Legislativa a technické zázemí
První díl jsme věnovali legislativě a technickému zázemí vznikajícího e-shopu. Řekli jsme si, že první kroky každého začínajícího internetového prodejce musí vést na živnostenský úřad – bez živnostenského listu to opravdu nepůjde. Ale jakou formu podnikání zvolit? Jsou na výběr dvě možnosti – fyzická osoba (OSVČ) a právnická osoba (s.r.o., v.o.s apod.) – která bude lepší? Záleží na situaci, ale obecně vzato, právnická osoba bude lepší tam, kde jsou vysoké zisky (a tím pádem vyšší základ daně z příjmu) – pokud je váš daňový základ pro daň z příjmů z podnikání v řádech statisíců za rok 2006, vyplatí se uvažovat o založení právnické osoby.
Důvodem je výše daňové povinnosti – právnická osoba platí (pro rok 2006) 24procentní daň z příjmů bez ohledu na výši daňového základu, fyzická osoba (pro stejný rok) zaplatí různě vysokou daň, podle výše základu, např. u daňového základu 331.000 korun daň 61.212 korun + 32procentní daň z každé koruny daňového základu nad tento rámec. Na druhou stranu, jako právnická osoba musíte vést účetnictví (dříve podvojné účetnictví), jako fyzické osobě vám stačí daňová evidence (dříve jednoduché účetnictví), a to až do obratu 15 milionů korun ročně. Jako právnická osoba musíte složit základní kapitál, jako fyzická osoba nemusíte – i tady je ovšem druhá strana: jako právnická osoba (u s.r.o.) ručíte do výše svého vkladu, jako fyzická osoba ručíte svým (i nepodnikatelským) majetkem. Co bude lepší pro vás? To si musíte rozhodnout sami, nicméně pokud začnete jako fyzická osoba, určitě nic nepokazíte.
Související problematikou je otázka plátcovství DPH – má se začínající internetový prodejce od začátku svého podnikání registrovat jako plátce DPH? Opět záleží na mnoha okolnostech a opět hlavně na penězích – pokud nepředpokládáte velké obraty (povinně se musíte přihlásit k DPH, pokud váš obrat přesáhne hranici milionu korun za dvanáct po sobě jdoucích kalendářních měsíců) a mezi vašimi zákazníky očekáváte hlavně koncové spotřebitele (neplátce DPH), může pro vás být vhodné být neplátcem DPH – sice si nebudete moci koupit např. nový notebook do podnikání bez DPH, ale zase si ušetříte mnohé výdaje (nebo nervy, pokud si povedete evidenci DPH sami) na účetní a nebudete povinni každé čtvrtletí či měsíc podávat daňové přiznání (k DPH) atd. Pokud tedy uvažujete o tom, že e-shop pro vás bude spíše jen formou přivýdělku, počkejte s registrací k DPH až do chvíle, kdy se budete muset stát plátcem DPH ze zákona.
Technické zázemí – v bytě se e-shop opravdu provozovat nedá, to vám potvrdí každý, kdo tak začínal – jednak vám e-shop zaručeně brzy naruší chod rodiny, jednak se vám může stát, že vás přijde zkontrolovat živnostenský úřad (sousedé vidí, slyší a rádi informují úřady), v jakých prostorách že to podnikáte a zda máte souhlas majitele objektu, vyjádření hasičské správy a hygienické stanice atd. Pokud nic z toho nemáte v ruce, můžete se připravit na nemalou pokutu, která může v tom nejhorším případě vašemu podnikání svojí výší učinit konec. Bez zkolaudované provozovny nemá cenu e-shop otevírat, technické zázemí je základem.
Aplikace, hosting
Zvolit tu správnou aplikaci může být pro začínajícího provozovatele e-shopu velký problém, ukázala to i diskuze pod druhým dílem našeho seriálu – opět šlo, jak jinak, o peníze, lépe řečeno o cenu, za kterou je či není možné e-shop vyrobit či pronajmout. Co se k tomu dá říci? Snad jen to, že i zde platí zákon nabídky a poptávky – problémem je ale to, že nabídka je nepoměrně větší než poptávka a bývá problém najít kvalitní a spolehlivé řešení. Aniž bych chtěl problematiku nějak bagatelizovat, opět bych poradil toto: pokud pro vás bude e-shop pouhým přivýdělkem nebo si nejste jisti svým obchodním umem, zvolte klidně řešení za pár tisíc korun nebo si pronajměte e-shop už hotový a třeba i na doméně třetího řádu.
