Hlavní navigace

Zadavatelé reklamy podporují její zachování na České televizi

20. 6. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 322915
20. 6. 2007

Sdružení za konkurenci na trhu televizní reklamy (konkurencnit­vtrh.cz) je příznivcem zachování reklamy ve vysílání veřejnoprávní České televize (ČT). V pondělní tiskové zprávě jeho předseda Jiří Mikeš a pedagog pražské Vysoké školy ekonomické uvádí, že sdružení plně podporuje snahu ministerstva vnitra připravit konstruktivní návrh zákona, který pomůže prolomit doposud patovou situaci při přechodu od analogového na digitální televizní vysílání a vytvořit rovnováhu v přístupu k televizní reklamě.

Pokud by reklama z ČT měla od příštího roku zmizet, mělo by to podle sdružení pět několik negativních dopadů. Uveďme si je v plném znění:

KL24

  1. Zrušení reklamy na ČT způsobí zvýšení ceny reklamy, což se promítne do cen spotřebního zboží a povede tak k celkovému zdražování. Zvýšení cen TV reklamy dále vytvoří spirálu narůstání cen ostatních médií. Vzhledem ke zúžení prostoru pro prezentaci komerčních subjektů česká ekonomika navíc ztratí významnou část prostoru pro ovlivňování koupěschopné poptávky a tím i atraktivitu pro velké investory.
  2. Zrušení reklamy na ČT zásadně sníží finanční prostředky, které by mohly být využity na veřejně prospěšné cíle, jako jsou podpora české kultury, kinematografie, historických památek, digitalizace, atp. V situaci, kdy je nedostatek financí pociťován snad ve všech resortech, mohou být příjmy z TV reklamy veřejnoprávní televize cenným zdrojem pro podporu veřejně prospěšných cílů.
  3. Zrušení reklamy na ČT jde proti základním liberálním principům a způsobí zásadní monopolizaci českého trhu televizní reklamy dvěma dominantními subjekty. Hrozí tak trvalé ovládnutí televizního trhu duopolem komerčních televizí.
  4. Zrušení reklamy na ČT vzhledem k oligopolnímu postavení dvou silných komerčních televizí také výrazně zhorší šance nových digitálních stanic vstoupit na trh.
  5. Česká republika se zrušením reklamy na ČT stane raritou Evropské unie. Sdružení nevidí důvod, proč by český trh, jako jeden z nejsilněji limitovaných v Evropě, měl přistupovat k dalšímu omezení, pro které navíc neexistuje žádný reálný důvod.

Návrh Mikešova sdružení se prakticky kryje s tím, jak v současnosti návrh tzv. digitální novely vypadá. Zachovává se tu jednoprocentní podíl reklamy na ČT. Zatímco sdružení by stačilo, aby tomu tak bylo minimálně do doby, než v ČR začnou nové digitální televize prokazatelně působit jako protiváha současného duopolu komerčních televizí, zákon zachovává reklamu na ČT až do konce zemského analogového vysílání v České republice. Naopak zatímco sdružení by chtělo zachovat i tzv. sčítání reklamních časů, které ČT umožňovalo vysílat reklamu z limitů ČT 2 i na prvním programu, novela v současném znění něco takového zapovídá.

Pod prohlášením je kromě předsedy sdružení Jiřího Mikeše podepsaný i Jan Levora, výkonný ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky, Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, a Martin Štěpánek, prezident Asociace komunikačních agentur.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).