Hlavní navigace

Brněnský software Wereldo posbíral od investorů desítky milionů

Sdílet

Jan Sedlák 28. 8. 2020

Brněnský softwarový startup Wereldo získal nové investory. Do firmy skrze fond JIC Ventures vstoupilo Jihomoravské inovační centrum, připojila se také investiční skupina Patero. Tyto dva subjekty navazují na lednovou investici od Lighthouse Ventures, která přinesla prvotních 400 tisíc eur. Celkově Wereldo posbíralo řádově desítky milionů korun.

Wereldo založili bývalí zaměstnanci Kiwi.com Jakub Skopec a Tomáš Zahradník. Jejich firma se zaměřuje na logistiku, vyvinula algoritmus pro optimalizaci cen přepravy. Vstup skupiny Patero je tak logický, v portfoliu má či měla projekty jako Logio, Yieldigo, Shipvio nebo Stories (prodáno Workday).

“Wereldo své klienty propojuje do velké platformy a umožňuje tím další a pokročilejší optimalizaci na základě tržních cen. V dlouhodobém horizontu Wereldo buduje platformou sdílené ekonomiky v oblasti firemní logistiky. Díky Wereldo budou moci firmy chytře nakupovat (nejen) kamionovou dopravu a sdílet volné transportní kapacity s ostatními společnostmi na platformě. Úspora nákladů na transportní logistiku s Wereldo dosahuje 10 až 30 procent v závislosti na okolnostech,” uvádí společnost.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 8. 2020 3:20

    bez přezdívky

    a teď dejme tomu, že by ten jejich projekt / start-up mohl být úspěšný (ta možnost tu hypoteticky je).. Když bych já jako investor to toho start-upu něco nalil, tak čekám, že se mi to zhodnotí.. Tady se píše o tom, že do něj nalili desítky miliionů korun. Řekněme 100 mil Kč, aby se to lépe počítalo

    a) KDE se jim ty peníze vrátí zpět ? (pokud nespoléhají na čistý "přeprodej" / EXIT po pár letech, že to prodají v zásadě ve stejném stavu ale dráže nějaké nové Kafce.. )

    b) 100 mil korun.. k té částce se musí dostat jak úsporou, co ušetří ti "zadavatelé/ob­jednatelé přepravy", tak i marží, co jim vyplatí přepravní služby v systému, co danou zásilku či objednávku převezou

    c) .Celkem často využíváme právě sběrné služby z UK, EU paleta o váze mezi 100-200 kg, výška tak do metru, přijde okolo 3500 Kč. For je v tom, že palety se na sebe u ZADNE přepravky nedají stohovat (mohlo by dojít k poškození zboží pod ní). takže i nízká paleta zabírá "vzdušný prostor" až po strop kamionu. Do kamionu se vejde - snad se nemýlím, okolo 20-24 EU palet?

    no a teď k tomu dosa´dte ty jejcih výpočty, že se ušetří min 10 procent až něco.. i při těch 10 procentech úspory (pokud by to byla marže, kterou startup dostane za každou takovou přepravenou paletu zpátky), tak by to v našem případě činiilo 350 Kč.. ale i dvoumetrová paleta by stála cca 5-6.000 Kč, takže žádná velká výhra. Zprůměruji to jako 4000 Kč / paleta.. marže start-upu je pak 400 Kč před zdaněním

    - na 1 mil Kč zpět je tedy potřeba, aby někdo přepravil 2500 palet, na 10 mil pak 25.000 palet, na 100 mil 250.000 palet.. vidíte tu absurditu? A ta marže 10 procent je jen VYMYSLENA.. nevěřím, že bude více jak 5 procent. Takový objem přepravených palet skrze tento "systém" je zhola nereálný.. ale peníze jsou levné, tak je zbohatlíci (to ani nejsou investoři, to jsou zkrátka jedinci, kteří měli štěstí a svou pílí vydělali peníze - a teď nevědi, do čeho je vrazit) cpou do všeho, co se jim jeví jako skvělý nápad.. jako ZOOT před lety.. a jak ten skončil. Tohle je další podobná černá díra. Totálně nerentabilní obchodní model - ale vsadím se, že marketingové PR bude určitě úžasné + dva odpadlící od Wiki (i zde bych se pozastavil, proč tito dva jedinci utekli od tak "skvělého, jedinečního, báječného start-upu, který všichni v médiích vychvalovali až do nebes.. )

