Není to nic nového pod sluncem, v historii už jsme se s tím setkali mnohokrát. Třeba v případě Zyngy, která byla závislá na Facebooku, ten využil, co mohl, a když už její hry nepotřeboval, nechal Zyngu roztočit smrtící spirálu nutných plateb za získávání uživatelů. V jejích hrách přitom byly stovky milionů uživatelů a miliony dolarů.
Poučné ale mohou být i příběhy s daleko menšími rozměry. Pokud přijdete o pár desítek tisíc uživatelů rozšíření pro Google Chrome, nemusí to být až tak katastrofické jako v případě Zyngy. Ale poučné je to stejně.
Cleaner Facebook proti všemu zlému
Zeno Popovici před pěti, šesti lety napsal své první rozšíření pro Safari. Cleaner Facebook byl a je v zásadě blokátor inzerce, který po Safari zamířil i do Google Chrome. Nejprve byl dostupný přímo od tvůrce, posléze přes Chrome Web Store. V průběhu minulého roku se počet uživatelů varianty pro Chrome přehoupl přes 24 tisíc. Což, popravdě, není nic závratného, ale pořád je to slušné číslo.
Sám autor říká, že dostal několik nabídek na odkoupení nebo na možnost doplňování reklam – tedy způsoby, jak by na rozšíření mohl vydělat (či vydělávat). Neudělal nakonec ani jedno, sám své rozšíření aktivně používal a tím pádem také aktualizoval a doplňoval.
Nepřekvapí, že mu nakonec od Googlu na konci května dorazil e-mail, ve kterém mu firma oznámila, že jeho rozšíření zasahuje do práv obchodní značky Facebooku. A jak už to tak bývá, Google rovnou jednal a rozšíření odstranil. Popovici k tomu dodává, že dotyčné oznámení vůbec nepočítalo s odvoláním. Odesílací adresa podle něj byla automaticky generovaná. Prostě černá díra, které sice můžete posílat zprávy, ale nikdo nereaguje.
O řešení se tedy pokusil tak, že rozšíření přejmenoval na „Cleaner – for Facebook“. Správně si odvodil, že „Facebook“ v názvu může být problém, ale poněkud naivně tam ono slovo nakonec stejně nechal. Poměrně logicky se jeho aktualizované rozšíření nikam nedostalo a bylo po pár týdnech zamítnuto.
Nekontaktovatelný Google a automatické odpovědi
Popovici poté strávil nějaký čas marným hledáním toho, „jak kontaktovat Google, pokud jste vývojář“. Po marném hledání narazil na formulář, od kterého posléze získal zjevně automaticky generovanou odpověď, která (klasicky) vůbec nereagovala na jím zaslaný dotaz. Po řadě dalších pokusů dostal ještě další a další automatické odpovědi, ale řešení žádné.
Měsíc poté (a také po nalezení další možnosti, jak kontaktovat Google ohledně odstranění aplikace z obchodu) se stalo to, co se také čas od času stává (a také nikam nevede). Jeho případ byl prý „znovu otevřen“.
Sám Popovici říká, že „nikdy v životě nezažil nic tak frustrujícího“. Upozorňuje navíc i na to, že podobný problém s jeho rozšířením pro Safari byl u Applu vyřešen během tří dnů.
Mediální zviditelnění je klíč
Popovici nakonec zjistil i to, že pokud svůj problém zveřejní a dokáže vyvolat mediální pozornost, tak se občas stane zázrak. Ale také se možná konečně poučil o tom, že lpět na slově „Facebook“ v názvu rozšíření je poněkud dětinský nápad. Domnívá se ale bohužel, že „for Facebook“ spadá pod „fair use“.
Od Googlu nakonec před několika dny konečně dostal odpověď s omluvou, která je klasicky bezzubá. Google prý nemůže dělat nic, dokud existuje původní stížnost. A doporučují mu problém obejít tím, že zveřejní zcela nové rozšíření, ne pouze aktualizaci původního.
A samozřejmě mu doporučují, aby se obrátil na Facebook, tedy stěžovatele. Což, abychom to nějak uzavřeli, by pro něj pravděpodobně znamenalo ještě vyšší míru frustrace.
Poučení jako vždy
Celý příběh je poučný v řadě ohledech. Především v tom, co známe z řady předchozích případů: pokud budete chtít vytvářet něco jako blokátory inzerce a ještě využívat obchodně a známkově chráněné názvy, tak vás bude snadné sestřelit.
Ale také to, že pokud si na vás došlápne někdo z velkých hráčů, tak ani jiný velký hráč nebude ochoten se s vámi bavit, natož něco tolerovat. Pomůže vám, prakticky vždy, mediální zviditelnění.
Bez něj jste vždy jenom bezvýznamný otravný hmyz, jeden z několika miliard. A dokud váš protivník nemá zásadní důvod se vám věnovat, tak prostě máte smůlu.