Prodej set-top-boxů pro příjem zemské digitální televize v letošním roce dramaticky klesá, zatímco zájem o nové digitální televizory roste. V minianketě agentury ČTK to potvrdili zástupci obchodních řetězců Albert, Euronics, Tesco a internetového srovnávače cen Hueréka.cz. Zatímco ještě v první polovině letošního roku se set-top-boxy prodávaly dobře, v druhém pololetí zájem o ně dramaticky opadl.
K TÉMATU: Budeme vyhazovat set-top-boxy s MPEG-2?
Set-top boxy zažívaly prodejní boom, když se v jednotlivých krajích přecházelo na digitální vysílání. Nyní si toto zařízení ale kupuje jen velmi málo zákazníků,
řekla agentuře zástupkyně obchodů Albert Simona Caidlerová. Totéž potvrdila i Petra Dvořáková ze společnosti Euronics. Cena nových televizí je tak nízká, že lidé upřednostňují jejich koupi před pořízením set-top boxu. Zákazníci si velké televize pořizují zejména jako náhradu za staré televizory,
doplnila mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Krasová.
ČTĚTE TAKÉ: Povinné požadavky na set-top-boxy v Polsku: MPEG-4 a HD ready
Změně preferencí kupujících nahrávají ceny integrovaných digitálních televizorů. Na trhu už prakticky nelze sehnat televize, které by neměly digitální tuner. Vzhledem k tomu, že přední světoví výrobci televizí přicházejí každý rok s novými modelovými řadami, vybavenými novými funkcemi včetně tzv. chytrých Smart televizorů, snaží se starší typy přijímačů prodat za levnější cenu. Přijatelné ceny už mají i 3D televizory, které při nástupu na český trh představovaly luxusní zboží pro omezený počet zákazníků.
Kupující navíc dávají větší přednost modernějším televizorům, například s LED podsvícením, před klasickými LCD televizemi. Zájem naopak klesá o plazmové televize. Největší nárůst prodejů hlásí obchodníci u malých plochých televizorů, které si lidé pořizují do dalších pokojů v domácnosti.