Hlavní navigace

Yahoo v USA poprvé spadlo pod 10 % ve vyhledávání, vydělal na tom Microsoft

Daniel Dočekal

S ohledem na vývoj od doby, kdy Yahoo! předalo své vyhledávání Microsoftu, bylo jen otázkou času, kdy jeho podíl na vyhledávání klesne pod desetinu.

Doba čtení: 1 minuta

Červnové výsledky comScore týkající se vyhledávačů na americkém trhu ukazují, že Yahoo! pokleslo poprvé v historii pod deset procent – právě na tuto hranici se dostalo minulý měsíc. Google se tradičně drží okolo mírně nad dvěma třetinami trhu a významný růst v červnu jde pochopitelně na vrub Microsoftu a jeho vyhledávače www.bing.com.

Yahoo uzavřelo smlouvu s Microsoftem po několika letech jednání v roce 2010. Dohoda měla Yahoo přinést peníze a Microsoftu návštěvnost. Už na samém začátku bylo jasné, že pro Yahoo sice může jít o významný zdroj příjmů, ale také  o zásadní změnu v podílech na trhu vyhledávačů. Ještě v roce 2008 přitom Yahoo mělo podíl přesahující dvacet procent a podíl Microsoftu dlouhodobě stagnoval.

Yahoo v USA poprvé pod 10% podíl ve vyhledávání (Zdroj:comScore). Zbylých pár procent je rozděleno mezi Ask.com a AOL.

Yahoo v USA poprvé pod 10 % podíl ve vyhledávání (Zdroj:comScore). Zbylých pár procent je rozděleno mezi Ask.com a AOL.

Pohledem na graf snadno zjistíte, že uzavření dohody takřka okamžitě přineslo posílení Microsoftu a postupný propad Yahoo. Konkurenční Google to nijak neohrozilo, ten dlouhodobě stoupá, byť samozřejmě ne již tak rychle jako v letech 2008 až 2009.

V květnu 2014 Yahoo chtělo dohodu s Microsoftem ukončit, zejména proto, že dohoda nepřináší očekávanou výši příjmů. Problém s ukončením deset let trvající smlouvy je ten, že Yahoo z ní nemůže snadno odstoupit a pro Microsoft je výhodná.

Výsledky comScore bohužel nezahrnují mobilní vyhledávání, jehož význam stále roste (a týkají se pochopitelně pouze USA, nikoliv celého světa). Jen v USA přitom mobilní vyhledávání představuje až 30 procent podílu na internetovém provozu.

Našli jste v článku chybu?