Hlavní navigace

Za 87 dní vypne Praha analogovou televizi ze Žižkova. Co se stane?

2. 2. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Necelé tři měsíce zbývají do dne, kdy v Praze skončí zemské analogové vysílání televizí Nova, Prima a ČT 1 z vysílače Žižkov. Tento týden by měly všechny pražské domácnosti dostat do poštovních schránek speciální leták se základními informacemi o přechodu na digitální příjem televize a do pražských ulic vyjedou infohlídky ve speciálně pomalovaných automobilech. Co se ale reálně stane 30. dubna, kdy Praha jako první region v České republice ukončí analogové vysílání všech televizí?

Analogová tma jenom pro Primu?

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil minulý týden na tiskové konferenci Národní koordinační skupiny pro digitalizaci prognózu, podle které ani po vypnutí analogového televizního vysílání z hlavního pražského vysílače Žižkov nedojde na území metropole k „analogové tmě“. Konkrétně ČT 1 a Nova budou mít nadále takřka stoprocentní pokrytí analogovým signálem z dalšího pražského vysílače Cukrák, který však vysílá převážně pro diváky ve středních Čechách. Jedině diváci televize Prima v severní části Prahy podle ČTÚ přijdou vypnutím žižkovského vysílače úplně o analogový signál této stanice a pokud budou chtít Primu sledovat i nadále, neobejdou se bez set-top-boxu, integrované digitální televize, případně kabelové televize, satelitu nebo IPTV.

Prima Praha - pokrytí analog Cukrák + Žižkov

Mapa pokrytí analogového vysílání televize Prima v oblasti hlavního města Prahy a okolí. Uprostřed obrázku je modře vyznačené pokrytí z vysílače Cukrák, zeleně pokrytí z vysílače Žižkov, které bude 30. dubna vypnuto (Zdroj: ČTÚ)

Zatímco analogové pokrytí Prahy u všech tří vypínaných televizních programů se liší podle toho, jakým výkonem vysílají z obou pražských vysílačů – Žižkova a Cukráku – u digitálního vysílání je dosah signálu všech těchto televizí prakticky shodný. Jak ze Žižkova, tak z Cukráku tyto televize vysílají shodným výkonem (z Cukráku 100 kW, ze Žižkova 32 kW) a polarizací (z Cukráku horizontálně, ze Žižkova vertikálně). Nova a Prima jsou navíc zařazeny do stejné digitální sítě. Pokud se tedy divák rozhodne před vypnutím analogového vysílání ze žižkovského vysílače přejít na digitální příjem televize, rozhodně na tom vydělá. Spoléhat totiž na analogový signál z vysílače Cukrák bude riskantní – mnoho diváků vůbec netuší, z jakého vysílače vlastně signál přijímá, nemluvě o tom, že signál z Cukráku se do řady míst v Praze vůbec nedostane.

Pokrytí Prahy televizním signálem po 30. dubnu 2009
Program Pokrytí analog z Cukráku Pokrytí DVB-T Cukrák + Žižkov
TV Nova logo zmenšené
Nova Praha - pokrytí analog Cukrák
Nova Praha - pokrytí DVB-T
TV ČT 1 logo 2007 zmenšené
ČT 1 Praha - pokrytí analog Cukrák
ČT 1 Praha - pokrytí DVB-T
TV Prima logo 2008 zmenšené
Prima Praha - pokrytí analog Cukrák
Prima Praha - pokrytí DVB-T

Zdroj: ČTÚ

Jednotná televizní kampaň neexistuje

Jak se vlastně divák dozví, zda přijímá analogový televizní signál z vysílače Žižkov, který se bude 30. dubna vypínat? Národní koordinátor digitalizace Zdeněk Duspiva na čtvrteční tiskové konferenci oznámil, že minulý týden došlo k dohodě mezi všemi televizemi, že Nova, Prima a ČT 1 zařadí od 15. února do svého vysílání ze Žižkova varovný piktogram, známý už z vypínání analogového vysílání programu ČT 2. Piktogram by neměl být jednotný, každá televize si vytvoří vlastní a bude o něm informovat diváky podle vlastního uvážení. Mluvčí Novy Michaela Fričová ale ještě týž den pro server iDnes.cz dohodu o zařazení piktogramu do vysílání nejsledovanější tuzemské televize vyvrátila. Nova místo piktogramu připravila vlastní informační spoty, které vysílá od této neděle a stálý piktogram do svého obrazu ze Žižkova neumístí.

