Hlavní navigace

Vodafone testuje VoIP: přichází Park Talk

30. 4. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Vodafone se chystá testovat telefonování přes Internet přímo z webového prohlížeče. My jsme si službu vyzkoušeli s předstihem. Jak se volá přes Vodafone Park zdarma s novou aplikací Park Talk?

Český mobilní operátor Vodafone pravděpodobně již v tomto týdnu spustí poloveřejné testování volání ze zákaznického portálu Vodafone Park na klasická telefonní čísla prostřednictvím Internetu. Do něj se zapojí pět až šest tisíc lidí vybraných z těch, kteří se dříve přihlásili jako zájemci o testování. Lupa získala možnost službu vyzkoušet s předstihem, takže se už nyní můžeme podělit o naše poznatky.

Vodafone chce VoIP službu testovat dva měsíce, během nichž nabídne testerům bezplatné volání do své vlastní sítě. Hovory do jiných sítí budou blokovány. Operátor od uživatelů výměnou za dvouměsíční přístup k bezplatnému volání očekává alespoň stručné hlášení jejich poznatků a zkušeností. Na základě vyhodnocení testu se rozhodne, jestli přijde s VoIP službou na komerční úrovni.

Volání přímo z libovolného webového prohlížeče

Volat lze přes aplikaci použitelnou v rámci zákaznického portálu Vodafone Park, kde dosud operátor nabízí například SMS a MMS bránu, zálohování kontaktů z mobilního telefonu, archivování z odeslaných i přijatých SMS a MMS zpráv nebo historii hovorů až dva roky dozadu. Uživatelé si mohou další funkce přidávat s pomocí tzv. aplikací. 

A právě jednou z těchto aplikací je Park Talk pro zmiňované volání přes Internet zatím zdarma na čísla ze sítě Vodafonu. Aplikaci pro operátora vytvořila společnost WIT Software. Momentálně je k dispozici verze 0.1, která nehýří velkým množstvím funkcí. Naopak sází na maximálně jednoduché ovládání bez možností jakéhokoliv nastavení.

Volání probíhá přímo z webového prohlížeče. Aplikace nepotřebuje žádný vlastní plug-in jako třeba volání přes Gmail nebo volání přes Facebook. V pozadí je Flash, takže nutný je pouze plug-in Flash Player, který je běžnou součástí instalace většiny webových prohlížečů. To zaručuje vysokou kompatibilitu aplikace Park Talk s různými prohlížeči i systémy. Pro čistě webové řešení zatím chybí technologie, což snad časem změní projekt WebRTC.

Jednoduché ovládání jednodušší už být nemůže

Obsluha aplikace Park Talk jednodušší už být nemůže. Hlavní obrazovka vedle číselníku pro manuální vytočení telefonního čísla za pomoci myši disponuje polem pro zadání volaného čísla klávesnicí. Pole lze také použít pro dohledání čísla podle jména volané osoby zanesené do adresáře kontaktů, který Park Talk sdílí se stávající SMS/MMS bránou.

Hlavní obrazovka aplikace Park Talk je maximálně jednoduchá. Obsahuje i historii posledních hovorů.

Mezi číselnou klávesnicí a zadávacím polem je chronologicky seřazený výpis posledních hovorů. Napravo od číselné klávesnice jsou tři další seřazená nad sebou. Pokud je vezmeme odspodu, tak první slouží k otevření adresáře s kontakty podobnému adresáři v mobilním telefonu. Druhé zpřístupňuje kompletní historii hovorů a třetí až úplně nahoře je určeno pro návrat na hlavní obrazovku aplikace.

Neoptimální práce s hardwarem, kvalitní přenos hlasu

Telefonování je velmi snadné. Stačí si vybrat nebo vyhledat kontakt z adresáře či ručně zadat číslo a stisknout zelené tlačítko pro zahájení hovoru, které je napravo od vstupního pole. Zde si Flash Player při prvním použití požádá o souhlas s přístupem k mikrofonu, pokud nemá nastaven přístup k němu bez dotazu. Park Talk pro volání používá v systému výchozí zařízení pro záznam a přehrávání zvuků. 

Před prvním voláním může být nutné povolit plug-inu Flash Player přístup k mikrofonu připojenému k PC.

Park Talk ve Windows Vista nebo Windows 7 bohužel nerespektuje volbu výchozích zařízení pro komunikaci a na rozdíl od většiny lepších desktopových VoIP klientů neumožňuje volbu zařízení, která se mají pro realizaci hovoru použít. To je problém, protože pokud máte klasické reproduktory a k nim pro komunikaci ještě head-set, tak se může stát, že zvuk bude slyšet přes reproduktory namísto sluchátka náhlavní soupravy. 

Volbu výchozího hardwaru pro komunikaci Park Talk nerespektuje.

Zahájení hovorů též nezeslabí či zcela nestáhne ostatní zvukové výstupy počítače, takže například přehrávanou hudbu si před zahájením hovoru musíte v přehrávači ztlumit či pozastavit ručně, aby vás neobtěžovala. Toto ale berme spíše jako drobnost. Ostatně s dnešními klávesnicemi je vypnutí přehrávané hudby otázkou stisknutí jediného tlačítka (Stop nebo Mute).

