Hlavní navigace

Sociální sítě zaměstnavatele zajímají

Jan Handl 3. 5. 2010

Jeden z výzkumů ukázal, že přes 70 % firem sleduje profily svých zaměstnanců na sociálních sítích. Zábava končí, je třeba se hlídat a nepsat o svých soukromých záležitostech, které mohou ovlivnit pozici zaměstnance v práci.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

I když šlo o výzkum zahraniční, realizovaný společností nCircle, je více než pravděpodobné, že podobně to je i v našich českých podmínkách. Jde o běžnou praxi personalistů, kteří se při hodnocení kandidáta podívají i na jeho profil v sociálních sítích. Takže pokud máte na svém profilu na Facebooku fotky z alkoholových dýchánků a poznámky o tom, jak jste vytáčeli šéfa v předchozí práci, můžete se s novým místem rozloučit.

Autocenzura je pro uživatele sociálních sítí povinností, a to samozřejmě nejenom kvůli tomu, že by zápisky mohly zajímat personalisty. Pokud se ale někdo na sociálních sítích krotí, tak hlavně kvůli tomu, aby si o něm při hledání nového místa neudělali špatný obrázek. Zmíněný výzkum ukázal i další zajímavosti – 59 % firem má prý stanovenu politiku pro komunikaci v sociálních sítích, 39 % organizací zakazuje používání sociálních sítí a konečně 46 % firem si není jisto, zda zaměstnanci dodržují pravidla pro komunikaci v sociálních sítích.

Je vidět, že firmy si se sociálními sítěmi zatím nevědí rady a používají je zatím hlavně pro proklepávání budoucích zaměstnanců. V tom jsou ale na špičkové úrovni, takže je třeba skutečně dávat pozor na úlety. A bude to ještě horší, takže se můžeme těšit na skutečně důkladné proklepávání našich aktivit v sociálních sítích. Docela se divím, že zatím nevznikly (nebo jsem o nich zatím neslyšel) speciální agentury, které se budou živit rešeršemi o zaměstnancích a jejich chování na Internetu a budou své služby poskytovat prominentním personálním agenturám. Zdá se, že soukromí a víkendové radovánky začaly zajímat zaměstnance více než kdykoliv předtím. Je to pochopitelné, odborné předpoklady jsou jedna věc, ale pokud uchazeč tráví každý večer ve vinárně a o víkendech se baví zveřejňováním svých erotických fotek, zaměstnavatele to k jeho najmutí nenaláká.

Občas můžeme číst téměř bulvární zprávy o tom, jak byl uživatel sociální sítě vyhozen z práce kvůli tomu, že se hodil marod a pak si pochvaloval krásný den u rybníka. To jsou spíše vlaštovky, kterých ale bude pravděpodobně přibývat. Je třeba myslet na to, že co se jednou dostane na Internet, může být kdykoliv použito a zneužito. Případné zrušení profilu je k ničemu, když si předtím choulostivé fotky mohl kdokoliv stáhnout a schovat pro pozdější použití.

CIF16

Mnohé z nás mohou mrzet hříchy z mládí, ze studentských let. Občas se někde vynoří fotografie z párty na koleji z doby před deseti lety. Někdo je prostě dá na Facebook a je hotovo. Tomu se dá jenom těžko bránit, takže dnešním studentům nezbude nic jiného než se prostě chovat slušně a sekat latinu. Fotit se nechají maximálně ve studovně nad knihami, půllitr s pivem v ruce je navždy zapovězen.

Sociální sítě by byly bez fotek z pitek nudné. Ještě že se zatím najde dost těch, kteří si nad obsahem, který s nimi souvisí v sociálních sítích, nelámou hlavu. Možná přijde čas, kdy se začnou hlídat všichni a Facebook jako skladiště kompromitujících fotek skončí. Budou se na něm objevovat nudné rodinné fotky a popisy pracovních úspěchů. Takový profil bude rájem pro personalisty, ale nudným prostorem pro kamarády a známé. Upřímně řečeno, co vás na Facebooku zajímá víc? To, že kamarád vyřešil složitý pracovní problém, nebo jeho fotka z dovolené v doprovodu milenky?

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Očkované a neočkované děti spolu ve školce

Očkované a neočkované děti spolu ve školce

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Dva měsíce na EET. Budou stačit?

Dva měsíce na EET. Budou stačit?

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje