
Maďarský úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) uložil provozovateli internetového obchodu Alza.hu a jeho české mateřské společnosti pokutu v celkové výši 892 milionů forintů, tedy asi 67 milionů korun za používání nekalých praktik během propagační akce Black Friday.
Podle úřadu obchod uváděl v materiálech slevy do 80 %, které ale ve skutečnosti mělo jen mizivé procento produktů (jen 10–20 produktů z celkové nabídky s více než 80 000 položkami), které navíc nebyly uváděné v reklamních materiálech jednotlivých kampaní. Těch s označením Black Friday internetový obchod od ledna 2018 do února 2019 vyhlásil celkem šest.
Zlevněné produkty byly navíc z úplně jiných kategorií, než na jaké lákala reklama. V kampaních se nalézala především elektronika a to jak populární černá (počítače, telefony, fotoaparáty), tak bílá (domácí spotřebiče). Skutečně velké slevy se ale přitom týkaly pouze několika kusů oblečení, hraček (např. fotbalový míč), hodinek a pouzder na telefony.
„Podle odůvodnění Rady pro hospodářskou soutěž byla přitěžující okolností při stanovení výše pokuty skutečnost, že očekávání ohledně uvedení cenových slev byla v judikatuře jasná. Po zahájení řízení však společnost pokračovala v používání sloganu „až do 80%“,“ prohlásil k rozhodnutí předseda úřadu Rigó Csaba Balázs.
Alza od úřadu nejprve dostala pokutu „pouze“ 862 milionů HUF, k té se ale později připojilo dalších 30 milionů za neposkytnutím dostatečné součinnosti při vyšetřování.
Aktualizace (15. 7.): „Zvažujeme proti rozhodnutí právní kroky. Více se k případu zatím nebudeme vyjadřovat,“ vzkázal prostřednictvím své PR specialistky Kateřiny Daňkové internetový obchod.