Hlavní navigace

Facebook překvapil investory vyšším než očekávaným ziskem

31. 1. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ale jejich starosti vyvolává to, že mu ještě více rostou náklady.

Facebook včera zveřejnil své čtvrtletní i roční výsledky. Ziskem očištěným od mimořádných výdajů je nad očekáváním, a slibně roste mobilní reklama. Někteří analytici však upozorňují, že ta kanibalizuje na webové.

Další starost vyvolává, že Facebooku značně rostou náklady. Firma přijímá spoustu nových vývojářů, a musí je dobře zaplatit a nabídnout jim odměny. Za rok 2012 zvýšila počet zaměstnanců skoro o polovinu (nabrala 1419 lidí), a v roce 2013 hodlá přijímat další. Přitom ne ve všem, co Facebook vyvíjí, vidí investoři příslib tržeb. To se týká i vyhledávání „v grafu“.

Tržby za uplynulé čtvrtletí vzrostly o trochu více než o 40 % meziročně, na více než 1,585 miliardy dolarů. Na tom se podílejí tržby z reklamy celkově 84 % (výší 1,33 miliardy) a ty meziročně vzrostly o 41 %. Prý by vzrostly o 43 %, nebýt výkyvů v měnových kursech.

Na tržbách z reklamy se mobilní reklama podílela přibližně 23 %, a to oproti 14 % jen v předchozím čtvrtletí.

Facebooku však více než tržby rostou výdaje a náklady. Ty za poslední čtvrtletí vzrostly meziročně o 82 % podle účetních standardů GAAP, a i oproštěny od mimořádných vydání narostly o 67 %. Facebook měl v druhém pololetí 2012 mimořádné výdaje v souvislosti se zaměstnaneckými akciemi a s vypršením omezení na určité akcie.

Facebook proto vykázal velice malý čistý čtvrtletní zisk podle GAAP (jen 64 milionů dolarů), ale čistý čtvrtletní zisk očištěný od těchto vlivů uvádí Facebook ve výši 426 milionů dolarů, anebo o 18 % vyšší meziročně.

Facebook měl k 31. prosinci 9,63 miliardy dolarů v hotovosti nebo v pohotově směnitelných aktivech.

Cloud23

K 31. prosinci 2012 uvádí 1,06 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, to je meziroční nárůst o čtvrtinu, a denně aktivních uživatelů prý v prosinci průměrně bylo 680 milionů, a to je meziročně o 28 % více. Měsíčních mobilních uživatelů bylo 680 milionů, meziročně o 57 % více. V minulém čtvrtletí se poprvé stalo, že denně aktivní uživatelé přistupující z mobilu převýšili počtem ty, kteří přistupují z webu.

Vývoj akcií Facebooku za posledních šest měsíců
Autor: NASDAQ

Vývoj akcií Facebooku za posledních šest měsíců

Akcie Facebooku se za poslední čtvrtletí zmátožily z letního minima pod 18 dolary, a to patrně především díky tomu, že se slibně ujala mobilní reklama. Po včerejším oznámení sice akcie nejprve mimo burzu klesly, ale dnes v průběhu obchodování se zase vracejí alespoň ke 30 dolarům, kde někteří skeptičtější analytici vidí jejich neutrální cíl — například Neil Doshi ze Citi — zatímco Michael PachterWedbush soudí, že akcie Facebooku mají potenciál růst až k 35 dolarům.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).