- 29.5. 10:45 – doplněno vyjádření Vodafonu
Automatické dokupování datového limitu by mělo přijít Vodafone na jeden milion korun. Jedna z největších zákaznických kauz loňského podzimu začala nenápadně.
Firma v září novinku bez ptaní zapnula všem zákazníkům. Ti si ji pak museli sami deaktivovat (tzv. princip opt-out). K nemalému překvapení řady zákazníků se navíc deaktivované automatické dokupování znovu samo zapínalo při každé změně tarifu.
Vodafone také na víkend, kdy dokupování zapnul, naplánoval výpadek své Samoobsluhy, takže lidé neměli možnost službu rovnou vypnout. Zároveň s tím změnil i další služby navázané na data.
„Můj celkový dojem z těchto změn je ten, že Vodafone učinil další významný krok na již započaté cestě, spočívající v ‚kultivaci‘ bonitnějších zákazníků a ‚uvolňování‘ (abych nemusel psát: ‚odpuzování‘) zákazníků méně bonitních,“ komentoval loni na podzim situaci odborník na telekomunikace Jiří Peterka.
ČTÚ se začalo případem zabývat už v říjnu. A teď přichází s výsledkem svého zkoumání – tím je milionová pokuta. „ČTÚ současně operátorovi nařídil upravit všechny smlouvy se svými zákazníky tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu. Toto rozhodnutí zatím není pravomocné,“ potvrdil Lupě mluvčí úřadu Martin Drtina.
Vodafone s pokutou nesouhlasí a bude se proti ní odvolávat, potvrdila Lupě mluvčí Markéta Kuklová:
Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání.
ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné.
Kontrola čeká asi i O2
Vodafone nemusí být jediný. Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu rozjelo v polovině května i O2. Operátor Petra Kellnera na to jde ale trochu jinak. "Každý zákazník bude o blížícím se vyčerpání základního objemu dat v tarifu jako doposud informován pomocí SMS, nově si bude moct vybrat mezi jejich automatickou a jednorázovou obnovou,“ popisuje změnu šéf divize residentních zákazníků O2 Jindřich Fremuth.
I přesto se ale operátor nevyhne preventivnímu prošetření. „ČTÚ v tomto směru již začal činit kroky před zahájením správního řízení. Těm účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, důrazně doporučujeme z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení (o námitce proti vyřízení reklamace) daný postup u společnosti O2 reklamovat,“ dodává Drtina.
T-Mobile jde svou cestou
T-Mobile navyšování FUPu řeší prostřednictvím své aktivační stránky. Je tedy posledním tuzemským operátorem, který svodům automatického dokupování odolává. V květnu ale i on přišel s novinkou, kterou prošetřuje ČTÚ.
Zákazníkům s levnými tarify S námi v síti a S námi v sítích a předplacených balíčků Internet v mobilu na den a Internet v mobilu na týden (u těch se dříve rychlost snižovala na 16/16 kb/s) vypne po vyčerpání datového limitu data úplně. Podle vyjádření T-Mobilu se změna nedotkla více než 4 % zákazníků se zapnutými datovými službami.
A ČTÚ se zaměří i na tuto změnu. „Prověřujeme, zda skutečně dochází k přerušení služby a rovněž, zda T-Mobile aktuálně změnil smluvní podmínky, či zda se jedná o změnu výkladu stávajícího znění smluvních podmínek (pokud nebyly měněny). Podmínky tarifů, u kterých by mělo k přerušení poskytování služby docházet, totiž platí v nezměněném znění od listopadu loňského roku. Prověřujeme rovněž to, zdali není dán nějaký rozpor v jednotlivých smluvních dokumentech (případně rozpor smluvních podmínek s webovou prezentací nabídky služeb),“ tvrdila předevčírem Nikola Šedová z tiskového oddělení ČTÚ s tím, že zákazníkům, kterým by služba byla po vyčerpání FUP skutečně přerušena, doporučují postup reklamovat.