Skokan roku je Prozeny.cz nebo Recepty.eu, záleží odkud to vezmete

Dnešní mudrování nad návštěvností českého Internetu nabídne meziroční srovnání, samozřejmě vedle tradiční grafů a pohledu na to, jak si Internet vedl mezi prosincem a lednem. A nějaká překvapení tam přece jenom jsou.

reklama

Na úvod informace o malé změně – měsíční přehled dozná rozdělení na dva samostatné články. První se bude věnovat jenom návštěvnosti (číslům). Druhý bude obsahovat přehled toho, co se za uplynulý měsíc událo a stojí za komentář. Oba články budou obsahovat komentáře, se kterými je možné souhlasit, stejně jako nesouhlasit.

2010-08-mezirocni-rust-internetu-ru

Meziroční růst českého Internetu (Zdroj: NetMonitor, RU)

Pro skokany a propadlíky, ke kterým se dostaneme již brzy, je potřeba vědět, jakým způsobem rostl český Internet. Poslední meziroční srovnání v RU (reální uživatelé) poukazuje na zhruba 10 % – předběžná (RUest) čísla pro leden vykazují růst vyšší, ale pro účely meziročního srovnávání poslouží desetiprocentní hranice růstu dostatečně dobře – pokud někdo nevyrostl mezi 2009 a 2010 o alespoň těch deset procent, nevyužil možností a nezískal tak nové návštěvníky v množství odpovídajícím růstu. Ovšem jednu věc je zde potřeba opět zmínit – změna metodiky NetMonitoru (rozšíření věkové hranice a další změny) zkreslila meziroční výsledky. Teoreticky o 4 %. Teoreticky.

Leden přinesl růst (alespoň v RUest)

Lednové výsledky (RUest, tedy odhady) přinesly poměrně velké skoky – prosince bývá slabší s ohledem na vánoční svátky, ale i při zvážení této skutečnosti jsou některé růsty trochu překvapivé. Portálům, které tradičně mám v grafu už dlouho, se podařilo získat na celkové návštěvnosti, horší je to už s návštěvností domovských stránek. Tam se žádné překvapení nekoná, ani trvající pokles (bývalého) Atlasu.

2010-08-ceske-portaly-ruest

Návštěvnost českých portálů (NetMonitor, RUest)

Od lépe použitelných RU (Reální uživatelé) se jako obvykle musíme uchýlit k RUest (odhadům reálných uživatelů). Na lednová data bychom totiž čekali prakticky až do konce února. Jedna z nepříliš praktických vlastností NetMonitoru.

2010-08-ceske-portaly-ruest-hp

Návštěvnost domovských stránek českých portálů (NetMonitor, RUest)

Na návštěvnosti domovských stránek je vidět stále pokračující oddalování Seznamu. Ten zvyšuje náskok své domovské stránky před ostatními. A mezi jeho celkovou návštěvností a návštěvností domovské stránky není příliš rozdílu. Pokud je řeč o NetMonitoru, tak je potřeba si uvědomit, že Seznam své ostatní služby v NetMonitoru provozuje na zcela oddělených doménách (oblíbené míchání Jízdních řádů do iDnes.cz tak opravdu nehrozí). A také je už dost jisté, že se role domovských (hlavních) stránek u portálů a webů vůbec změnila – poměrně dobře je to vidět na iDnes.cz – pokud se podíváte do statistik na poměr mezi hlavní stránkou a zpravodajstvím.

Leden přinesl poklesy pro televize – jak Stream.cz, tak Nova.cz šly dolů. A české sociální sítě zastavily pokles, s výjimkou Libimseti.cz, které pokračuje sestupně. Facebook.com oproti tomu ohlásil dva miliony českých aktivních měsíčních uživatel (kteréžto číslo sice s čísly z NetMonitoru moc dobře srovnat nejde, ale nic jiného nezbývá než ho brát na zřetel). Grafy těchto dvou kategorií taktně vynechám, bylo by jich zbytečně moc.

