomoci celé skupině. Eventuálně na Love do Vyvolených (když té stanici tak pomáhají) dát self promotion ne na ženské pořady, ale raději na kriminálky, které dávají (možná to tak dělají; já se na ně nedívám, tak neposoudím, jak to tam mají).
Pokud jde o ČT, kterou Janeček dokonale zničil svou leností, tak to bude běh na minimálně 4 letou trať. To si dřív řeknou o vyšší koncesionářské poplatky nebo jim dojde s vlastní tvorbou dech. No ono, když jsou tam tak drazí producenti jako Fenič a další, není ani divu. A je to i o lidech, kteří tam mohou být i jako tzv. chovní voli po politické přímluvě. Prací se nepředře, o plat se neobává, atd. Holt jsou tam lidi, které kdyby Dvořák vyhodil, tak to neustojí. A proto se v ČT budou dít změny postupně a nikdy nebude dosaženo ideálního fungování - není to cíl pro Radu ani poslance, kteří ji volí.
Neříkám, že nemůžete mít pravdu, ale
jak dlouho před startem Zoomu to bylo?
Když se cca čtvrt roku vědělo, že Prima spustí dokumentární kanál?
Co si pamatuji, tak to byl právě Zoom, který snad k nasazování dokumentů vybídl úplně všechny - ČT2 jich přidala, Barrandov začal nově, Fanda podle mě začal rovněž, taktéž Nova (byť je dávala nad ránem).
Až na to, že si pletete pojmy s dojmy. CME žádné programy dodávat nepřestala, jen mu na závěr zatrhla Volejte řediteli, které používal k sebepropagaci. Se servisní organizací měla CET21 sepsanou smlouvu, která se nedala jen tak ze dne na den vypovědět, jak to Železný provedl. Napakovala se nejvíc PPF, nikoliv CME. Stát žádnou licenci CME znovu nepřiklepával, ta si Novu od PPF za prachy z arbitráže koupila. Mimochodem když říkáte znovu přiklepl, tak tvrdíte, že už jí před tím patřila...
Souhlasím. Tady jde stále dost vidět, co je síla značky (v případě Novy). Osobně jsem se nikdy škodolibě nevysmíval Primě, pokud s něčím přišla a vím, že to byl dle mého soudu lepší program, nežli vysílala Nova a propadl. Dnes mi onu Primu (hlavní program) připomíná současná Love, kterou mám se Zoomem od Primy nejraději. Hlavnímu programu Primy, nemůžu za to, co nyní vysílá přát úspěch. A na rovinu říkám, že stejně bych přál propad sledovanosti současné ČT1. Doufám, že se mýlím, ale připadá mi, že ty řeči od nového vedení ČT, že se nepoženou za sledovaností a neustále vysvětlování, že Česká tu není od toho, aby se honila za sledovaností, jsou opravdu jen kecy. Vezmeme si to popořádku: 1) Vedení ČT: Zameteme s archívem na ČT1 - Ano, nejprve to tak i vypadalo. Odpoledne se začalo vysílat Živě na ČT1, ve všední dny se začalo ve večerních časech objevovat atraktivních zahraničních filmů a čekalo se, s čím, že to příští rok ČT příjde novým a jaká bude ta "nová" Jednička... 2) Odpoledne se začíná objevovat opět stoleté Televarieté, Šance, staré Všechnopárty a Kraus - a vedení ČT: sledovanost Jedničky díky archívu roste a tento archív obhajuje tím, že slavíme 60 let. 3) Oslavy končí, archív se stále více prodírá programem ČT1 a vedení ČT tvrdí: Je třeba, aby součástí výkladní skříně ČT (tedy ČT1) byli divácky oblíbené pořady minulých let. A jaká je tedy nyní výkladní skřín ČT. Od osmé jdou pořady ve formátu 4:3, každý den a to již několik let stále vzpomínáme v portrétech na herce 60. a 70.let, v časech nočních jdou seriály často pouze britské (proč?, protože BBC, náš vzor, ne?) Je to stejné, jak se sliby politických stran. Připadá to pouze mě, že všichni mají, tak super programy... To sem ale netahám politiku, pouze srovnávám sliby a následné činy. Stále ČT věřím, ale zatím se k mé spokojenosti (až na ČT2 ) nic směrem k tomu slibovanému nehnulo. Redakci zpravodajství a sportu nekomentuji, tam jsem dlouhodobě spokojen.
