Hlavní navigace

Zprávy na titulce Seznamu už jedou naostro. Rozhoduje o nich algoritmus

Jan Beránek

Po půl roce testování na pěti procentech návštěvníků portál rozjel službu pro všechny. Na domovské stránce tak najdete magazínový obsah z jiných serverů.

Nová služba dostala jméno „Články z českého internetu“ a jde o jeden z kroků k tomu, aby se Seznam významněji posunul na své cestě směrem k mediální společnosti. A taky aby více vydělal na reklamách z Skliku.

Doporučovací algoritmus automaticky každému skládá obsah na míru. „Chceme nabízet lidem na naší domovské stránce jen takový obsah, který je bude zajímat. Proto dnes pro všechny do výběru toho nejzajímavějšího, co se v danou chvíli na českém internetu vyskytuje, přidáváme i články z jiných médií,“ říká generální a obsahový šéf portálu Pavel Zima. 

Část textů je přebírána od jiných médií či tvůrců a odkazuje přímo na jejich stránky, část doplňuje Seznam.cz z vlastních zdrojů. „Díky našemu vyhledávání víme, jaké otázky lidé nejčastěji řeší. Pokud usoudíme, že by bylo užitečné nějaký často hledaný dotaz zpracovat formou článku, naši redaktoři jej napíší a publikují. Jde převážně o články z oblasti hobby a kutilství – například o návody, jak se postarat o zahrádku či jak si zkrášlit bydlení," dodává v tiskové zprávě produktový manažer domovské stránky Marek Vacek s tím, že do budoucna chce nabídnout i další témata jako třeba rybaření, houbaření, ale i cestopisy nebo novinky z digitální oblasti. 

Celý systém teď funguje tak, že editoři třídí články z víc než stovky zdrojů, a pokud shledají, že texty splňují požadavky magazínového čtení, přidávají je do „robota“ pro automatické doporučování obsahu. 

"Během testu jsme pro zhruba 300 tisíc lidí vybírali články z více než sta různých zdrojů. Test také ukázal, že zapojením doporučování se povedlo zvýšit počet přečtených článků v sekci z internetu na dvojnásobek,“ dodává Vacek.

Více peněz z Skliku

Nejde samozřejmě jen o čtenáře, ale také o příjmy z reklamy. Mezi odkazovanými články se totiž zobrazují také reklamy z reklamního systému Sklik – podle produktového týmu „v nerušivé nativní podobě“ – posuďte sami:

Přítomnost reklam z Skliku je kromě toho jedním z kritérií pro to, aby se zajímavý článek jiného vydavatele v novém boxu vůbec objevil. Vacek to Lupě potvrdil už při únorovém startu testování. Je to chytrý plán – Seznam tak na weby s Sklikem přivede víc návštěvníků a tím pádem má šanci na větší příjmy.

Jak konkrétně to funguje teď, v ostrém provozu, zatím Seznam nechce upřesnit. Mluvčí Irena Zatloukalová v tiskové zprávě jen připouští, že „…zahrnutí obsahu z externích zdrojů je také podmíněno obchodní dohodou s partnery.“

WT100

Během podzimu by měla následovat ještě obsahová nálož, kterou má vytvářet nová redakce. Tu vede Jakub Unger a kromě „televizního“, respektive video, zpravodajství má přinést i investigativní zprávy a běžné zpravodajství. V září už začne vysílat do zdi a ostré spuštění by pak mělo brzy následovat. 

Kromě bývalých „otců zakladatelů“ projektu Aktuálně už Seznam nasává zkušené novináře třeba z České televize nebo z velkých vydavatelství

Našli jste v článku chybu?