Jaké Vánoce očekávají české e-shopy?

Vánoce se blíží, nákupní horečka dárků na českém Internetu vzrůstá. Jak jsou na ni připraveny internetové obchody? Jaké vyvíjejí strategie? Jak a kdy nakoupit, aby prostor pod stromečkem nezel prázdnotou? A hodlají e-shopy zavést PayPal? Oslovili jsme největší i menší online obchody, abychom znali odpovědi.

Už to tak bývá, že Vánoce jsou oslavou komerce, té internetové nevyjímaje. Čeští internetoví obchodníci se chystají na vánoční žně, ale také na pořádný provoz. Objednávka střídá objednávku, nervozita a pravděpodobnost chyby stoupá. Oslovili jsme několik předních online prodejců, abychom zjistili, jak se na advent připravili a na co se máme naopak připravit my nakupující.

Internetové obchody mohou výrazně ušetřit čas v předvánočním shonu nákupem z pohodlí domova, k čemu je to ale platné, pokud vám e-shop nedodá dárky před rozsvícením stromku. Právě to je největší riziko vánočního nakupování na Internetu – termín dodání. E-obchody se shodují: nenechávejte nákup na poslední chvíli! Poslední týden před Štědrým večerem se už může stát leccos…

Ke slovu se dostanou obchody Mall.cz, VltavaStores, Kasa.cz, Obchodní-dům.cz, Patro.cz a Nákupní-dům.cz.

Mall.cz: raději nám nevolejte

Internet Mall je vůbec největší českou internetovou nákupní galerií. Jeho představitelé věří, že listopad s prosincem budou činit čtvrtinu ročního obratu (přibližně 350 – 450 miliónů korun).

Jaké lhůty Mall.cz pro dodání zboží slibuje? Osobně si můžete zboží vyzvednout ještě v sobotu 23. prosince, pokud jej ale chcete doručit domů na dobírku (a to je nejčastější způsob platby), pak je poslední možnost pro objednání čtvrtek 21. prosince. Při platbou převodem počítejte s dny navíc, které si vyžádají přesun peněz v bance.

Tyto termíny ale předpokládají kladné vyřízení objednávky; praxe na Mall.cz je taková, že po jejím uskutečnění nejdříve čekáte na potvrzení operátora i do druhého dne. A zvlášť o Vánocích nemusí být výjimkou, že zboží, které bylo včera na webu „skladem“, tam už dnes fyzicky není. Napadne-li vás celou anabázi uspíšit třeba zvednutím telefonu, odrazuje vás od toho Michal Pobežal, marketingový ředitel Mall.cz:

„Zboží se rezervuje až na konkrétní objednávku, nemá smysl ověřovat, jestli je zboží dostupné, protože za 10 minut poté už být dostupné nemusí. Proto je nejjednodušší způsob zboží objednat, my objednávku, včetně dostupnosti do 24 hodin potvrdíme telefonicky zpět, a pokud by zboží již nebylo dostupné, pak zákazník může objednávku zrušit.“

Při neosobním odběru na Mall.cz můžete mít nejrychleji zboží u sebe do 48 hodin, pokud se nachází na expedičním skladě. „Z hitů Vánoc se snažíme mít 100 procent zboží skladem, ale je otázka, jestli zboží vydrží i na ty, kteří nákupy nechávají na poslední chvíli. Zboží, které teď prodáváme minimálně (bazény a sekačky), skladem nedržíme,“ říká Michal Pobežal.

VltavaStores: nečekejte online logistiku

Obchody VltavaStores nedávno oslavily desetileté narozeniny. Také u nich Vánoce představují asi 30 procent celoročního obratu. Z hlediska vyexpedovaných zásilek je vánoční podíl na 35 procentech.

U každého zboží v síti obchodů VltavaStores je uvedena expediční lhůta. Doba expedice se u každé položky dynamicky vypočítává podle aktuální skladové zásoby a podle dat, které obchod dostává od výrobců a distributorů. K expediční době je při neosobním odběru nutné připočítat zhruba dva dny pro doručení. Zboží na VltavaStores dostanete druhý den tehdy, pokud má produkt expediční dobu 24 hodin, jako způsob dopravy zvolíte DPD a objednávku učiníte dopoledne.

Jinak doručení standardně trvá dva dny. Při osobním odběru zboží (které má expediční lhůtu 24 hodin) můžete objednávat 22. prosince a vyzvedávat v Brně den před Štědrým dnem. „Nicméně spoléhat na tuto variantu u internetového obchodu není úplně rozumné, já osobně bych své vánoční objednávky směřoval do první poloviny prosince,“ přiznává Josef Suchánek, ředitel obchodu.

Ani VltavaStores nedoporučuje zvedat telefony nebo psát e-maily, pokud si chcete ověřit aktuální dostupnost zboží. Průběžné informace uživatelé vidí na webech jednotlivých obchodů, kam se (věřme že s minimální prodlevou) promítají data z informačního systému e-shopu. Reálně obchodovaného zboží má VltavaStores na skladě asi 60 procent. Při objednávce není zboží odesíláno okamžitě, ale třikrát denně expedičními službami. Online logistický tok tedy nečekejte.

Kasa.cz: nevěřte externím skladům

V předvánočním období očekává e-shop Kasa.cz obrat okolo 250 miliónů korun, celoročně je odhadován na cca 700 miliónů korun.

