Kontroverzní jízdní řády zastavily na iDnes.cz

Provozovatel internetových jízdních řádů ukončil spolupráci s Atlasem a oznámil, že se dohodl se svým dosud největším odpůrcem: iDnes.cz. Máme tu další pokračování ságy kontroverzní služby, která míchala se žebříčky návštěvnosti, rozeštvávala konkurenty a porušovala kodexy. Čeho se dočkáme teď? Z kola vypadl Atlas i Centrum.

Spolupráce iDnes.cz a firmy Chaps, která internetové jízdní řády provozuje na lukrativních doménách Idos.cz a Jizdnirady.cz, se zjevila pro nezasvěcené (i pro některé zasvěcené) jako blesk z čistého nebe.

Zpravodajský portál totiž patřil k hlasitým kritikům toho, jak bylo s jízdními řády obvykle nakládáno: dlouho neinovovaná a zastaralá služba posloužila k umělému navyšování návštěvnosti, zákulisním bojům i intrikám. Služba, za kterou nepřímo stojí stát, zažila docela hodně. Posuďte sami.

Nekonečná cesta jízdních řádů

S online jízdními řády se to má takto: firma Chaps spol. s r.o. provozuje jízdní řády pověřením ministerstva dopravy. Firma využívá Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) a má povinnost zveřejňovat z něj výstupy. Činí tak prostřednictvím své aplikace Informačního dopravního systému (IDOS).

Stát Chapsu nic neplatí a ten si z jízdních řádů mohl rozjet byznys. Vlastnil totiž domény Idos.cz a Jizdnirady.cz, které podle dostupných informací v minulých měsících hravě generovaly návštěvnost vyšší než jeden milion. To je číslo, které hraje v žebříčcích návštěvnosti značnou roli.

Není divu, že kolem jízdních řádů začali kroužit supi – Atlas.cz byl první úspěšný. Loni o prázdninách se dohodl s Chapsem, že domény jizdnirady.cz a idos.cz se přesměrují na jizdnirady.atlas­.cz. Ba co víc, počítadlo návštěvnosti najednou patřilo právě Atlasu. Tak se stalo, že Atlas v září 2006 zaznamenal podle všeobecně respektovaného monitoringu NetMonitoru růst návštěvnosti 43 procent a přeskočil soka z Centrum.cz. Chaps si dál prodával na svých doménách s vynikajícím type-in trafficem reklamu.

A začalo pozdvižení. Centrum si aplikaci jízdních řádů licencoval od Chapsu také, ale provoz na subdoméně jizdnirady.cen­trum.cz mu nedával žádnou konkurenční výhodu. Atlas byl v zákulisí tlačen k tomu, aby obhospodařoval reklamní prostor. Domluvil se tedy s Chapsem, že za blíže nespecifikovaný měsíční paušál bude na jizdnirady.cz a idos.cz prodávat reklamu.

Do případu se pak oficiálně vložil SPIR, profesní Sdružení pro internetovou reklamu. To přišlo s kodexem, který zakazoval z rozumných důvodů přesměrování domén (a započítání návštěvnosti) od cizího hráče. Atlasu v krajním případě hrozilo vyloučení z měření NetMonitoru. Musel si buď domény od Chapsu koupit, nebo si návštěvnost z nich plynoucí přestat započítávat. První varianta byla pro něj zřejmě finančně neschůdná, a tak zvolil v prosinci 2006 druhou možnost.

Dalším dílem pokračovala kauza o pár měsíců později, kdy Atlas oznámil, že Chaps jedná za jeho zády s konkurencí, a tak se služby s lehkým srdcem zbavil. Zbývalo poslední pojítko mezi Chapsem a Atlasem. Reklama. Portál ji měl podle smlouvy prodávat ještě další rok, do března 2008.

Jízdní řády dojely na iDnes. Definitivně?

Horké léto ale vše změnilo. Na jeho konci nečekaně vypověděl smlouvu tentokrát Chaps a bylo jasné, že jízdní řády budou mít nové útočiště. Poskytl jim je s otevřenou náručí zpravodajský portál iDnes.cz. Dohoda mezi Chapsem a Atlasem o obsluze mediálního prostoru doběhne už 11. září. Od té doby bude mít Chaps s iDnes.cz volné ruce.

Server iDnes bude od 11. září prodávat na jízdních řádech reklamu, posléze si začlení službu do svého portfolia a připočte si více než milion návštěvníků. Nová spolupráce Chapsu a iDnes.cz má ale rozdílné parametry v zásadní věci: domény jizdnirady.cz a idos.cz jsou převedeny na portál.

To znamená, že arbitr SPIR by měl teoreticky tomuto spojení požehnat, protože hlavní překážka byla odstraněna. Není pochyb o tom, že iDnes (respektive vydavatelský dům Mafra) musel sáhnout na zdejší internetové zvyky hluboko do kapsy. Obě strany o penězích samozřejmě mlčí. Atlas, který z tehdejších jednání má samozřejmě představu o ceně (a kromě ní také určitou „pifku“ na Chaps a celou kauzu), ji odhaduje na několik stovek tisíc korun měsíčně za předání mediálního prostoru. Odkup domén by prý mohl stát přes deset milionů korun.