S ČT je to tak. Opravdu sliboval Dvořák změny. Na druhou stranu Vánoce vypadaly opravdu nadějně - 3 nové pohádky.
Teď se hovořilo o pár projektech - Cirkus Bukowski, pokračování Kriminálka Staré město, Snaitka 2 (neviděl jsem ani jedničku, tak neposoudím, ale podle reakcí to vypadá spíš na zklamání).
Spustilo se DArt včetně speciální tvorby pro něj a o ostatních projektech ticho. Zachytil jsem před časem, že cca roku 2016 nebude mít ČT dost peněz, aby udržela trend vlastní výroby (té nepravidelné - neperiodické pořady) a požádá si o růst koncesionářských poplatků.
Máte pravdu, ČT opakuje pořád stále stabilně stejnou měrou, navíc totéž. Paradoxní je, že se chlubí bohatým archivem a ani ten nejsou schopni proměnit. K tomu slíbili jeho digitalizaci do HD, což se podle Vašich zkušeností asi neděje (já ČT nesleduji, proto nevím, jak jsou na tom). Kdyby aspoň neběželo pořád totéž a nebo s těmi pořád samými (proto se nedívám). Není přece pořád jen Menšík a nebo Donutil (aspoň doufám).
Ale je třeba i říct, že tento stav zavinil právě Janeček. Přece jen ztracený čas se dá někdy dohnat zvýšenými financemi, ale i zde se narazí na limity (možnosti lidských zdrojů realizátorů) - zkrátka existuje i situace, kdy můžete komukoli ráno dát milion s tím ať vyrobí pořad v ceně sto tisíc, ale snad nikdy vám nevyhoví v tom, že to chcete do večera téhož dne. To už prostě dohnat nejde a nepůjde. Čas nevrátíte, ani neurychlíte. A to je bohužel i situace ČT.
Doufejme, že Dvořák nerezignuje před Radou. Ono přece jen, když si to tak vezmeme, jsou tam snad samí konzervativci (doktor náboženských věd Mezuláník, Uhde a další), kteří právě odhaduji podporují stávající stav ( http://www.ceskatelevize.cz/rada-ct/clenove-rady/ ).
Tím samozřejmě neříkám staré vypudit, mladí na jejich místo. Existují samozřejmě i lidé kteří jsou staří věkem, ale mladí duší i názory. Na druhé straně jsou i lidé mladí věkem a staří názory. Chyba nebude jen u Dvořáka, ale i u Rady. Dvořák vždy může dělat to, co chce, ale nesmí naštvat Radu nebo mu vykopnou židli z pod pozadí a to bude riskovat jen málokterý ředitel.
Myslím si, že by se samozřejmě měla vést i diskuze, do jaké míry Rada, a to buď přímo konáním a nebo prostřednictvím svěřené moci a možností jejího uplatnění, zasahuje do činnosti ČT. Domnívám se totiž, že takoví členové, jako právě věčně nespokojený Mezuláník a stoletý Uhde se na současném stavu také nepodepsali zrovna málo.
Také je na zváženou, jestli je povolání podnikatel, lékař, farář a ti ostatní, se ani nepochlubili, zkrátka jestli jsou tato povolání zrovna kvalifikovaná pro to, aby byli takovíto lidé v Radě. Někdo říká, že by zde měla být rozmanitost, že to je TV veřejné služby a tito by měli dbát na to, aby nebyl nikdo ve vysílání opomíjen, atd.
Do jaké míry se to daří?
Připadá mi, že se Rada stylizovala spíše do pozice spolku lobbystů, který dbá ani na tak na vyváženost, jako spíše na prosazení skupiny, za kterou tam jsou a které za místo vděčí. Ale to je jen doufám mylný pocit, doměnka. Ať si každý utvoří názor sám a po svém.
Ale podnikatel může být i ve střetu zájmů, jako se to vyčetlo (podle mého názoru zcela právem) během voleb ředitele ČT Feru Feničovi s tím, že "si na ČT už vydělal dost a že by mu mohlo i stačit". Podle mě právem, protože podle mě tento pán nemá zpětnou vazbu, pokud mu to někdo nevhodí přímo do tváře.