Po vytočení čísla volaného se mu na displeji mobilu objeví příchozí hovor z čísla, které máte navázané na svůj účet v portálu Vodafone Park. Pokud vás volaný má v adresáři nebo si pamatuje vaše číslo, tak pozná, kdo mu volá. Žádné neidenti­fikované číslo jako při volání přes Skype v našich podmínkách. Pokud se nedovoláte, volanému mobil klasicky eviduje zmeškaný hovor. Při zpětném volání se dovolá na vaše číslo, resp. mobilní telefon.

Při volání přes Park Talk se volanému číslo volající objeví, při volání přes Skype nikoliv, přestože by tuto funkci Skype tuto funkci nabízí.

Kvalita přenosu hlasu při volání přes Park Talk snese srovnání s voláním z mobilu na mobil při dobrém signálu na obou stranách. Dle našeho malého testu to platí jak při volání přes pevnou vysokorychlostní přípojku, tak při volání přes mobilní připojení prostřednictvím sítí třetí generace všech tří mobilních operátorů. To třeba volání z mobilu na mobil v rámci CDMA sítě low-cost operátora U:fon je o několik tříd horší. 

Obrazovka aplikace Park Talk při realizovaném hovoru je maximálně jednoduchá.

Celkový dojem z volání přes Talk Park lze hodnotit jako velmi dobrý. Kazí jej pouze výše zmíněný problém s výběrem zvukových zařízení k realizaci hovoru. Výchozí nastavení systému Park Talk ignoruje, vlastní nastavení výběru zařízení nepodporuje a na volbu zařízení nemyslí ani Flash Player. Pokud však voláte přes stolní mikrofon a klasické reproduktory, nemusí vás uvedené trápit.

Srovnání s potenciálně konkurenčními službami

Srovnání je poněkud obtížné hned z několika důvodů. Srovnáváme zvažovanou službu na počátku testů se zaběhlými službami v komerčním provozu a neznáme cenové podmínky, které by Vodafone v případě komerčního uvedení u služby nasadil. Do komerčního provozu může být uvedena aplikace v podstatně jiné podobě s vyřešenými dětskými nemocemi jako jsou zmíněné komplikace s volbou hardwaru pro volání. Přesto se o srovnání alespoň pokusme. 

První otázkou by byla cena volání. Google Voice nabízí volání do českých mobilních sítí v přepočtu za 3,40 Kč za minutu a volání na pevné linky v přepočtu za 0,60 Kč za minutu. Skype při využívání předplacené služby si za volání do českých mobilních sítí účtuje v přepočtu zhruba 2,90 Kč za minutu a při volání na pevné linky v přepočtu cca 0,40 Kč za minutu. 

Nevýhodou je, že Google Voice ani Skype českým zákazníkům nedodají telefonní číslo, takže volanému mobil oznámí neznámé číslo. Neví tedy, kdo mu volá a při zmeškaném hovoru nelze volat zpět. Skype sice umožňuje bezplatně nastavit, že se volanému u příchozího hovoru zobrazí vámi definované číslo, ale to funguje zcela bez záruky a sám Skype upozorňuje, že ne vždy to vůbec funguje. Moje osobní zkušenost je v tomto ohledu negativní. 

Skype i bez přidělení čísla, které českým uživatelům nenabízí, umožňuje nastavit identifikaci volajícího. Ovšem bez záruky.

Porovnávání funkcí není příliš korektní. Skype je v tuto chvíli pokročilá nativní aplikace s řadou funkcí včetně bezplatného volání mezi počítači i s podporou přenosu videa, textové komunikace v reálném čase, podporou konferenčních hovorů či s přístupem k sociálním sítím, čemuž se jednoduchoučký Talk Park nemůže rovnat. Zajímavé by mohlo být srovnání s webovou verzí služby Skype, na které Microsoft údajně pracuje. Její koncept ovšem zatím neznáme, pokud se na vůbec pracuje.

Relevantnější je srovnání s voláním přes Gmail z jeho webového rozhraní. Kromě levného volání prakticky do celého světa díky Google Voice nabízí Gmail bezplatné volání mezi počítači s podporou přenosu videa a textovou komunikaci v reálném čase. Navíc nemá slabiny, kterými trpí Park Talk. Gmail při volání ztlumí ostatní zvukové výstupy počítače a respektuje volbu výchozích zařízení pro komunikaci v systému resp. konkrétně ve Windows Vista a Windows 7.

CS24 tip temata

Obsluha volání přes Gmail přitom není o nic komplikovanější než volání přes Park Talk. Navíc vhod přijde integrace s e-mailovou službou. Příklad: když vám přijde e-mail od osoby, kterou máte zanesenou v adresáři i s telefonním číslem, tak jí rovnou při čtení e-mailu můžete zavolat na tři kliknutí, která se při troše cviku dají stihnout do vteřiny. 

Přes Gmail lze volat také velmi jednoduše a za zajímavé ceny i při volání do zahraničí.

Pokud Vodafone v případném ostrém provozu nenasadí alespoň v rámci volání do českých sítí nižší ceny nebo nepřijde s bezplatným voláním alespoň do své sítě (stejně jako umožňuje přes Vodafone Park posílat textové zprávy zdarma do své sítě), tak uživatele služby Gmail těžko zlanaří a jí poskytovaný komfort nepřekoná. Nicméně otázkou je podoba aplikace, resp. funkce aplikace Talk Park, se kterou by Vodafone vyrazil do ostrého provozu. 

Která z popsaných VoIP služeb vás s přihlédnutím ke všem možnostem a omezením nejvíce oslovuje?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).