Hlavní navigace

Za protestem proti operátorům stojí neexistující osoba. Proč?

19. 8. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Mobilní telefony
Mobilní telefony
Samotný „protest“ má ke skutečným protestům hodně daleko – je to klasická amatérština, za kterou může stát kdokoliv – někdo ze stávajících operátorů, někdo z těch, co se snaží o pozici „virtuála“ či zájemce o čtvrtého operátora. Může jít i o politický boj. Nebo jenom prostě o „mladého a neklidného“ sběrače fanoušků na Facebooku.

Množící se otazníky okolo Nechceme předražené mobilní volání a služby a události 17.8.2011 v 17:00 VYPÍNÁME mobilní telefony !!! jsou zábavné. Opakované dotazy, jestli tuším kdo, z operátorů (zejména těch, co se chtějí dostat na zdejší trh) za tím stojí, jsou asi logické.

„Pořadatel“ akce Martin Frýdek má na Facebooku účet velmi podobný většině falešných účtů. Jediný kontakt je e-mailová adresa na Gmailu. A samotné jméno by bylo příkladem dobře zvoleného falešného jména – ve vyhledávačích se budete probírat záplavou odkazů na „Martin Frýdek“, protože jde o jméno známého sportovce. Stejně tak anonymní je blog Nechceme předražené mobilní volání. Příliš mnoho náhod, které pak zákonitě vyvolávají příliš mnoho otázek.

Protest samotný nakonec nemusí  být ani reálný protest, může být součástí běžných praktik na českém Facebooku, tedy snahou nasbírat „fanoušky“ a poté je využívat. Této (poněkud konspirační) teorii nakonec nahrává i to, že Telefónica O2 na dotaz „Kdo za ním podle vás stojí?“ říká, že „Nevíme, nikdo z organizátorů nás nekontaktoval. Sami se vyjadřují ve smyslu, že nechtějí poškozovat operátory.

Rozuzlení je samozřejmě takové, že „Martin Frýdek“ není reálná osoba, jak o tom svědčí odpovědi na otázky (viz dále). Protest to tak staví opět poněkud do jiného světla – nejvíce by podobné aktivitě prospěla transparentnost a hlavně jasné spojení s konkrétními lidmi, kteří se mohou za své činy postavit.

Získat od „Martiny Frýdka“ uvedenou odpověď bylo velmi „inspirativní“ a poněkud komplikované. Po upomínce (o den později) místo odpovědi na otázky dorazilo: „odpověděl jsem ti včera tady na FB a podle postů na zdi jsi tady byl :-)“ a „:-) Takže ty používáš FB jen k šíření svých výkřiků a poštu na něm jsi ještě neobjevil? :-) A když někdo neskáče zrovna jak ty pískáš, hned po druhých pliveš? V 9:15 pošleš mail, který Google vyhodnotí jako spam a v 10:30 už píšeš, že ti někdo neodpověděl na mail?

Kdo ho organizuje?
Nespokojení zákazníci.

Je Martin Frydek/Frýdek skutečná osoba?
Ne. Ale nikomu to neříkej. Seš ještě novinář, ne?

Je použití jména známého sportovce záměr?
On MF je nějaký známý sportovec?

Kdo vlastně stojí za protestem?
Nespokojení zákazníci.

Uvedenou odpověď na dotazy jsem nakonec dostal s komentářem, že jsem „Neomalený, jako vždy…“. Ano. Jsem, zejména pokud někdo zhusta zneužívá anonymity a přitom „organizuje protest“. Z celého „protestu“ to dělá frašku.

Čeho se týká „Protest“?

Máme předražené mobilní volání. Máme laxní ČTÚ. Stejně tak máme laxní mainstream žurnalistiku, která nijak téma českých mobilních cen a podmínek výrazně nezviditelňuje. Máme mobilní připojení, které je buď neuvěřitelně drahé, nebo naopak levné s drakonickou a likvidační FUP. Máme operátory, kteří vymýšlejí nové způsoby, jak ze zákazníků vytáhnout další peníze (aktuálně automatické aktivování datových tarifů). Máme džungli tarifů a různých slev/neslev. A máme operátory, u kterých je lepší každé dva roky být „novým zákazníkem“. Za věrnost se ve skutečnosti platí.

Dlouhodobá nespokojenost s cenami mobilního volání je skutečnost. Stejně jako nespokojenost s některými operátory, kteří často spíš vypadají, jako když zkouší, „co zákazník snese zaplatit“. A teprve poté, co si stěžujete na pomýlená vyúčtování, tak od operátora dostanete „dobropis“ nebo „novou fakturu“. Případně se vymluví na „upgrade/migraci zákaznického systému“. Na problémy narazíte i při ukončování smluv a o „přenosech telefonních číslech“ si můžete přečíst množství takřka hororovitých historek.

Co říká Vodafone: Co se týče cenové úrovně v České republice, je podle Evropské komise na průměru EU. Češi hodně esemeskují a textové zprávy  jsou v našich tarifech mnohem levnější než například v Německu, kde stojí v přepočtu kolem 4,50 Kč. V současné době je zřejmé, že budoucnost telekomunikací je hlavně v mobilních datech a z dlouhodobého pohledu je tedy velmi důležité investovat právě do nich, tedy zvyšovat pokrytí, rychlost i kapacitu sítí.

