Polská vláda prohlásí televize TVN a Polsat za strategické firmy

12. 12. 2024

Sdílet

TVN24 Autor: TVN

Polská vláda chce zařadit komerční televizní stanice TVN a Polsat na seznam strategických podniků. Pokud by je chtěli současní vlastníci prodat, musela by se k tomu vyjádřit vláda i tajné služby. Opatření má zamezit tomu, aby se vlivná média dostala pod kontrolu rizikových investorů.

Premiér Donald Tusk se k neobvyklému kroku odhodlal na základě spekulací o chystaném prodeji TVN. Dnes ji vlastní americká skupina Warner Bros. Discovery. Podle informací polských médií o ni projevil zájem investiční fond blízký maďarskému premiérovi Viktoru Orbánovi. Fond to označil za spekulace. Média psala také o údajném zájmu české skupiny PPF, ta však prohlásila, že o rozšiřování svého televizního podnikání momentálně neuvažuje, protože má jiné priority.

V současné době je na seznamu strategických podniků třeba telekomunikační operátor Emitel, který provozuje televizní a rozhlasové vysílače. Když ho v roce 2022 kupoval britský fond Cordiant Digital, musel to odsouhlasit nejen antimonopolní úřad, ale také ministerstvo vnitra.

Transakce týkající se strategických podniků mohou být zablokovány typicky z bezpečnostních důvodů nebo kvůli ochraně veřejného pořádku, občanských svobod a podobně.

O tom, že je TVN na prodej, poprvé psal v létě britský deník Financial Times. Společnost Warner Bros. Discovery informace médií nekomentovala. V listopadu měla skupina TVN podíl na sledovanosti 22,16 % v cílové skupině diváků 20–54 let. Její zpravodajská stanice TVN24 je ve své kategorii nejsledovanější na trhu s podílem 5,5 %.

„Pluralita médií je základem demokracie. Vím, jak moc si Poláci váží svobodného a různorodého mediálního prostředí. Tváří v tvář globálním hrozbám spojeným se škodlivým zahraničním vlivem je klíčové, aby vlády chránily svou strategickou infrastrukturu před možnými riziky pro národní bezpečnost,“ komentoval vládní kroky americký velvyslanec Mark Brzeziński.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).