Hlavní navigace

Android svým inzertním ID porušuje GDPR, tvrdí organizace právníka Schremse

Sdílet

David Slížek 13. 5. 2020
Mobilní telefony - smartphone Autor: Depositphotos

Organizace NOYB, za kterou stojí rakouský právník Max Schrems, podala na Google formální stížnost kvůli možnému porušování GDPR. Firma podle ní evropská pravidla na ochranu soukromí nedodržuje tím, že v systému Android používá bez souhlasu uživatelů technologii na sledování.

Jde o tzv. inzertní ID (Android Advertising ID), které identifikuje konkrétní zařízení pro účely zobrazování personalizovaných reklam nebo za účelem cross-device cílení inzerce. 

Inzertní ID se automaticky vygeneruje při prvním spuštění zařízení s Androidem. Podle stížnosti ale Google v rozporu s GDPR nedává uživateli možnost vybrat si, zda se sledováním svého zařízení souhlasí. 

Navíc se identifikátoru nemůže zbavit. V nastavení zařízení může uživatel inzertní ID pouze resetovat – tedy smazat stávající identifikátor a vygenerovat nový, který staré ID nahradí. Uživatel se také může v nastavení z personalizace reklam odhlásit, tedy zakázat aplikacím, aby jeho ID k reklamním účelům používaly. Smazat ID a pořízená data ale možné není.

Když Google v roce 2013 inzertní ID zavedl, prezentoval pseudonymní identifikátor, který je možné resetovat, jako zlepšení ochrany soukromí svých uživatelů. Do té doby Android umožňoval sbírat o zařízeních řadu tzv. perzistentních (trvalých) údajů (například MAC adresu, IMEI nebo Android ID). Jenže se ukázalo, že ještě v roce 2019 se mnoho aplikací snažilo inzertní ID obcházet a řadu těchto údajů o zařízeních zaznamenávala.

Schremsova organizace NOYB podala stížnost u rakouského úřadu na ochranu osobních údajů. Odvolává se mimo jiné na norskou studii Out of Control (PDF), která se trackováním zabývala.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 5. 2020 20:24

    petrph

    Tedy nejsem si úplně jist zda to souvisí přímo s tímto inzertním ID (asi ano), ale Google dává lidem v nastavení dobrovolně vybrat. Buď se sledují zmíněné údaje - a pak jim tedy posílá podle toho personalizovanou reklamu. Tedy alespoň to co je zajímá. A nebo se "jako " nesleduje - ale pak jim stejně posílají stejný objem reklamy, ovšem zcela libovolně, co je třeba vůbec nezajímá, otravuje a třeba to vůbec ani vědět/vidět nechtějí.
    To jen aby bylo zřejmé k čemu vedou takové "dobře míněné " žaloby a GDPR jako takový,