TK vypínání analogu v Praze - 29.1.2009

Tisková konference Národní koordinační skupiny pro digitalizaci, na které předseda NKS Zdeněk Duspiva (uprostřed) oznámil další kroky v informační kampani k vypínání zemského analogového televizního vysílání v Praze (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Původní animované spoty připravuje také Česká televize a spot podobný tomu, který loni na podzim oznamoval přechod z jedné digitální sítě do jiné, nasadí také Prima. Každá televize tedy bude informovat své diváky podle vlastního uvážení a žádný jednotný informační spot zatím neexistuje. Zda takový spot vznikne v rámci mediální části státní informační kampaně k vypínání analogového vysílání v Praze, je zatím ve hvězdách. Podle Zdeňka Duspivy to záleží na realizátorovi této části kampaně, kterého chce NKS vybrat v druhé polovině února. Mediamix bude volit vítězná agentura, takže záleží na ní, zda zvolí také spoty, odpověděl Duspiva na dotaz serveru DigiZone.cz. Prostor, který by televize věnovaly těmto spotům, se ze zákona nebude započítávat do omezeného reklamního času, takže by na něm provozovatelé neprodělali.

Nova: spoty? Nikdo nás ještě neoslovil

Zatím také není jasné, zda by stát televizím za odvysílání jednotných informačních spotů platil, a pokud ne, zda by televize tyto spoty měly odvysílat povinně, nebo by je měly pouze k dispozici a bylo by na jejich uvážení, zda je nasadí do vysílání. Nikdo nás ještě s tímto požadavkem nekontaktoval, řekl serveru DigiZone.cz technický ředitel Novy Ivo Ferkl. Pokud by si televize za odvysílání státních informačních spotů účtovaly obvyklé sumy jako při prodeji klasických reklamních časů, nebyly by asi příliš časté. Celá mediální část kampaně k vypínání analogového televizního vysílání pro letošní rok, která se nebude týkat jenom Prahy, ale také územní oblasti Plzeň a středních Čech, má totiž rozpočet 30 milionů korun. Nova a Prima si účtují za půlminutový spot při zásahu jednoho procenta diváků okolo 20 tisíc korun.

Nova.cz digitalizace

Televize Nova minulý týden obnovila na svém webu Nova.cz stránky věnované přechodu na digitální vysílání (Foto: DigiZone.cz)

Samy televize se zatím informačně činí spíše na internetu. Česká televize už delší dobu provozuje vlastní web www.digict.cz, kde je v současné době nejdůležitější asi ohlašovna poruch digitálního vysílání, zatímco statický obsah s tabulkami termínů a mapami pokrytí už nějakou dobu nebyl aktualizovaný a obsahuje řadu nepřesností. Televize Prima věnuje na svém webu www.iprima.cz digitalizaci odkaz přímo na titulní straně a směřuje diváky na státní informační web www.digitalne.tv, konkrétně pak do tamní poradny. Televize Nova minulý týden po delší době opět zprovoznila stránku věnovanou digitalizaci, která obsahuje jediný text se základními údaji a mapami pokrytí, a rovněž odkazem na státní infoweb. Stránka je na adrese www.nova.cz/di­gitalizace a Nova ji propaguje ve svých Televizních novinách.

610 tisíc letáků do všech pražských schránek

I když NKS dosud nevybrala realizátora mediální části státní informační kampaně k vypínání analogového vysílání v Praze (tento týden teprve uzavře podávání přihlášek do soutěže), zadala mimo tuto soutěž vydání informačního letáku pro Pražany a připravuje speciální automobilové infohlídky. Leták o nákladu 610 tisíc výtisků s názvem Diginoviny bude vlastně takovou útlou brožurou se základními informacemi o vypínání analogového vysílání ze žižkovského vysílače a všech typech digitálního vysílání. NKS chce podle Duspivy přísně dodržovat technologickou neutralitu požadovanou Evropskou komisí, tedy že při přechodu na digitální vysílání nebude v kampani upřednostňovaná jedna konkrétní vysílací platforma, ale diváci se dozví o všech možnostech příjmu digitální televize, včetně placených služeb.

Diginoviny Praha

Diginoviny – informační leták, který by měla tento týden dostat do poštovní schránky každá pražská domácnost (Foto: NKS)

Vytištění a roznos letáků do všech pražských domácností přijde podle předsedy NKS na zhruba dva miliony korun. Jde o podlimitní zakázku, prohlásil Zdeněk Duspiva na čtvrteční tiskové konferenci. Podobných zakázek zadala NKS od loňského podzimu již několik: na poradce pro informační kampaň, provozovatele infolinky, informačního webu, PR servis, a nově také na provoz infohlídek. Ty budou podle Duspivy nejprve pouze projíždět Prahou a upozorňovat na vypínání analogového vysílání nápisy na speciálně upravených automobilech. V druhé fázi budou infohlídky stavět na předem vybraných místech a odpovídat na dotazy občanů. Osádku vozů mají tvořit vyškolené hostesky, které by měly znát odpovědi na nejčastější dotazy a při komplikovanějších otázkách diváky nasměrovat na infolinku 800 90 60 30 nebo web www.digitalne.tv.

