Samotný prodej je jen logickým vyústěním kapitálového vývoje v telekomunikacích. Prvním stupněm je obvykle menší kapitál soukromých osob (zde skupina italských investorů), následuje převzetí velkými „vlastníky“ rizikového kapitálu a posléze následuje prodej silnému vlastníkovi. COL, respektive jeho vlastníci, se chystá na přechod do stádia třetího.
Nicméně vraťme se k tomu, co nejvíce zajímá zákazníky (či uživatele) sítě COL a služby VOLNÝ. Je velmi pravděpodobné, že vlastníkem COL se stane buď mezinárodní poskytovatel připojení nebo nadnárodní telekomunikační firma. V dalším textu se pokusíme vyjasnit, co by tyto dvě varianty znamenaly pro uživatele služby VOLný.
1. Vlastníkem bude mezinárodní poskytovatel
Pokud se vlastníkem COL stane mezinárodní poskytovatel, budou pro něj cenné dvě hlavní komponenty. Zákaznická základna a lidé. Bohužel pro případného zájemce lze konstatovat, že zákaznická struktura služeb zadarmo je značně nestálá a přestože VOLný tvoří v oblasti komutovaného připojení velmi slušný standard, většina současných zákazníků se spokojí s horší kvalitou služby na úkor toho, že jejich připojení bude i nadále zadarmo.
S ohledem na tuto skutečnost bude muset nový vlastník spíše hledat jiné typy služeb, na kterých by vydělal – zde je COL trochu dlužen původním očekáváním. Je ovšem otázkou, nakolik lze v ČR vydělat peníze na provoz sítě prodejem reklamy či e-businessem v oblasti koncových uživatelů. Blížícím se zdrojem příjmů je ovšem liberalizace telekomunikací, kdy může do pokladny COL přitékat poměrně hodně peněz z propojovacích poplatků mezi operátory.
Lze tedy říci, že autor článku je velmi skeptický k situaci, kdy by základní komutované služby COL měly být za více peněz než zadarmo.
2. Vlastníkem bude nadnárodní telco společnost
Pokud bude vlastníkem nadnárodní telekomunikační operátor, je situace pro koncového uživatele ještě výhodnější. Většina telco společností pohlíží na Internet jako na doplněk jejich stávajícího portfolia služeb, přičemž za hlavní oblast stále považuje služby hlasové. Takže Internet zadarmo je jen jakási nadstavba, něco jako kupóny na příbory v Delvitě.
Nadnárodní telco vytěží ze skutečně široké základny uživatelů COL skvělou nástupní pozici pro své hlasové služby. Není nic lacinějšího, než Internetová reklama a v tomto případě například trh meziměstských a mezinárodních hovorů je to, v čem by snad od 1.1.2001 mohl být trh liberalizovaný (pokud se pánové poslanci dohodnou). V přechodném čase, kdy pro business sféru bude složité přenášet svoje čísla (a tím se ztratí peníze z provolaných minut zákazníky) je to jakási slabší náplast. COL má navíc ve své službě TalkCard (zajímavé, že ještě nikdo neudělal recenzi) slibně se rozvíjející pozici na trhu. Na rozdíl od jiných VoIP řešení, která jsou pro koncové uživatele, má funkční distribuční kanály (mimo jiné i České dráhy), spolupracuje s českým operátorem a jejich řešení je Phone-to-Phone, tj. funguje z každého telefonu.
Druhý efekt je stejný jako u varianty vlastnictví COL poskytovatelem připojení. Je tam jen jeden drobný rozdíl. Telco dostane z propojovacích poplatků samozřejmě víc peněz než potom dá poskytovateli, který u ní má připojené terminálové servery.
Tudíž i v případě vlastnictví telco společností zůstane dle názoru autora VOLný zadarmo.
Zajímavější částí pro analytiky jistě bude finální řešení :-). Pokud by COL získal nějaký poskytovatel, který má všude v okolních zemích placené služby, například takový AOL Europe, mohl by z COL vytvořit laboratoř reakcí zákazníků na služby zadarmo. T-Online (vlastník Deutsche Telekom) by mohl zase na Českém Telecomu vyzkoušet všechny fígle, kterých se naopak jemu dostalo od konkurence na německém telekomunikačním trhu. Bombou by potom byl vstup nějakého velkého poskytovatele obsahu, který by chtěl doplnit portfolio.
Starší, související články: