Hlavní navigace

Závěry eWorkshopu o placeném obsahu

2. 11. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Od pondělka jsme na Lupě diskutovali o nejrůznějších možnostech placeného internetového obsahu. Jsme si vědomi, že nejsme jediný server, který tuto otázku řeší, a věříme, že eWorkshop byl přínosný i pro další provozovatele serverů. S koncem týdne končí i otevřená debata, a proto vám nabízíme závěrečné shrnutí.

Ve středu jsem navrhnul zpoplatnit přímo účast v eWorkshopu. Vycházel jsem z představy, že kdo si za účast zaplatí, bude mít zájem na řešení problému a očekává pro sebe přínos, který mu náklady vyváží. Řekněme, že pokud provozujete vlastní projekt na Internetu a uvažujete o tom, jak zpoplatnit obsah, který poskytujete v rámci projektu čtenářům, prostřednictvím workshopu máte možnost setkat se s lidmi, kteří řeší podobné problémy a vzájemně si můžete poskytnout cenné informace, které byste jinak sháněli složitě, museli byste se do něčeho pustit na vlastní pěst a třeba byste se spálili nebo byste si najali nějakou poradenskou firmu…

Workshopy, jak v současné době fungují na Lupě, nejsou vhodné pro zpoplatnění. Musíme nejdříve vytvořit pro dílnu nějaké vhodné prostředí, a tím diskusní fóra pod články nejsou. Zároveň není vhodné přerušovat práci tím, že za den vyjde nový článek a znovu se pod ním začíná od začátku. V nové Lupě – pokud chceme workshopy zpoplatňovat – musí být připravena adekvátní platforma. Tehdy si budeme moci třeba dovolit i uzavírat slepé cesty, označovat a odměňovat dobré návrhy atd.

Možná také nebude důvod bránit zájemcům o uspořádání vlastních workshopů na témata, která zajímají je. Dovedu si představit, že jednou za měsíc vybereme z návrhů nějaké téma pro dílnu, zajistíme patřičně erudovaného moderátora a pokud bude workshop sponzorovaný, tak proč ne. Lupu to ještě více promění v komunitní centrum.

Kdybychom se něco podobného snažili na Lupě vymyslet sami, trvalo by to třeba ještě rok nebo dva – díky eWorkshopu a vašim nápadům vám příští rok můžeme opět nabídnout službu, která pro vás bude zajímavá. Za vývoj této myšlenky děkuji především Luďku Raškovi, který nás natočil správným směrem.

Mimochodem, asi před rokem podobný model navrhoval Ladislav Zajíček, a možná aby nás přesvědčil o tom, že to je dobrá cesta, pustil se do projektu Netem, který některé z popsaných znaků vykazuje také.

Navrhovali jste také, že by výstupem eWorkshopu měl být nějaký shrnující dokument. Takhle myšlenka mi přijde také velmi dobrá. Jednak si představuji, že pořádný eWorkshop, do kterého by se intenzivně zapojilo třeba patnáct až dvacet diskutujících, by se brzy stal velmi nepřehledným a závěrečné „komuniké“, které shrne jednotlivé proudy diskuse by umožnilo „absolventům“ vytvořit si snáze vlastní projekt pro řešení problému. Ale pak by také takovýhle dokument mohl být na prodej pro ty, kdož se eWorkshopu neúčastnili a později by třeba problém diskutovaný v eWorkshopu také museli řešit. Pokud bychom zůstali u jednoho workshopu měsíčně, za rok bychom získali vcelku hodnotnou knihovničku případových rozborů.

Shrnutí výsledků eWorkshopu

Původním cílem eWorkshopu bylo zjistit, jak čtenáři Lupy pohlížejí na možnost placeného obsahu, za jaký typ informací jsou ochotni platit a jakým způsobem jsou ochotni platit. Pondělní diskuse mě velmi překvapila, protože jsme se dobrali k odpovědím na všechny tři základní otázky. Z nápadů k eWorkshopu jako takovému, které se vyrojily v diskusi ve středu, jsem mile překvapen.

cif 24 - early cena - média

Shrňme ale ty tři úkoly, které jsme si vytýčili na začátku týdne:

  1. Víme, že pokud zachováme nynější stav Lupy i dále zdarma a nebudeme čtenáře nutit do placeného obsahu, nenarazíme u nich na žádné překážky. Zcela jsme zavrhli představu jakési virtuální sítě technických magazínů, která by byla zpoplatněná.
  2. Pokud budeme prodávat obsah, budeme tak činit dvěma způsoby. Jako periodické články s přidanou hodnotou či přístup do nějaké znalostní báze, případně vstup do databáze na straně jedné, a to za předplatné, u kterého ještě musíme rozhodnout, zda bude na dobu určitou, nebo jako záloha, z níž se bude po přečtení stránky odečítat její cena. Na straně druhé budeme připravovat drobné publikace, které se budou platit jednorázově.
  3. Způsob platby za obsah bude asi nejvíce ke zvážení. Předplatné pravděpodobně budeme realizovat formou bankovního převodu. U platby jednorázové by ovšem u nízké výše mohl být bankovní styk na překážku, u vyšších obnosů zase není vhodné trvat na mikroplatbách. Konečné rozhodnutí opět už musíme udělat při přípravě nové Lupy.

Děkuji všem za spolupráci a těším se, že vše, co jsme tento týden vymysleli, velmi brzy na Lupě zprovozníme. Pokud ale víte, jak dlouho trvá příprava serveru, jako je Lupa, je vám určitě jasné, že dříve než v polovině příštího roku se na Lupě platit nebude.

Jaký myslíte, že za rok bude poměr příjmů na Lupě z reklamy versus z placeného obsahu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).