Screenr
Asi každý z nás už vedl přes ICQ dlouhosáhlou debatu, při níž jste se snažili přátelům vysvětlit ovládání nějakého počítačového programu. Ideální cestou by samozřejmě bylo vytvořit instruktážní video nahrávající samotnou činnost. Stříhání a nahrávání videa je ovšem velmi zdlouhavé. Díky službě Screenr ale vytvoříte screencasty několika kliknutími myši. Nemusíte instalovat speciální software, stačí mít prohlížeč s podporou Javy. Poté stačí vybrat výsek obrazovky, který bude zachytáván, vybrat ovladače mikrofonu a začít nahrávat. Video se rychle zkonvertuje přímo do streamovaného flashe a je možné je ihned poslat na Twitter, nahrát na YouTube.com nebo vložit do blogu či osobní stránky. Zaregistrovaní uživatelé mají samozřejmě výhodu v tom, že mohou sbírku svých screencastů spravovat, mazat nebo vytvářet specializované kanály podle tématu.

VirtualHeaven
Pravidelní čtenáři již znají komunitní sítě pro ošklivé lidi, zvířecí miláčky či zločince. VirtualHeaven je však novinkou – jde totiž o sociální síť mrtvých. Za jejich vznikem stojí pravděpodobně křesťanské sdružení, které chce umožnit uživatelům, aby svým zemřelým příbuzným vytvořili pamětní profily. Mohou sem nahrávat fotografie či videa, napsat krátký životopis, vytvořit časovou osu s významnými událostmi jako svatba, narození potomků atd. Profil lze libovolně upravovat, přidávat obrázky svíček, nebeských pozadí a dalších vektorových výzdob. Stránky jsou tak jakýmsi virtuálním parte daného člověka. Jako návštěvník můžete určité osoby sledovat a nechat si zasílat informace o výročí úmrtí nebo připomenutí narození. Zlepšení by si stránky zasloužily v oblasti vzájemného propojování profilů, kdy by bylo možné osoby např. přiřazovat do rodin nebo vytvářet populární rodokmeny.

The Nod
Na první pohled by si mohl našinec po spatření stránek The Nod klepat na čelo. Osobně je ale považuji za jeden z nejperspektivnějších projektů v oblasti sociálního nakupování. Uživatelé prochází různé bulvární články, rozhovory a blogy celebrit a na stránky k nim přiřazují produkty, které nakupují nebo se o nich alespoň zmiňují. Mimo luštění módních značek oblečení z fotografií se nejčastěji v databázi objevují různé hotely nebo prázdninové destinace, kde tráví slavné osobnosti volný čas. Jednotlivé produkty je možné procházet buď podle jména osobnosti nebo přímo značky. Snadno tak třeba zjistíte, že modelka Gisele Bundchen a herečka Cameron Diaz používají stejný opalovací krém. Vzhledem k popularitě bulvárního tisku a určité posedlosti životním stylem slavných pak lze snadno odvodit, jak se propojení podobné služby přímo s e-shopy projeví na chování návštěvníků.

CorrectMyText
Už jednou jsme vám ve Webovinkách představovali projekt zaměřený na kolaborativní učení cizího jazyka. CorrectMyText neslouží přímo k výuce, ale zaměřuje se na praktickou pomoc. Pokud potřebujete korekturu gramatiky nebo si ověřit, zda je text srozumitelný, stačí jej nahrát do databáze a nechat si jej zkontrolovat od rodilých mluvčích. Těmi jsou ostatní registrovaní uživatelé a podle množství zkontrolovaných textů si zvyšují reputaci. Systém je navržen velmi jednoduše, což je možná na škodu. Většina textů má povahu obchodních textů nebo dopisů a určitě by zvýšilo zájem korektorů, pokud by stránky obsahovaly možnost zpoplatněných překladů a korektury zdarma nabídly jen jako doplňkovou variantu. Takto je motivace pro korektory velmi nízká. Taktéž není příliš vhodné výchozí omezení pouze na hlavní světové jazyky: angličtinu, němčinu, španělštinu, italštinu, francouzštinu, japonštinu, čínštinu, ruštinu a portugalštinu.

FilmJog
Stránky věnované filmům patří v segmentu zábavy stále k nejnavštěvovanějším. Nejnovějším bojovníkem v tomto konkurencí nabitém kolbišti je mashup FilmJog. Ten u každého filmu nabídne přehledný souhrn dostupných informací. Jednak jsou to základní údaje, stručná charakteristika, herecké obsazení, náhled obalu DVD, trailery ze serveru Youtube nebo odkazy z konkurenčních webů: recenze z IMDB či RottenTomatoes či informace z Wikipedie. Z komunitních webů se vypisují zprávy ze sítě Twitter, jež obsahují zadaný název filmu. Nechybí ani grafy, které zobrazují ekonomickou bilanci filmu (zisky ze vstupného versus náklady) a vypočítávají průměrnou známku z recenzí. Bohužel FimlJog stále trpí některými dětskými chorobami. Filmy je možné pouze vyhledávat podle názvu a nelze je procházet dle kategorií. Doprovodné informace nejsou mezi filmy vzájemně propojeny. Nelze tak třeba zjistit filmy podle režiséra, roku vydání nebo konkrétního herce.

Anketa
Který projekt vás nejvíce zaujal?