Co říká T-Mobile:
Protest má pravdu v tom, že dle metodiky OECD nevychází pro ČR výsledky nejlépe. Ovšem na druhou stranu nebere v potaz metodiku, která je použita Evropskou Unií (viz Implementační zpráva EK) či dalšími renomovanými společnostmi (např. Meryll Lynch Report z 20/7/2011) 

Nesouhlasíme s tvrzením, že ceny mobilních služeb v ČR jsou předražené. Ceny se kontinuálně snižují (za poslední roky o 20 %) a ČR se drží na průměru EU. Aktivisté dále vůbec nehodnotí kvalitu a nabídku služeb, které jsou součástí nabídky každého operátora. Srovnávání s jinými zeměmi založené pouze na cenách postrádá vypovídací hodnotu. 

Co říká Telefónica O2:
Pravda je relativní, svět kolem nás není černobílý. Každý zákazník může požádat o doporučení nejvhodnějšího tarifu, aby neplatil zbytečně za služby, které nepoužívá. Stačí navštívit prodejnu, nebo zavolat bezplatnou zákaznickou linku. Navíc ceny za volání průběžně klesají.

Čí protest to vlastně je?

První, co je na „Protestu“ zarážející – volání „chybí čtvrtý operátor“. Ve spojení s faktem, že příští rok by se v ČR mohla objevit šance na vstup čtvrtého operátora, je pak logické, že se (některá) média i (někteří) stávající operátoři ptají, kdo vlastně za „protestem“ stojí. A zda to náhodou není některý ze zájemců o místo čtvrtého operátora. Zda se může nějak existence čtvrtého operátora projevit na zlepšení podmínek pro zákazníky? To je hodně problematická věc.

Co říká Vodafone:
Jakýkoli nový operátor na trhu by v konečném důsledku znamenal celkové zvýšení nákladů na trhu, ať už na vybudování další sítě, nebo na marketing, zákaznické systémy a distribuční síť v podobě virtuálních operátorů.

Co říká T-Mobile:
V tuto chvíli nelze s jistotou tvrdit ani to, že čtvrtý operátor přijde. 

Co říká Telefónica O2:
Netušíme, rádi se necháme překvapit.

A pokud se neobjevují úvahy o podpoře někoho z těch „čtvrtých“, je zde stále možnost, že za akcí je někdo z (ne)úspěšných „virtuálníků“. Protože to je druhá věc, na kterou „Protest“ tlačí – považuje existenci virtuálních operátorů za cosi, co by předražený český mobilní trh mohlo zachránit.

Co říká Vodafone:
Dosud jsme vedli několik jednání o možnosti spuštění virtuálního operátora, žádné z řešení, které byly ve hře, ale nebylo takové, aby bylo výhodné pro všechny strany a zároveň přineslo něco nového i zákazníkům. Proto nyní jdeme cestou partnerství například s Makrem, kde nabízíme cíleně určité skupině zákazníků, v tomto případě podnikatelům, speciální nabídku.

Co říká T-Mobile:
To je spíše otázka na případné zájemce o pozici VO, nikoli na operátory. Jednání se zájemci o tento post jsme vedli a jsme ochotni k dalšímu jednání – dosud však nikdo nepřišel s oboustranně atraktivní nabídkou. Z pohledu trhu se zdá, že pro velikost trhu je počet 3 mobilních operátorů dostatečný. To se ostatně ukazuje i na trzích, kde existovalo více virtuálů. Vývoj trhu ukázal, že pro ně není místo a trhy konsolidovaly – tedy operátoři zanikali, slučovali se.  

Co říká Telefónica O2:
Doposud žádný z projektů MVO, který nám byl představen, nesplňoval kritéria výhodnosti pro obě strany.

Třetí směr úvah o základech „protestu“ směřuje do politiky a je v rovině snah ovládnout ČTÚ některou z českých politických stran. Protest nakonec hojně míří na ČTÚ a označuje právě ČTÚ (Český telekomunikační úřad) za původce zla. A když už ne ovládnout, dostatečně zdiskreditovat by mohlo stačit. 

Rozuzlení?

Rozuzlení není. „Martin Frýdek“ je, podle očekávání, smyšlené jméno, a kdo ve skutečnosti stojí za „protestem“, jasné není. Samotný „protest“ má ke skutečným protestům hodně daleko – je to klasická amatérština. A rozuzlením může být cokoliv, včetně prvního naznačeného – jde jenom o další akci „mladých a neklidných“ hochů s cílem nasbírat co nejvíce kontaktů a „fanoušků“ na Facebooku (byť v takovémto případě by to mělo hodně chabý výsledek).

A co na to nakonec říká falešný Martin Frýdek?

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Všechno vedle. :-) Ale není nad názor profíka, který ví, jak se to má dělat. Sám ale nic neudělá, neporadí, nepomůže. Tak aspoň pozdravuj kámoše z Vodafone.

A vlastně je tu ještě jedna konspirační teorie, že za projektem stojím já. Tahle konspirace se mi líbí ze všech nejvíc. Zejména v tom, že bych si „neomaleně“ dopisoval sám se sebou.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).