A jenom dodám, že pokles se projevil i u elektronických obchodů, které jsem ukazoval v minulém přehledu – po rekordním prosinci kleslo Zbozi.cz, Heureka.cz i Kasa.cz. Naopak vzestup je u Bazos.cz a Aukro.cz – což by mimo jiné mohlo znamenat, že vánoční „nákupy“ se lidé snaží „odprodat“ na aukčních/bazarových webech.

Meziroční srovnání

Meziroční srovnání je zajímavé. Tradiční skokani a zatracenci českého Internetu mají pár zajímavých výsledků. Věděli jste například, že skokanem roku mezi milionáři je ProZeny.cz (166 %)? A zatracencem roku mezi milionáři je již zmíněné LibimSeTi.cz (-38.5 %)? Co se srovnávání týče, použil jsem RUest, aby bylo možné srovnat leden vůči lednu, takže to případně berte v potaz.

Milionáři

Mezi internetovými milionáři nenajdete na českém Internetu až tak příliš serverů. Tedy těch, které měly loni přes milion měsíčních návštěvníků. A případně mají letos přes milion návštěvníků.

Milionáři I.09 I.10 Rozdíl %
prozeny.cz 514202 1368254 854052 166,09 %
sbazar.cz 918613 1153089 234476 25,53 %
stream.cz 1539406 1857003 317597 20,63 %
aukro.cz 1401616 1674642 273026 19,48 %
nova.cz 1281675 1525212 243537 19,00 %
centrum.cz 3020379 3555834 535455 17,73 %
zbozi.cz 1464020 1711538 247518 16,91 %
seznam.cz 4660459 5428773 768314 16,49 %
csfd.cz 1005095 1169808 164713 16,39 %
super.cz 2236460 2541315 304855 13,63 %
firmy.cz 2281235 2591924 310689 13,62 %
sport.cz 1411402 1574260 162858 11,54 %
estranky.cz 2012483 2178425 165942 8,25 %
idnes.cz 3234589 3472118 237529 7,34 %
novinky.cz 3219376 3443676 224300 6,97 %
mapy.cz 2220146 2374816 154670 6,97 %
blog.cz 2241587 2254060 12473 0,56 %
horoskopy.cz 1027372 1018879  –8493  –0,83 %
lide.cz 1836199 1811418  –24781  –1,35 %
spoluzaci.cz 1469241 1271656  –197585  –13,45 %
libimseti.cz 1183370 727482  –455888  –38,52 %

Mezi milionáři je pár webů, které si zaslouží zmínku – vítěz, ProZeny.cz, narostl opravdu o hodně. Centrum.cz se podařilo v roce 2009 udržet růst, ale asi se shodneme na tom, že to je hlavně vlivem asimilace (pardon) Atlas.cz. A pokud vezmeme 10% růst českého Internetu jako určitou hranici, tak cokoliv počínaje eStranky.cz dolů už stagnovalo. A na konci seznamu najdete trojici sociálních sítí – těžko neříct, že tu vliv Facebooku bude. Ať se to provozovatelům těchto webů líbí nebo ne.

Osobně mezi milionáři rád vidím CSFD.CZ – podobné weby považuji za užitečné a je dobře, pokud se jim daří udržet tak dlouho a ještě mít tak dobré výsledky.

Růst je to, oč přece jde

Milionáři samozřejmě nejsou všechno, byť v případě takto velkých webů je růst přece jenom obtíženější. Pro další tabulku platí pravidlo, že jde o skokany. A musely mít alespoň 100 tisíc na konci růstu.

