Hlavní navigace

Zákaz křížení vlastnictví v médiích se nemusí Andreje Babiše vlastně vůbec dotknout

Jan Potůček

Zamýšlená změna zákona nebude retroaktivní, nevztáhne se tedy na případy, ke kterým bude docházet před schválením chystané novely. A Andrej Babiš už vlastní tři televize, byť malé.

Doba čtení: 5 minut

Nova nebo Prima by se hodila

Prosadí sociální demokracie zákaz křížení vlastnictví v médiích, jak to slibovala před posledními parlamentními volbami a prosadila do programového prohlášení vlády? Zabrání Andreji Babišovi v získání velké plnoformátové televize a zkompletování všech důležitých mediatypů? Zatím se zdá, že připravovaná novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, na které pracuje ministerstvo kultury kontrolované lidovci a sociálními demokraty, s touto možností reálně počítá. Alespoň to na úterním semináři v Senátu zmínila náměstkyně ministra Kateřina Kalistová (ČSSD), která má přípravu nové mediální legislativy přímo na starosti. Pokud by zákaz křížení vlastnictví prošel, nemohl by velký tiskový vydavatel vlastnit celoplošnou plnoformátovou televizi.

Babišovi už dnes patří vydavatelství Mafra, pod které spadají deníky MF Dnes, Lidové noviny a Metro, časopisy Téma, 5plus2 či internetový portál iDnes.cz. Koupil také nejposlouchanější české celoplošné Rádio Impuls a prostřednictvím Mafry vlastní tři menší televizní stanice: hudební Óčko a jeho klony Óčko Gold a Óčko Expres. Dvě ze tří těchto televizí vysílají celoplošně v DVB-T, hlavní kanál Óčka a Óčko Gold využívají multiplex 3 operátora Czech Digital Group, dceřiné společnosti Českých Radiokomunikací. Andrej Babiš se ale dlouhodobě zajímá o koupi některé z velkých televizních stanic, Novy nebo Primy. I když to sám veřejně popírá, právě plnoformátová televize s větším podílem na trhu a zavedenou hlavní zpravodajskou relací by mu hodně pomohla.


Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

Kateřina Kalistová nevylučuje, že novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, kterou v srpnu předloží ministerstvo kultury vládě, bude obsahovat zákaz křížení vlastnictví médií

No tak mu to zatrhneme

Prostřednictvím Novy nebo Primy by Babiš mohl ovlivňovat veřejnost lépe než přes svoje noviny nebo rádio. A nemuselo by jít o nějaké okaté PR pro jeho politické hnutí ANO. Stačilo by ve zprávách nastavovat agendu, která se hodí právě Babišovi, a upozorňovat na chyby a skandály ostatních politických stran. Právě toho se obává sociální demokracie, jejíž předseda a premiér Bohuslav Sobotka nedávno označil nucený odchod ministra školství Marcela Chládka za výsledek nátlaku Babišova deníku MF Dnes, který opakovaně upozorňoval na ministrova extempore s podřízenými. Sobotka se do Babišova propojování politiky, byznysu a médií opřel i na nedávném sjezdu sociální demokracie, kde přesvědčivě obhájil mandát předsedy. A slíbil, že ČSSD udělá vše proto, aby takové koncentraci moci zabránila.

Jenže Babiš nutně nemusí koupit Novu nebo Primu (otázka je, zda jsou tyto televize vůbec na prodej), aby mohl mít ve svém portfoliu opravdu sledovanou televizi. Jeho vydavatelství Mafra už má tři hudební televize Óčko, z nichž jedna plánuje postupný přechod z čistě hudebního formátu do lifestylu. Odtud je už jen krůček k tomu, aby taková televize produkovala publicistické a posléze zpravodajské pořady. Řeč je o Óčku Gold, které nyní funguje jako přehrávač videoklipů. Minimálně rok už vedení Mafry uvažuje o tom, že využije synergie s Rádiem Impuls a přenese některé jeho úspěšné publicistické formáty na televizní obrazovku – právě na Óčku Gold. Lidé z Impulsu i Óčka se tomuto plánu několik měsíců úspěšně bránili, nyní se ale zdá, že šéf představenstva Mafry Štěpán Košík svoji představu prosadí.

