Hlavní navigace

Změny Google+: nejen kopírování konkurence, ale také sázka na mobily

21. 5. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google zásadním způsobem proměnil svoji sociální síť Plus. Kromě inspirace konkurencí (Twitter, Facebook či Pinterest), posiluje orientaci mobilní uživatele a fotografy.

Google na vývojářské konferenci I/O představil celou řadu zajímavých novinek, s tím, že největší pozornost byla pochopitelně věnována hlavně sociální sítí Google Plus, což je druhý největší sociální projekt internetového giganta po YouTube. V tomto kontextu je také nutné celou situaci číst – společnost už má jeden kvalitní sociální projekt a nyní hledá cesty, jak posunout ten druhý, který má dobrá čísla co se počtu absolutních uživatelů týče, ale dost oslabená průměrným časem okolo šesti minut za měsíc strávených přímo na ní.

Google často rád zdůrazňuje, že mu nejde ani tak o Plus jako takové a jeho hodnoty, jako spíše o integraci v rámci celého ekosystému služeb. Pokud dává uživatele přednost Gmailu a zde vestavěnému chatu, je to jeho věc a všichni jsou více méně spokojení. Přesto nelze zastírat, že mít silnou sociální síť klasického střihu je pro Google velice důležité a prestižní. Ať již z důvodu rozšiřování palety služeb, tvorby nových produktů, vyhledávání nebo třeba příjmů, které zatím nebudou v rámci Plus téměř žádné. Laboratoří typu Wave již bylo hodně a současný projekt lze jen obtížně pohřbít. 

Z hlediska inovací je přitom zajímavé, že Google jde dvěma základními směry – jednak je to kopírování a opisování od všemožné konkurence, ale také silná orientace na budoucnost a mobilní uživatele. Jednoznačnou devizou sociální sítě je především spojení s Androidem, tedy operačním systémem pro mobilní (ale také třeba multimediální) zařízení, který zažívá raketový růst a brzy bude možná v příjmech z reklamy sekundovat klasickému vyhledávání. Uživatelé Plus jsou mobilní a tomu je třeba síť patřičným způsobem přizpůsobit. 

Něco mezi Facebookem, Twitterem a Pinterestem

První skupina inovací je jednoznačně spojená s inspirací u konkurenčních sociálních sítí a trochu působí dojmem, jako by Google usiloval o to, aby případní migrující uživatelé neměli pocit, že se ocitli v cizím prostředí, nebo že jim něco chybí. První změnou, která je na první pohled zřejmá, je designová úprava, která se nápadně podobá Facebooku a Pinterestu – jednotlivá okýnka s příspěvky jsou uspořádaná vedle sebe, podle toho, jak má uživatel širokou obrazovku. Jednotný design napravo narušuje jen komunikátor a případně levé vysouvací menu. S Pinterestem ale Plus spojuje také důraz kladený na fotografie a obrázky, které jsou v obou projektech mimořádně důležité. 

Druhou významnou inovací jsou vylepšené hashtagy. Ty by měly mít v nové koncepci mnohem důležitější roli, než doposud. Pokud je v příspěvku nějaký použit, tak se v okně se zprávou se zobrazí ve formě ouška, na které lze kliknout a prohlédnout si rychle další zprávy s tímto klíčovým slovem. Díky změně prohlížení zpráv se stejnými klíčovými slovy se celý koncept hodně blíží tomu, jakým způsobem funguje Twitter. 

Pokud jde o inspiraci Facebookem, tak ta je zřejmá a dlouhodobá. Obě sítě jsou si částečně podobné – ať již jde o systém přátel, formu sdílení příspěvků, firemní stránky a komunity nebo třeba jednotnou komunikaci, na kterou klade nový Plus velký důraz.

Inovace směrem k mobilním telefonům

Klíčovou oblastí inovací je silná orientace na mobilní uživatele. Google si uvědomuje, že velká část jeho uživatelů používá služby z mobilních telefonů a právě jim se snaží vycházet maximálně vstříc. Asi nejdiskutovanější novinkou je funkce na automatické úpravy snímků a jejich hodnocení dle kvality. Zatímco uživatelé zrcadlovek či klasických fotoaparátů s velkou optikou a dobrými možnostmi nastavení tyto funkce zřejmě příliš nevyužijí, u mobilních fotoaparátů je situace jiná. 

I relativně kvalitní zařízení (kterých je menšina) trpí velkými optickými vadami a šumem, zvláště za horších světelných podmínek, což je něco, co je dáno fyzikou a až na softwarové úpravy se s tím dá dělat jen málo. Nejčastější problémy a nedostatky snímků se přitom často opakují a dají se dobře matematicky popsat. To je také důvod, proč se Google rozhodl, že vsadí na pokročilé úpravy automatického charakteru (s využitím svých technologií z Nik Collectinon), a to včetně těch, které byly dříve relativně draze placené – například automatické redukce šumu. Takové úpravy snímků nebudou samozřejmě úplně optimální, ale i tak budou pro většinu uživatelů znamenat pokrok ve kvalitě výsledných fotografií. 

Rozhodně jde tedy o podporu fotografické komunity, nyní zvláště té mobilní, která se na Plus postupně utváří. Třídění snímků podle kvality a zajímavosti je pak dalším krokem k tomu, aby lidé fotili často a bez obav, protože systém je automaticky zkontroluje. Opět zřejmě neposoudí kvalitu danou subjektivní hodnotou, ale v mnohém může napomoci. K dispozici je řada dalších funkcí drobného charakteru, například jako je tvorba animací z podobných fotografií. 

Konec podpory XMPP

Podobně směrem k mobilním uživatelům míří nově vytvořený hangout, který přes řadu nedostatků (nepřesvědčivá stabilita, problémy s identifikací lidí, kteří jsou online či zmatený záznam komunikace) usiluje o možnost pohodlného online video, audio i textového komunikačního kanálu napříč zařízeními a platformami. Nově funguje také aplikace pro iOS, což je pro další rozvoj sítě také velice důležité. 

wt100 2024 EARLY

Z hlediska otevřenosti je silně diskutována podpora XMPP, která v praxi znamenala, že se uživatelé, kteří měli komunikátor s tímto otevřeným protokolem, mohli domlouvat s těmi, kteří využívali Google Talk. Ten nyní končí, neboť bude nahrazen hangouty a s ním i otevřenost serverů Google pro XMPP. Toto rozhodnutí, v optice změn poměrně logické, vyvolalo nemalé nepříznivé ohlasy, protože společnost sází na uzavřený komunikační protokol, což lze vnímat v určitém protikladu k neustále deklarované podpoře open source.

Shrnuto a podtrženo: Google Plus se stále svým způsobem hledá – končí v něm hry, které téměř nikdo nehrál, prim má hrát jednotná podpora komunikace a fotografování. Jednoznačně je vidět orientace na mobilní uživatele, kteří zřejmě k tomuto projektu mají z Androidu nejblíže. A to i přesto, že mobilní aplikace má k přehlednosti a dobré použitelnosti skutečně ještě daleko. Google se ale rozhodně nevzdává a bude v dalších inovacích pokračovat. O finální produkt se totiž zatím v žádném případě nejedná. Ostatně současných 41 novinek je toho důkazem.

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).