Model by se, když už musí být založen na této různakosti mohl aspoň vyvinout například v to, že se lidé budou vybírat za oborové organizace (každá po jednom členovi) a Parlament do toho nebude mluvit, tedy vybrali by si žurnalisté, akademici, lékaři, faráři (když to musí být; církví je ale na dvacet a nevím, jak jsou zrovna katolíci ke konkurenci tolerantní), zaměstnanci ČT, herci, zpěváci. Eventuálně by si vybrali i Parlament, vláda a prezident, jako zástupci státu, který se má pod vysílání spolupodepsat. Tedy zmenšení počtu ze 14 na 10. Každý po jednom a bez schválení nebo výhrad ze strany ostatních. Nic nemusí vysvětlovat. A je to.
Rada by se jako celek nemusela bát politiků v Parlamentu a ztráty jejich přízně, nebyl by zde ani prostor pro případný pocit vděku a závazku vůči politikům za jmenování, žádná ze skupin by neměla navrch nad ostatními a Rada by se musela umět kompromisně dohodnout.
Ale je otázkou, jestli by tahle vize mohla fungovat, k tomu zrovna v Česku.
Musim ta sklamat.
Pokial mi je zname a to z dobrych kruhov, tak tuto kauzu okolo Novy a sekery, ktoru musel stat zaplatit vyvolali prave politice spicky a samotna CME. To je kruta realita. CME velmi dobre od zaciatku vedelo, kto je drzitelom licencie na vysielanie a CME mala servisnu organizaciu, ktora zabezpecovala vysielanie. Kedze CME prestala dodavat dane programy nacas a nie len to, tak Zelezny urobil jedinu vec, ktoru mohol urobit, kedze CME chcelo ovladnut celu tv. Jednoducho ich odstrihol. To by urobil kazdy normalny clovek. Co sa tyka politickych spiciek, tak im vadilo, ze Zelezny sa zacal angazovat v politike. Preto urobili to co urobili a kazdy cech nadava na jeho osobu. Bohuzial mali nadavat v prvom rade na vladu. V konecnom meritku, keby stat chcel, vyhral by sud nad nejakou posahanou CME.
Ja vidim najzasadnejsiu chybu a tym sa v podstate ukazalo, kto tahal za nitky, ze stat priklepol licenciu znovu CME. Ty padom sa CME nabalila dva krat. Ak vas toto nestve, tak potom mate klapky na ociach.
Přijde mi naprosto hloupé všechno svádět na Janečka a mít Dvořáka za génia, který něco skvělého rozbíhá. Množství opakování na ČT1 je ještě horší než za Janečka. A jak se Dvořák chová ve zpravodajství a publicistice snad vidí všichni. Chyba je, že Rada k tomu jen nečinně přihlíží, zasáhnout měla už dávno. Jestli bude finanční situace taková, že v roce 2016 bude třeba žádat o navýšení poplatků, je něco opravdu špatně (ale nejspíš podle plánu). Ze stejných poplatků dokázal Janeček vytvořit slušnou finanční rezervu.
... pro Barrandov. To je podle mě zpráva týdne.
Gratuluji Barrandovu i Vladimíru Železnému.
Železný má zkušenosti a zcela jistě bude mít ještě stále solidní přehled o trendech v oboru. Bude nepochybně zajímavé sledovat co bude na Barrandově dělat (i když se to asi projeví čtvrt roku po jeho jmenování - program se přece jen plánuje dopředu). Jestli jeho zacílení (znovu) změní a nebo Barrandov konečně spustí druhou stanici.
To se na Nově zase zvencnou, jen o té novině uslyší, ostatně jako vždy, když se řekne Železný. :-)
Navrhuji (po bouřlivých diskuzích na téma placené články) vrácení čtenářských sympatií k serveru DigiZone. Plán: Vytvoření více domácké a pohodové atmosféry. Představuju si, že by například kolem sedmé večerní mezi nás přišel prezident Aleš Miklík a například v sekci TV Tipy by umístil text: Jakpak se má David Tomek? Já bych po chvilce uvedl informaci, co proběhlo nového atd. Myslím, že by tento nový styl DigiZone uvítali zejména prodejci antén a satelitních služeb, co se cítí každým komentářem, který neobsahuje slovo kW, FEC, dB atd. dotčeni. :-)
Ten chlap je mi extrémně nesympatickej. Už podle vizáže na mě působí jako malý, zlý a vzteklý. Vzpomínám na vyjádření mého oblíbence pana Grygara vůči osobě IronMana. Jen naokraj by mě zajímalo, kde se projevila osoba Železného u televize Pohoda. Hlásalo se, jak právě Železný pomáhal bubeníkovi s programem televize. Na těch videích z YouTube snad ne...