96 procent Pražanů ví, že se bude vypínat

Podle aktuálního pravidelného průzkumu je o přechodu na digitální vysílání informováno 96 procent Pražanů. Z výsledků průzkumu je zřejmé, že je třeba se teď zaměřit především na praktické informace a také pražská specifika, jako jsou například společné televizní antény (STA), prohlásil Zdeněk Duspiva. Mobilní infohlídky se zaměří především na ty okrajové části Prahy, kde by měla vypnutím žižkovského vysílače nastat opravdová analogová tma, protože v daném místě není možné přijímat analogový televizní signál z Cukráku. Kampaň by měla zahrnovat také komerční semináře a roadshow, pořádané privátními společnosti, na nichž se bude NKS podílet finanční podporou z digitalizačního fondu. Jde o peníze, které vydělala Česká televize prodejem reklamních časů na svých programech, ale ze zákona s nimi nemůže sama nakládat a jsou určeny právě na podporu digitálního vysílání.

Průzkum ČTÚ - odkud se lidé dozvěděli o digitalizaci

Průzkum ČTÚ, odkud se lidé nejčastěji dozvídají informace o přechodu z analogového na digitální televizní vysílání (kliknutím graf zvětšíte)

Z průzkumu, který si nechal zpracovat ČTÚ, přijímalo v prosinci loňského roku na území hlavního města Prahy 41 % domácností televizi analogově, 29 % analogově i digitálně a 29 % pouze digitálně. Domácností závislých pouze na zemském analogovém televizním signálu je v Praze nejméně po územní oblasti Plzeň, kde je jich pouze 31 procent. Ještě v květnu 2008, tedy před vypínáním analogového vysílání programu ČT 2 v Praze a středních Čechách, bylo na analogovém signálu závislých 71 procent pražských domácností – o 30 procent více než v prosinci. Průzkum však nerozlišuje jednotlivé typy vysílání, a tak u analogového příjmu není jasné, kolik procent domácností je závislých na pozemních vysílačích a kolik přijímá analogovou kabelovou televizi. Ze zveřejněných dat rovněž vyplývá, že naprostá většina diváků se o digitalizaci dozvídá z televize.

Máme vypínat a kampaň ještě nezačala, stěžuje si Nova

Z chování všech tří televizí, kterých se dotkne dubnové vypínání analogového signálu z pražského vysílače Žižkov, vyplývá, že poslední dubnový den tento signál opravdu vypnou. Směřují k tomu veškeré aktivity ve vlastním vysílání i na jejich webech. Česká televize již oznámila, že oproti svým dřívějším prohlášením ukončí analogové vysílání ze Žižkova i v případě, že by se Nova s Primou rozhodly jinak. Komerční stanice však zřejmě dají až na aktuální průzkumy připravenosti pražských domácností a definitivní souhlas s vypnutím dají až těsně před 30. dubnem. Konkrétně televizi Nova se nelíbí malá připravenost společných televizních antén, a také zpožďování informační kampaně. Máme vypínat za tři měsíce a kampaň ještě ani nezačala, stěžuje si technický ředitel Novy Ivo Ferkl.

Průzkum ČTÚ - domácnosti způsob příjmu TV

Rozdělení domácností podle způsobu příjmu televize. Výsledky průzkumu ČTÚ na celé populaci České republiky.

BRAND24

Technický plán přechodu, vládní harmonogram zapínání digitálních a vypínání analogových televizních vysílačů, přitom striktně vyžaduje, aby informační kampaň v regionech, kde se má vypínat analogové televizní vysílání, začala nejpozději tři měsíce před termínem tohoto vypínání. Kampaň ale není v dokumentu nijak definovaná a podle národního koordinátora digitalizace Zdeňka Duspivy běží už od loňského podzimu, kdy NKS spustila infolinku a státní informační web Digitálně.tv.

Rozhovor o informační kampani pro Prahu s předsedou Národní koordinační skupiny pro digitalizaci Zdeňkem Duspivou čtěte zítra na DigiZone.cz

Co bude největším problémem vypínání analogového vysílání z pražského vysílače Žižkov?

  • Nedostatečná informovanost diváků.
    4 %
  • Katastrofální stav příjmových antén.
    69 %
  • Nedostatek digitálních přijímačů v obchodech.
    1 %
  • Vertikální polarizace digitálního vysílání ze Žižkova.
    9 %
  • Něco jiného.
    17 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).