Chaps by samozřejmě svoje doménové zlato neprodal lacino. Nabízí se ale otázka, zda se jedná skutečně o trvalý prodej domén, a ne třeba o dočasný, který by zahrnoval zpětný převod z iDnesu na Chaps.

Tuto otázku zásadního významu Chaps odmítl komentovat („Spolupráci chápeme jako definitivní řešení.“), iDnes ji označil za spekulaci. „Naše dohoda je definitivní. Vydavatelský dům, jako je Mafra, by neinvestoval do nákupu takto silných domén bez dlouhodobé perspektivy,“ uvedl Jan Josef Kubíček. Věřme tomu, že je to pravda. iDnes by si jinak docela zahrával a SPIR slušně řečeno „převezl“.

Změna názorů u iDnes

I tak má iDnes jistý vroubek. Patřil totiž k významným kritikům služby jízdních řádů v době, kdy Chaps spolupracoval s Atlasem. Ředitel iDnesu Jaroslav Kábele ještě v dubnu na Lupě prohlásil, že o jízdní řády zájem na iDnesu není:

Mně tato služba připadá jako ideální pro portál státní správy. Chtěli jsme zabránit tomu, aby je převzala konkurence a naroubovala si je na statistiky návštěvnosti, tak jak to provedl nakonec Atlas. Dokonce jsme za to byli ochotni zaplatit takové ‚výpalné‘. (…) Nestálo nám to za to. Přijde mi, že situace s jízdními řády na českém Internetu je docela iracionální. Podle mě jde v podstatě o veřejnoprávní službu vhodnou pro portál veřejné správy portal.gov.cz. Už jsem se to dokonce snažil ministerstvu informatiky, pod které tento portál spadá, napovědět.

Dnes Jaroslav Kábele vidí situaci trochu jinak: Před půl rokem byla jiná situace než teď a provozovatelé webu státní správy o idos.cz neměli zájem. Takže tu stále zůstávala služba s nezanedbatelnou návštěvností, jejíž dosavadní provozovatelé avízovali, že by se chtěli soustředit jen na shromažďování a třídění dat. Kdybychom ji nekoupili my, udělá to někdo jiný.

Podle Jana Josefa Kubíčka iDnes situaci služby jízdních řádů vyjasnil a pročistil. Bylo to matoucí pro uživatele i reklamní klient. Situace, kdy Atlas.cz obchodoval jízdní řády na cizích doménách a zároveň Centrum.cz obchodoval obsahově ty samé jízdní řády počítané do své návštěvnosti, nebyla dlouhodobě perspektivní. Nabídli jsme pro propagaci veřejné dopravy a pro budoucnost internetových jízdních řádů jasnou dlouhodobou perspektivu a strategii spojenou s mediální silou společnosti Mafra. A uspěli jsme.

Kritika od konkurence

Spolupráce Chapsu a iDnes má charakter exkluzivity. Chaps nebude dál licencovat svou aplikaci jiným subjektům. Nikde jinde na Internetu jízdní řády s daty od Chapsu v kompletní podobě s kombinací autobusů a vlaků dostupné nebudou. Výjimkou jsou dílčí jízdní řády jednotlivých dopravců, kteří si svůj jízdní řád zveřejňují na svých webech.

Odneslo to hlavně Centrum. Adresa jizdnirady.cen­trum.cz vedla v minulých dnech na výsledky fulltextu, nyní je nedostupná. Zajímavé je, že odkaz na jízdní řády má Centrum na homepage stále a vede na Jizdnirady.cz. Došlo tak k paradoxní situaci, kdy Centrum přivádí svoje návštěvníky na doménu, která patří iDnes.cz a na níž prodává reklamu Atlas. Pro celou anabázi je tahle situace opravdu výmluvná.

Není divu, že konkurenti nemají pro Chaps a iDnes příliš vřelých slov.

„Pro monopolní postavení a z toho plynoucí velkou návštěvnost se služba jízdních řádů stala zajímavým terčem pro umělé zvyšování návštěvnosti nejdříve Atlasu a nyní i iDnesu. Jak to dopadlo na Atlasu, všichni víme,“ říká Petr Kapalín, mluvčí Centra.

Názory Atlasu jsou přímější: „Společnost Chaps vnímáme jako nerozhodnou panenku, která poletuje po internetu a hledá panáčka s největším balíkem peněz. Jak nyní všichni vidíme, nakonec si ženicha našla,“ uvedl Martin Březina, marketingový manažer Atlasu.

Pro portál Atlas je prý jednání iDnesu zklamáním. Na zasedání Spiru patřili mezi největší odpůrce spolupráce Chapsu a Atlasu, a to včetně započítávání návštěvnosti. A že se nakonec z hlavního odpůrce stal „ženich“? To ať si přebere každý sám. Preference rostoucích čísel tak zvítězila nad etikou, doplňuje Martin Březina, který však v této poslední větě v podstatě odhalil máslo na hlavě vlastního zaměstnavatele.