Skokani I.09 I.10 Rozdíl %
recepty.eu 8325 118411 110086 1322,35 %
moviezone.cz 24678 130869 106191 430,31 %
nasepenize.cz 24255 105013 80758 332,95 %
srovnanicen.cz 35761 125012 89251 249,58 %
frekvence1.cz 61401 176040 114639 186,71 %
prozeny.cz 514202 1368254 854052 166,09 %
vodafone.cz 396216 854416 458200 115,64 %
ulekare.cz 62841 131704 68863 109,58 %
meteopress.cz 92658 185828 93170 100,55 %
pocasi.cz 413722 815989 402267 97,23 %
linkuj.cz 205676 402220 196544 95,56 %
kafe.cz 124141 240601 116460 93,81 %
obrazky.cz 483693 762380 278687 57,62 %
reflex.cz 104159 162752 58593 56,25 %
emimino.cz 101353 156304 54951 54,22 %
heureka.cz 595922 896737 300815 50,48 %
t-music.cz 118851 178014 59163 49,78 %
hyperinzerce.cz 674435 959674 285239 42,29 %
bazos.cz 444146 624889 180743 40,69 %

V plné podobě má tato tabulka asi čtyřikrát tolik řádek – dodatečné kritérium „růst alespoň 10%“ totiž splnilo opravdu hodně serverů. A je na ní jeden opravdu rekordní skokan – Recepty.eu. Další místa se stovkami procent ale určitě jsou také zajímavé, byť to všechno trochu „kazí“ maličkost, že jde o růsty z velmi malé návštěvnosti na stále ještě malou.

Zatracenci

A konečně přicházejí na řadu zatracenci, tedy ti, kterým se v roce 2009 nepodařilo udržet růst. V úvahu jsem bral pouze servery s výchozím stavem alespoň 100 tisíc RUest. A můžete se podívat zhruba na třetinu celkového seznamu.

Zatracenci I.09 I.10 Rozdíl %
diit.cz 117713 20012  –97701  –83,00 %
damokles.cz 240351 47831  –192520  –80,10 %
kinomania.cz 35332 7387  –27945  –79,09 %
jyxo.cz 192668 90731  –101937  –52,91 %
magazin.cz 313792 158003  –155789  –49,65 %
n-joy.cz 113094 59727  –53367  –47,19 %
nolimit.cz 199387 113091  –86296  –43,28 %
rande.cz 139391 81362  –58029  –41,63 %
hrej.cz 292947 178437  –114510  –39,09 %
nettravel.cz 132562 80993  –51569  –38,90 %
7×.cz 375518 229944  –145574  –38,77 %
libimseti.cz 1183370 727482  –455888  –38,52 %
o2active.cz 208090 138650  –69440  –33,37 %
wgz.cz 509013 347048  –161965  –31,82 %
emag.cz 106002 72411  –33591  –31,69 %
1188.cz 397798 275552  –122246  –30,73 %
sprace.cz 456301 331846  –124455  –27,27 %
hudebniskupiny.cz 108154 78683  –29471  –27,25 %
ceskehry.cz 102016 74685  –27331  –26,79 %
webgarden.cz 754286 553978  –200308  –26,56 %
chytrazena.cz 223014 167790  –55224  –24,76 %
financninoviny.cz 146764 115321  –31443  –21,42 %
warforum.cz 153646 121281  –32365  –21,06 %
digizone.cz 172629 136317  –36312  –21,03 %
estav.cz 167686 133214  –34472  –20,56 %

Pokud přemýšlíte nad DIIT.cz coby největším propadákem roku, tak je to bývalý CDR.CZ, kde nemohu říct nic jiného, než že je to škoda. Druhé místo, Damokles.cz, jenom potvrzuje to, že sociální sítě jsou vlivem Facebooku v krizi (a v propadech najdete i již zmíněné Libimseti.cz a navíc rande.cz. V těžké krizi. Jyxo.cz je očekávatelně mezi propadáky, pohlcení TV NOVA znamenalo ústup od samostatného webu (vyhledávače).

Trochu překvapivý je i výskyt „herních“ webů právě v propadácích – Hrej.cz, CeskHry.cz a  v nezveřejněné části jsou i další – 100her.cz, doupe.cz, sosej.cz. A vyšší je i výskyt obsahových webů – Diit.cz, magazin.cz, emag.cz, digizone.cz vidíte, v další části najdete pokračování v podobě svethardware.cz, dsl.cz, lupa.cz, root.cz, tyden.cz.

