AliExpress nedostatečně brání prodeji nezákonného zboží, říká Evropská komise a hrozí pokutou

18. 6. 2025

Sdílet

E-commerce - trziste - AliExpress - Cina Autor: screenshot, Lupa.cz

Čínské online tržiště AliExpress porušuje své závazky vyplývající z nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) a čelí oficiálnímu obvinění ze strany Evropské komise (EK).

Podle předběžných zjištění EK obchod nepřijal dostatečná opatření proti tomu, aby se na něm prodávaly výrobky, které jsou v EU nelegální. Komise tržišti vyčítá, že neinvestuje dostatek peněz do moderování obsahu a jeho moderace vykazuje systémové problémy a nedokáže čelit manipulacím ze strany obchodníků.

AliExpress podle Komise také nedostatečně penalizuje obchodníky, kteří se přes něj pokoušejí nelegální zboží prodávat opakovaně. Nelegálním zbožím mají být především výrobky, které nevyhovují evropským bezpečnostním normám. 

Obchod, provozovaný čínskou firmou Alibaba, teď má možnost se k obviněním vyjádřit, teprve poté Komise rozhodne, zda se skutečně provinil.

Takto vypadá Čechům a světu zapovězený telefon z Číny, který lze dvakrát složit Přečtěte si také:

Takto vypadá Čechům a světu zapovězený telefon z Číny, který lze dvakrát složit

Komise zároveň oznámila, že přijala sadu opatření, kterou AliExpress navrhl v odpovědi na další pochybnosti Komise. Týkají se vylepšení systému na rozpoznávání nelegálních výrobků v nabídce prodejců, jako jsou například léky, doplňky stravy nebo pornografické materiály, ke kterým mohly mít přístup i děti.

AliExpress se zavázal vylepšit také systém pro vyřizování zákaznických stížností, zpřístupnit data o reklamách a svém doporučovacím systému nebo zajistit identifikaci obchodníků na svém tržišti.

Navržené závazky jsou podle Komise právně závazné a pokud by je AliExpress v budoucnu porušil, jednalo by se automaticky o porušení DSA. Firmě by pak hrozily pokuty a další saknce. 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Zaměřuje se na telekomunikace, umělou inteligenci i na média. Najdete ho na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).