V novém studiu a pod dohledem vedení

Óčko se totiž už před několika týdny přestěhovalo z vily ve Vrchlického ulici do sídla Mafry v Anděl Media Centru na pražském Andělu a tento týden zde slavnostně otevřelo svoje nové televizní studio. Televize je tedy pod drobnohledem managementu Mafry, studio navíc bude multifunkční a využije jej i nový videoprojekt Mafry Playtvák.cz, jakási obdoba „seznamácké“ internetové televize Stream.cz. To, co se nedařilo prosadit déle než rok, tedy postupný příklon Óčka Gold k lifestylu a publicistickým formátům, se nyní – pod jednou střechou v Anděl Media Centru – bude vedení Mafry realizovat snadněji. Tedy pokud mu to dovolí licenční podmínky. Óčko Gold totiž získalo vysílací licenci pro šíření hudebních klipů. Hlavní náplní programu Očko hity (původní název Óčka Gold, pozn. red.) bude proud videoklipů. Program nebude obsahovat moderované pořady, stojí v rozhodnutí o udělení licence z dubna 2013. O rok později však Mafra požádala, aby zmínka o absenci moderovaných pořadů z licenčních podmínek zmizela a vysílací rada jí vyhověla.

Mimochodem, pod rozhodnutím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o udělení licence Óčku Gold je podepsaná tehdejší předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová. Tedy dnešní náměstkyně ministra kultury, pod jejímž vedením se má v ministerské novele zákona o rozhlasovém a televizním vysílání objevit pasáž o zákazu křížení vlastnictví médií. Vysílací radu nyní vede Kalistové stranický kolega Ivan Krejčí, který byl nedávno znovu zvolen členem RRTV a poté i předsedou RRTV na další funkční období. Tandemu Kalistová – Krejčí by tedy těžko unikla případná žádost Mafry, respektive společnosti Stanice O, která vlastní vysílací licence k televizím Óčko, o změnu licenčních podmínek Óčka Gold a zařazení lifestylových a publicistických pořadů, případně zpravodajství.

Czech Internet Forum 2018 Tip s tlačítkem


Zdroj: Rádio Impuls

Některé formáty z Rádia Impuls si přímo říkají o televizní verzi

Haló, tady Impulsovi

Podle současných licenčních podmínek má Óčko Gold vysílat minimálně z 80 procent české a zahraniční videoklipy (třetinu mají tvořit české skladby), dále záznamy či přenosy koncertů, SMS zprávy a grafické lišty s informacemi o kultuře, sportu a chystaných akcích, vzkazy do práce, zamilovanými zprávami apod. (v praxi jde většinou o placenou seznamku se vzkazy, které občas hraničí s pornografií). Televize má vysílat především pro aktivní diváky ve věku 35 až 50 let. Do licenčních podmínek se ale vejde ledacos. Zrušením podmínky, že Óčko Gold nebude vysílat moderované pořady, se mu otevírá řada možností. Zvlášť když na jiném místě licenční podmínky praví: Pro evropská díla vyhradí nadpoloviční podíl celkového vysílacího času, alespoň 10 procent celkového vysílacího času bude vyhrazeno vysílání evropských děl vyrobených nezávislými výrobci, alespoň 10 procent z celkového vysílacího času vyhrazeného pro evropská díla vyrobená nezávislými výrobci bude činit evropská nezávislá tvorba mladší pěti let.

Evropským dílem se myslí cokoli, tedy i původní publicistika a lifestyle. Licenční podmínky sice Óčku Gold zakazují přebírat programy od jiných provozovatelů, ale v rámci jedné mediální skupiny asi nebude problém převzít formát Rádia Impuls a vytvořit mu televizní podobu – ostatně, opačným směrem to funguje u televize Prima a rádií ze skupiny Radio United, které pojí stejný vlastník (Ivan Zach). Programová synergie nejenže šetří prostředky, ale využívá známosti televizních formátů a osobností, takže zvyšuje poslechovost rádií. U Óčka Gold by tomu mohlo být naopak: Rádio Impuls by mu mohlo přihrát část ze svého více než milionu posluchačů denně, což je meta, které by druhý kanál Óčka jinak dosahoval jen velmi obtížně.

Našli jste v článku chybu?