Co oči nevidí, to srdce nebolí

Pokoušet se z NetMonitoru zjistit, kdo se za rok ztratil, je složité. Klasický použitelný výpis online totiž nějak nebere příliš v potaz něco, co „už“ neexistuje – takže v něm není možné získat starší výsledky Atlas.cz – to je přitom právě web, který se v roce 2009 ztratil nejviditelněji. Co ale v NetMonitoru najdete jsou záhadné věci jako Dovolena.cz, Sestra.cz, Praguerealestate.cz či například komora.cz – před rokem tisíce či desetitisíce, dnes jeden, dva či 14 měsíčních návštěvníků. A taky pár desítek webů, které mají od 179 do 952 měsíčních návštěvníků. Ale zde je potřeba si uvědomit, že jde o RUest a tam se občas objevují podivné výsledky (a výpadky).

Objevené 2009/12
spoluzaci.cz 1 302 347
vodafone.cz 845 576
pocasi.cz 627 153
sms.t-zones.cz 449 103
karaoketexty.cz 377 153
kasa.cz 354 345
i-bazar.cz 346 313
superlink.cz 317 124
dpp.cz 290 900
toprecepty.cz 283 502
recepty.cz 272 345
bonus.cz 257 095
titulky.com 255 198
tixik.com 245 334
avizo.cz 205 245
chip.eu 183 527
megaobchod.cz 161 681
sms.client.tmo.cz 161 641
recepty.eu 127 219
znamylekar.cz 119 918
Ztracené 2008/12
atlas.cz 1 458 045
aicq.cz 706 462
newstin.cz 372 772
t-zones.cz 362 560
maxizabava.cz 307 287
rozzlobenimuzi­.com 295 974
tipcars.com 284 874
toplist.cz 249 319
tmo.cz 211 085
ceskestavby.cz 111 544
recepty-online.cz 110 366
notebook.cz 104 770
1.cz 81 396
teenage.cz 75 445
respekt.cz 72 443
mraveniste.cz 59 668
adsl.cz 56 335
katastrofy.com 47 012
ceskyslavik.cz 45 097
mladazena.cz 41 987

Pro zjištění zmizelých a objevivších jsem nakonec použil RU výsledky z prosince 2009 a 2008 (a víceméně ručně je setřepal, takže se mi snad nepodařilo někde něco setřepat špatně). Výsledek vidíte v tabulce. Ta vlevo ukazuje weby, které již na konci roku 2009 nebyly v NetMonitoru – a některé z nich už na českém Internetu nenajdete (na čelních příčkách je Atlas). Ta vpravo ukazuje weby, které naopak na konci roku 2008 v NetMonitoru nebyly a v roce 2009 se objevily. V obou případech jenom z prvních dvou desítek, celkový seznam je podstatně delší.

Atlas.cz a Aicq.cz bylo pohlceno do útrob Centrum.cz, T-Zones.cz a tmo.cz je nyní součást webu T-Mobile, Recepty-online.cz pohltily Recepty.eu, Respekt.cz se přestěhoval na iHned.cz a MladaZena.cz se přestěhovala na Maminka.cz. Takže nakonec se (z těch větších) neztratilo nic. Skoro nic.

Shrnutí

Dá se nějak shrnout výše popsané? Těžko, ale přece. Obsahovým webům se moc nedaří, sociální sítě mají těžké chvíle. Řada komerčních projektů na tom není také příliš dobře. Několik markantních vzestupů je vlivem pohlcení, asimilace či koupení konkurence. Daří se obchodování a financím a na několika případech je vidět vliv marketingové kampaně a snahy posunout vlastní web na lepší pozici.

 

UX_tip

       

 

 

Anketa

Našli jste v přehledech úspěšných a ztrácejících stránek své oblíbené?

       

Daniel Dočekal

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »

       
11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 2. 2010 23:26

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem