Hlavní navigace

Británie začala vyšetřovat Google s Facebookem kvůli jejich dominanci v digitální reklamě

Sdílet

Karel Wolf

Internetové giganty Facebook a Google začal vyšetřovat britský antimonopolní úřad CMA, má podezření, že by platformy mohly poškozovat spotřebitele a konkurenci na britském trhu s digitální reklamou. Upozornila na to americká ekonomická televize CNBC.

Hlavní obava úřadu spočívá v podezření, že uživatelé platforem nedisponují dostatečnou kontrolou nad svými daty a tím, jak jsou tato data dále monetizována. Druhé podezření říká, že dominantní postavení obou společností na trhu s digitální reklamou může významně narušovat hospodářskou soutěž tím, že v praxi efektivně znemožňuje vstup a působení dalších hráčů na trhu. Obě společnosti se dnes podílejí na příjmech z digitální reklamy ve Velké Británii 61 procenty.

„Ačkoliv tyto platformy často poskytují uživatelům služby zdarma, větší konkurence na trhu by mohla vést k tomu, že spotřebitelé by za své údaje dostávali zaplaceno, nebo k zajištění větší kontroly spotřebitelů nad tím, jak jsou jejich údaje používány,“ tvrdí úřad v související tematické Online platforms and digital advertising market study.

Pokud by se podezření potvrdila, uvádí studie úřadu pět oblastí, kde by mohl zásah regulátora situaci zlepšit: zvýšení konkurence prostřednictvím podpory mobility dat, otevřených standardů a otevřených dat, poskytování větší ochrany spotřebitelů v ochraně jejich osobních údajů, omezení schopnosti velkých platforem uplatňovat „tržní sílu“, zlepšení transparentnosti a dohledu nad digitálními inzerenty a poskytovateli obsahu a institucionální reforma (nový, nebo stávající regulátor by mohl například získat pravomoc vymáhat od platforem dodržování pravidel pro danou oblast).

Vyšetřování navazuje na vládní studii, která byla zveřejněna v březnu a která doporučovala, aby společnosti jako Google, Facebook, Amazon, Apple a Microsoft podléhaly novým antimonopolním pravidlům. Britský ministr financí Philip Hammond tehdy vyzval CMA, aby na studii navázala obdobným přezkoumáním trhu s digitální reklamou. Závěry vyšetřování by měly být zveřejněny začátkem července následujícího roku.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
  • 4. 7. 2019 13:32

    Tomas3

    Svet se v blazinec obraci. To maji jako Google a FB davat parovaci udaje k adview kazdemu subjektu, ktery se rozhodne podnikat na trhu internetove reklamy? Co kdyby pani zakonodarci misto toho konecne zajistili, aby tyhle nadnarodni konglomeraty nemohly sbirat a monetizovat osobni udaje svych uzivatelu bez informovaneho souhlasu? Kdyz bude kazdy unik primym anebo postrannim kanalem tvrde pokutovan, stat si na sve penize rychle prijde. O nic jineho mu stejne nejde.