Pokud se ale chcete prodejem na Internetu úspěšně živit, bez zakázkového řešení za desítky tisíc korun (stovky tisíc považuji pro malého prodejce z obratem do deseti milionů ročně za vyhozené peníze) se neobejdete, ne každý „krabicový“ e-shop má zrovna ty funkce, které od svého e-shopu očekáváte vy a ne každý tvůrce či provozovatel „krabicového“ e-shopu bude slyšet na vaše volání po implementaci funkcí, které byste si vy přáli. Jedno slovo by si ale měl každý zájemce o e-shop zapamatovat velmi dobře – „použitelnost“: můžete si nechat vyrobit e-shop za statisíce korun s grafikou, která bude brát dech, s propojením na účetní software, na sklady apod., ale pokud v něm nebude zákazník umět nakoupit (bude pro něj nepoužitelný) nebo mu budete házet pod nohy klacky v podobě registrací, nesmyslných povinných položek v objednávce apod., zůstanou vám nakonec jen oči pro pláč. Než zvolíte jakékoli řešení, podívejte se na obchody, které je používají, a zkuste v nich nakoupit – pokud se vám podaří uskutečnit nákup jen s obtížemi nebo vůbec, bude třeba poohlédnout se jinde – jako vy by totiž dopadli i zákazníci vašeho e-shopu.
Vedení agendy, praktický provoz, volba sortimentu, styk s dodavateli
Na co by se měl začínající prodejce na Internetu připravit, co se týče praktického provozu? Možná, že to bude pro někoho znít překvapivě, ale zopakuji to, co bylo napsáno ve čtvrtém díle – na to, že bude muset prokázat znalosti prodávaného sortimentu. V tom se e-shopy opravdu od kamenných obchodů neliší, představa, že si založím e-shop s čímkoliv a vydělám spoustu peněz, je scestná, znalost sortimentu je základem každého obchodu, pokud se člověk rozhoduje založit e-shop jen podle toho, který artikl je nejprodávanější (a nezná jej), je to první krok k velkému neúspěchu.
Dále by se měl začínající internetový prodejce připravit na to, že ve vztahu prodejce – zákazník je v internetovém prodeji právě prodejce tím, kdo tahá za kratší konec provazu. Připravte se tedy na to, že určité procento vyexpedovaných objednávek vám dopravci vrátí zpět – zákazníci je buď odmítnou převzít, nebo si je nepřijdou (na poštu) vyzvednout. Připravte se také na to, že určité procento vyexpedovaných objednávek si sice zákazníci vyzvednou a zaplatí, ale v zákonné lhůtě 14 dnů vám je vrátí bez udání důvodu zpět. Připravte se i na to, že mnozí ze zákazníků, kteří si nevyzvedli objednané zboží, k vám přijdou nakoupit znova. Co uděláte? Odmítnete je? Pak půjdou jinam. Obslužte je ještě alespoň jednou, pokud i poté zboží nepřevezmou, neberte na jejich budoucí objednávky zřetel, ale přinejmenším dvakrát je nakoupit nechte (nebo pak další jejich nákupy podmiňte platbou předem).
Co začínající internetové prodejce velmi zajímá, je oblast samotného prodeje – jak lze vlastně prodávat zboží, které není fyzicky na vašem skladě? Snadno – prodáváte zboží, které je na skladě u vašich dodavatelů a dokážete ho získat tak rychle, abyste dostáli svým závazkům, co se týče dodacích lhůt. Že je to moc obecně řečeno? Ano, je, ale dobře zvládnutá logistika je (podle mě) základem úspěšného e-shopu, nikdo nechce prozrazovat, jak co nejrychleji dostat zboží ze skladu dodavatele k zákazníkovi.
K této problematice ještě poznámka – mně osobně při nákupech na Internetu vadí dvě formulace: zboží je skladem
; a odešleme obvykle do … dnů
– větu zboží je skladem
radím používat opatrně, často totiž nemusí odrážet skutečnost a pak vznikají zbytečné problémy (jak to, že čekám na zboží měsíc, když jej máte skladem?
apod.), podobně pak slůvko „obvykle“ ve druhé formulce radím vypustit – zvolte raději reálnější lhůtu pro odeslání (např. odešleme do pěti dnů – a zboží opravdu do pěti dnů odejde), než abyste se museli pak vykrucovat (ano, zboží odesíláme obvykle do tří dnů, ale vaši objednávku vyřizujeme bohužel už dva týdny… apod.).
Závěrem
Je toho hodně, co mohlo být v seriálu o zakládání e-shopu „drobným“ podnikatelem napsáno: jakou zvolit obchodní strategii, čím oslovit zákazníka, aby nakoupil právě u vás, jak si vybudovat stálou klientelu apod. – je třeba si ale uvědomit jednu věc: seriál měl být (a snad i je) praktickým úvodem do provozování e-shopu pro naprosté začátečníky v oblasti e-komerce, nebyl určen pro zkušené obchodníky, kteří již mají mnohé za sebou a těšili se, že načerpají inspiraci pro svůj e-shop – pro ně byl patrně náš seriál zklamáním. Věřím nicméně, že začínajícím provozovatelům eshopu byl náš seriál přínosem a že jim pomůže překlenout období pro každého obchodníka nejtěžší – start obchodu. Přeji hodně úspěchů.