„Zároveň věříme, že se SPIR bude se stejnou péčí zajímat o způsob spolupráce mezi společnostmi Chaps a iDnes, a to především s ohledem na skutečné vlastnictví domén, jako tomu bylo v našem případě.“

Nová verze jízdních řádů…

Dá se očekávat, že po 11. září zmizí z kódu jízdních řádů poznámka „Atlas advert“ a začne tím proces začleňování webů do iDnes.cz. Pro obyčejného uživatele máme v tomto spletitém příběhu první dobrou zprávu: s největší pravděpodobností se může těšit na tolik potřebné inovace.

Připravujeme v horizontu měsíců nový, ještě kvalitnější vyhledávací engine a layout této služby. Počítáme také se začleněním dalších vhodných služeb do jízdních řádů, jako je provázání s mapami míst, kam se cestující přepravuje, či s odkazy na nabídku služeb, které mohou na cestujícího čekat v okolí cílové stanice vlaku nebo zastávky autobusu, odhaluje Jan Josef Kubíček.

Chaps zůstává technologickým dodavatelem služby. Rozsah a objem reklamy (který iDnes zveřejnit nechce) by měl do konce roku zůstat stejný. „Bude záležet na našem obchodním oddělení a na zájmu klientů, jak dokážou prostoru na této navštěvované službě využít. Samozřejmě rozhodující pro nás bude zájem uživatelů: stránky musí být rychlé, přehledné, intuitivní,“ slibuje Jaroslav Kábele.

… zamíchá s kartami na českém Internetu

Pokud by iDnes získal díky jízdním řádům injekci zhruba 1,3 milionu uživatelů jako před rokem Atlas, značně by se tím odpoutal od dosud vyrovnaného Centra (v červenci 2,3 mil.) i ztrácejícího Atlasu (1,93 mil.). Jen samotná homepage Seznamu by sice byla o další milion uživatelů dál, nicméně iDnes by pokořil jeho zpravodajskou část Novinky.cz (2,9 mil.) a mohl by si zkusit dát nálepku „nejčtenějšího zpravodajství“ na českém Internetu.

Uvidíme, zda si na takovou kulišárnu iDnes troufne. S návštěvností jistě trochu zahýbá podzimní návrat lidí do škol a z dovolených a s určitostí také Centrum, které teď koupilo Stahuj.cz (1,1 mil.). K této akvizici se vrátíme v samostatném článku. Na Den zúčtování v NetMonitoru si tedy ještě počkejme.

Zkušenost nás naučila, že internetová služba jízdních řádů je jako horký brambor. Její statut nemá moc dlouhého trvání. Chaps i iDnes sice deklarují, že jejich spolupráce je trvalá a má definitivní podobu, ale kdo ví? Teoreticky tu mohou být minimálně dvě překážky. Ta první, SPIR, by měla být pojištěna díky tomu, že iDnes vlastní domény jizdnirady.cz a idos.cz.

Ještě je tu ale ministerstvo dopravy, díky jehož libovůli Chaps jízdní řády provozuje. Podle vyjádření ministerstva má stát s Chapsem smlouvu uzavřenou na dobu určitou s automatickým prodloužením, jestliže ji některá ze stran nevypoví. Pokud by se tedy ministerstvo rozhodlo jízdní řády provozovat na stránkách veřejné instituce, mohla by to být komplikace pro Chaps i iDnes, jejíž velikost by byla závislá na tom, zda by data jízdních řádů byla veřejně k dispozici či nikoli.

Doufáme, že se Ministerstvo dopravy ČR již konečně odváží situaci řešit. Z logiky by nejlepším řešením bylo zpřístupnit data o jízdních řádech všem, říká Petr Kapalín z Centra.

Content

Zatím se ale zdá, že o ničem takovém ministerstvo dopravy neuvažuje. Podle Jana Cieslara z ministerstva jsou jízdní řády přístupné všem a na doménu idos.cz ministerstvo odkazuje ze svých stránek.

I z toho je vidět, že jízdní řády mají na českém Internetu poměrně nestandardní postavení. Letmý pohled do zahraničí ukazuje, že například ve Velké Británii provozuje jízdní řády skupina dopravců pod dohledem ministerstva dopravy. I na Slovensku najdete vyhledávání jízdní řádů na webu Železničná spoločnosť Slovensko, která patří státu. Třeba je český model výhodnější pro daňové poplatníky. Pak je ovšem nadmíru zvláštní, když státem podporovaná služba některé firmy na trhu zvýhodňuje a jiné znevýhodňuje. Zdůrazněme, že soukromé subjekty Chaps s iDnes provozují v podstatě veřejnou službu; čili jakýsi dohled, diskuse a kritika uživatelů i médií je absolutně na místě.

Anketa

Jaký model byste pro internetové jízdní řády zvolili vy?

51 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 11. 2007 12:47
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »