Podle tiskové zprávy DBG Eastern Europe, která byla doposud vlastníkem Czech On Line, již došlo k podpisu o prodeji 100% podílu společnosti Telekom Austria. Kupní cena nebyla zveřejněna, podle tiskové zprávy však „plně odráží výjimečnou kvalitu firmy z hlediska technického know-how, managementu a počtu uživatelů“. Již dříve se přitom objevily informace o tom, že by kupní cena mohla dosáhnout až sto milionů dolarů, což je sice násobkem doposud uskutečněných akvizic českých poskytovatelů, ale je to odpovídající současné pozici Czech On Line na trhu.
Skutečný počet uživatelé VOLného je v současné době hadánkou. Zjištění tohoto čísla je ostatně u podobných služeb vždy poněkud problematické, protože počet registrovaných uživatelů nelze použít, protože řada z nich službu reálně nevyužívá; mazání neaktivních přitom není příliš obvyklé, mimo jiné právě kvůli tomu, aby se provozovatelé mohli chlubit vysokými čísly. Podle některých údajů počet registrovaných uživatelů VOLného vysoko překročil sto tisíc, ale skutečných lidí z masa a kostí ho zcela nepochybně používá mnohem méně. Podle mého odhadu by mohlo jít zhruba o padesát až šedesát tisíc lidí; v současné době tento počet může dosti kolísat v souvislosti s nástupem dalších nabídek připojení k Internetu zadarmo. Tak jako tak však jde o docela zajímavé číslo.
Úspěch Telekomu Austria je svým způsobem překvapivý, v užším výběru obstál v konkurenci America OnLine a T-Online (dceřiná společnost Deutsche Telecom). Můj osobní tip na vítěze byl právě T-Online, Deutsche Telecom je nyní nepochybně nejsilnější telekomunikační společností v Evropě. V Čechách však v současné době bojuje na mnoha frontách, nedávno získal podíl v PragoNetu a otočil ve svůj prospěch vlastnické podíly v RadioMobilu, netají se ani svým zájem o České radiokomunikace. Získání Czech On Line pro něj proto nemuselo být tak důležité jako pro Telekom Austria, v jehož případě tato akvizice znamená průlom na český trh.
Kdybychom se na celou věc podívali čistě účetním pohledem, koupil Telekom Austria společnost, která má při relativně malých výnosech každý rok obrovskou ztrátu, protože musí dotovat Internet zadarmo. Všichni zájemci proto kupovali především zákaznickou obec, které se budou snažit nabídnout další služby; samotné propojovací poplatky k financování Internetu zadarmo nestačí nejen nyní, ale nebudou zřejmě stačit ani po pádu monopolu. Zda se tato kalkulace vyplatí je zatím ve hvězdách. DBG EE a manažerům Czech On Line, zásluha patří především jeho řediteli Mariano Pirredu, se však už nepochybně vyplatila.