Poslední vánoční dárky lze koupit při osobním vyzvednutí na Štědrý den ve 14 hodin v Praze. V případě doručení zboží spediční firmou doporučuje Kasa.cz zboží s expediční dobou nejpozději ve středu 20.12, a tedy objednávkou o zhruba dva dny dříve. „Mnohaleté zkušenosti nám potvrzují, že například dopravní kalamita může přepravcům stát v cestě a zákazník tak neobdrží dárek včas,“ varuje Martin Kasa, ředitel obchodu.

Ve vlastním skladu má Kasa.cz „velkou část“ nejprodávanějšího zboží. Aktuální stav se dozvíte u každého produktu. U skladových položek se nejkratší doba doručení pohybuje okolo 4 hodin kurýrem po Praze (jinak do 48 hodin od potvrzení objednávky). Líbí se mi, že u každé položky je uveden předpokládaný údaj expedice na den a hodinu přesně. Je třeba ale brát s rezervou informace o stavu externích skladů u dodavatelů, u nichž jsou data obnovovány pouze jednou denně. Proto je nám doporučováno uvést v pohotovost telefonní přístroj – v tom se strategie Kasa.cz trochu liší od předchozích e-obchodů.

„V současnosti jsme schopni přijmout asi 1000 hovorů denně, avšak může se stát, že tato kapacita bude překročena. Proto jsme počet operátorů navýšili na dvojnásobek běžného období roku. Odhadovat Vánoce je každoročně velmi těžké, jelikož jsou každým rokem trochu jiné a vždy zatím překonaly naše odhady,“ tvrdí Martin Kasa.

Další e-shopy

V e-shopu Obchodní-dům.cz je standardní doba dodání nákupu dva dny, pokud se zboží nachází v centrálním skladu. Průměrně je v něm mezi 60 a 70 procenty položek. V jiném případě je e-shop závislý na lhůtách dodavatelů.

Předpokládejme, že se zboží nachází ve skladu: pak můžete při osobním odběru objednávat do čtvrtka 21. prosince do 10:30 (je-li přímo na pobočce, stačí 22. prosince). Při komfortním doručení až domů počítejte s nutností objednávky v začátku posledního týdne, v případě České pošty se středečním dopolednem. Dostupnost si lze ověřit zavoláním na infolinkou nebo posláním dotazu přímo ze stránek.

Patro.cz se těší v období 15. listopadu až 22. prosince na obrat s 30–35 procentovým podílem z celkového celoročního obratu. Jeho ředitel Martin Šuba deklaruje, že položky skladem expedují ihned v den objednání, detailní informace jsou u každého produktu. E-shop Patro.cz sáhne před Vánoci k zajímavému kroku, když z nabídky dočasně vyřadí produkty, které podle dostupných informací nebudou do Vánoc k dispozici.

„Naší strategií není mít zboží skaldem u nás. Pracujeme velmi pružně se skladovými stavy v dodavatelských a distributorských skladech. Takže podíl zboží u nás obvykle nepřesáhne 10 procent,“ říká Martin Šuba.

V obchodě Nákupní-dům.cz si od prosince slibují nárůst obratu až o 80 procent (tj. 18–20 miliónů korun) oproti jiným měsícům. Nejpozději můžete objednávat dárky do 19. prosince, pokud je ono zboží skladem. „V zásadě se dá říci, že pokud máme zboží skladem my nebo náš dodavatel (cca 30–40 procent zboží), doba doručení se pohybuje od jednoho do tří pracovních dnů,“ uvádí Tomáš Valach, ředitel obchodu. Pokud produkt nemá na skladě e-shop, ani dodavatel, prodlužuje se doba doručení o jeden až tři dny na průměrnou lhůtu okolo sedmi až deseti dnů.

Co pro vás připravily?

E-shopy se už stejně jako kamenné obchody naučily vábit zákazníky různými bonusy, slevami a akcemi. Kupříkladu na Mall.cz můžete nakoupit do 11. prosince dárky na splátky s 0% navýšením. Kasa.cz také poskytuje nákup dárků na splátky bez navýšení a slibuje malé dárky k objednávkám. Podobně Obchodní-dům.cz nabízí pračku Whirpool a k ní přibalenou mikrovlnou troubu stejné značky. Splátkové akce umožňují i na Nákupní-dům.cz.

Šikovnou pomůckou (pro nakupující i prodávající) jsou dárkové rozcestníky. Jeden z nich každoročně připravuje Mall.cz, nyní třeba také Datart a Kasa.cz. Po loňských zkušenostech přišel pro online obchody s netradiční formou propagace VltavaStores, když po vzoru velkých nákupních center distribuoval do schránek domácností papírový katalog zboží.

MIF16

Nástup PayPalu se nechystá

Jak víte, českým obchodníkům i uživatelům se otevřel platební systém PayPal, byť jeho praxe nemusí vyhovovat všem. Zajímalo nás proto, jak se k jeho zavedení staví jednotlivé e-shopy. Řečeno sportovní terminologií, prohrál 2:4. O jeho implementaci uvažují pouze ve VltavaStores (kde ho využijí v obchodu se stahovanou hudbou) a v e-shopu na Patro.cz.

Mezi nejčastějšími důvody proti používání PayPalu obchodníci nejčastěji uváděli vysoké poplatky, ale i pošramocenou pověst PayPalu. „Při skladbě našeho sortimentu nejsme ochotni platit systému za zprostředkování platby okolo dvou procent z ceny zboží. Zákazník by pak byl nucen zaplatit například při koupi televizoru o cca 1000 korun více. To samé lze říci o platbě platební kartou,“ uzavírá Martin Kasa.

Anketa

Bude u vás ježíšek nakupovat na Internetu?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 10. 2008 11:40

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»