  • 29. 8. 2020 7:29

    bez přezdívky

    To že je to past na kavky nerozporuji, ale vytezovani funguje uplne jinak. Jede kamion/dodavka Brno - Hamburk a NEMÁ nakládku na cestu zpět. Řidič jede jenom tam se zbožím a má jet zpět prázdný (třeba proto, že je to rychlovka jak to bývá). Další subjekt co konsoliduje datové věty od 50-100-500 dopravců, respektive zadavatelů přepravy má tuto informaci a na základě toho chodí dispečerovi nabídky/desítky nabídek na transport Hamburk-Brno, respektive takto na náhodu spíš méně, ale mraky transportů třeba Hamburk-Berlín, Hamburk Ostrava, Hamburk - Katowice a dispečer si může vybrat. Takže řidič nikdy neví, jestli se vrátí zítra nebo za 4 dny, protože někdy takto vezme řetěz 3-4 zakázek. Jedná se o aukci, která se vyplatí všem. Ovšem takto to fungovalo okolo roku 2000-2005, ale předpokládám, že princip bude stejný, jenom integrace do spediterských SW bude větší.
    Takže výpočet ROI a dalších věcí není o "nějaké úspoře za paletu", ale vstupují do existujícího businessu a musí si nechat platit od těch firem, co to dnes dělají jinak/po staru. A o to víc tam ty peníze nevidím, protože ty SW existovaly před 15 lety, prostě dispečer seděl přes monitorem a tam měl 40 řádků nabídek a stačilo kliknout a zakázku získal a zbývalo jenom informovat řidiče. Asi to jde celé zautomatizovat lépe, ale to nejsou nové peníze, tam je možná jenom úspora. Dovedu si přestavit, že řidič má navigaci, tam to cpou online a on prostě jede zakázku po zakázce a je to automatizované. A je tam ta úspora těch dispečerů. Ale v tom je málo peněz. Teď jsem si vzpomenul na nejmenší firmu, která v tomto businessu byla a to nějaká matka s dcerou na mateřské, které měly pronajatou "kočárkárnu" v paneláku a ty to dělaly úplně papírově, spočívalo to s obvolávání a zapisování tras na papír a jim pak volalo 10-15 speditérů "co tam holky mají" a ony prstem jezdily po papíru a hledali něco pro "Iveco 8t na Vysočině".

  • 28. 8. 2020 13:38

    bez přezdívky

    To by mě zajímalo, kdo to bude z přepravců v praxi používat. Chápu, že je dobré zaplnit celý návěs, aby se nevozil vzduch. Ale kamiony běžně jezdí pouze z depa A do depa B a pochybuji, že zrovna v těch konkrétních depech bude další přepravce či firma, která potřebuje převézt něco přesně mezi těmito body a nevyplatí se jí posílat vlastní kamion. A pak bude zajímavé, jak vyřešili takové lahůdky jako pojištění nákladu, odpovědnost za přepravovanou zásilku apod. .. takové projekty sdílené přepravní (nákladní) kapacity tu už byly a nevydařily se. To, co ten zázračný startup prezentuje, funguje už v zásadě dnes a přepravci tomu říkají "sběrná služba".

  • 28. 8. 2020 19:34

    bez přezdívky

    Jenom v okolí Brna byly snad desítky firem, co se tím živily už před 15 lety. Vytěžovací firmy. Ty nejmenší měly 2 ženské s notesem a telefonem, ty větší 15-20 lidí a specializované SW, ale ne "chytré" jenom základní kosolidace dat. Ale je pravda, že pár let už jsem ten business neviděl.

  • 30. 8. 2020 2:17

    bez přezdívky

    Díky za zajímavý náhled do situace. Já to vidím podobně - "investoři", kteří nemají kám lít levné prachy, tou myšlenkou budou nadšení - má všechny ty správné ingredince typu úspora nákladů všech zúčastněních, zisk na obou frontách a navíc i takové ty ceněné aspekty jako ochrana životního prostředí a bla bla.

    bude zajímavé za dva roky číst, jak Wereld (o) si bude vést.. jen tak mimochodem Wereld znamená v holandštině "svět".. že by to byla jen náááhoda, kdo tahá za nitky v dané společnosti? Pokud neumíte holandsky, tak vás to slovo zkrátka "netrkne"