Hlavní navigace

Tak už i poker hrají stroje lépe než lidé. DeepStack má v sobě i kus českého DNA

Sdílet

Jan Beránek 3. 3. 2017

Experti z Matfyzu a FELu spolupracovali na vývoji programu DeepStack, který na konci loňského roku dokázal porazit profesionálního hráče pokeru. Vytvořili tak další historický milník, kdy lidé v populárních hrách podlehli počítačům. 

Po backgammonu, dámě, šachu a go je tedy dalším v pořadí no-limit poker. Oproti předchozím hrám je tu však jeden zásadní rozdíl. Poker byl dlouholetou výzvou pro umělou inteligenci, říká Michael Bowling, profesor z Albertské univerzity, který výzkumný tým vedl. Je to typická hra s neúplnou informací, ve které hráči během hry nemají stejnou informaci a pohled na hru.

DeepStack hrál proti skupině profesionálních hráčů pokeru. Třicet tři hráčů vybraných Mezinárodní federací pokeru pocházelo ze sedmnácti států. Každý hráč měl možnost hrát 3 000 her během čtyř týdnů. DeepStack tyto hráče v průměru porazil s obrovskou převahou. Každého z jedenácti hráčů, kteří dohráli všech 3 000 her, porazil i individuálně. 

Matematické modely her umožňují popsat situace z ekonomie, aukcí, síťové bezpečnosti, ochrany důležitých cílů nebo kontroly jízdného. V těchto reálných situacích se jednotlivé strany jen velmi zřídka rozhodují na základě úplných a totožných informací. Proto je pokrok v řešení her s neúplnou informací zásadní pro praktické aplikace, vysvětluje Michael Bowling.

Jak už to tak v pokeru bývá, velkou roli sehrála náhoda. Při přátelském rozhovoru s profesorem Bowlingem na konferenci v Montrealu slovo dalo slovo a na stole bylo pozvání odjet na rok do Kanady a stát se členy Mikova týmu s odvážným cílem, který se nakonec povedl, popisují začátky projektu Martin Schmid a Matěj Moravčík z Katedry aplikované matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK. 

Algoritmus DeepStacku je přelomový, protože se nám podařilo přenést myšlenky, které byly klíčové v hrách s úplnou informací, do světa her s neúplnou informací. Doposud nebylo jasné, zda je podobný přístup vůbec možný, dodává Schmid. DeepStack umožňuje vypočítat vhodnou strategii pro situaci v pokeru až v momentě, kdy situace nastane, tedy bez nutnosti uvažovat o úplně celé hře předem naráz, což byl doteď převládající přístup. 

Schopnost uvažovat o jednotlivých pokerových situacích až v momentě, když nastanou, je klíčová pro složité hry, jako je no-limit Texas Hold’em, ve kterých může nastat mnohem víc různých situací, než je počet atomů ve vesmíru, vysvětluje další z českých vývojářů Viliam Lisý. I takto složitou hru hraje DeepStack rychleji než lidi. V průměru potřebuje jen tři sekundy “myšlení” na každé rozhodnutí a funguje i na běžném laptopu s výkonnější grafickou kartou od Nvidie, kterou používá pro své výpočty.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 3. 2017 3:26

    Ivan Nový (neregistrovaný) 85.135.69.---

    Lidstvu. Spojení lidského mozku a umělé inteligence časem umožní lidem dosahovat IQ nad 500. Umělá inteligence v této aplikaci nebude mít vlastní osobnost, ale bude jen zastávat výkonné funkce myšlení. Lidský mozek tak získá třetí hemisféru. Lidé tím získají schopnost jinak vnímat prostor a čas, vidět elektromagnetické záření a další dnes netušené schopnosti.

    Nějaké singularity, tedy bodu, kdy se umělá inteligence bude sama sebe rychle zdokonalovat se bát nemusíme, protože není možná, návrh AI vychází z funkce lidského mozku a jeho struktura už nemá další potenciál vývoje, proto ho ani AI nebude moci dále rozvíjet.

    Najít jinou strukturu, která by to umožnila je věcí jen náhody, a počet směrů, kterými se je možno vydat, je příliš mnoho, a šance člověka i stroje najít ji, jsou proto vyrovnané.

    Nemusíme se bát ani rovnostářství, inteligentnější lidé svůj potenciál využijí ve spojení s AI lépe, než ti, kterým se ho dostalo méně. Takže společnost bude nadále vhodně strukturovaná.

    Problémy ovšem mohou nastat, kdyby se kognitivní schopnosti jednotlivců dostaly na úroveň kognitivních schopností společenství, které má samozřejmě taky svou mez účinnosti a průměrně schopnější jednotlivci automaticky neznamenají zvýšení kognitivních schopností společenství. Rozpadla by se tím přirozená soudržnost společenství, protože by jednotlivec získal schopnosti trhu, hodnotit rozdělení zdrojů a tím by byla znemožněna spolupráce v rámci společenství, lidé by se navzájem přestali potřebovat, přestali by generovat inovace a uvízli by v lokálním optimu, čímž by tu schopnost ztratili aniž by si to byli schopni uvědomit. Z jejich úhlu pohledu by byli úspěšní.

    A to je taky důvod, proč singularita rozvoje AI nehrozí. Méně je mnohdy více.

  • 26. 2. 2018 15:14

    Tobi169 (neregistrovaný) 193.87.59.---

    Tady je vysvetlená možná příčina proč nemáte šanci vyhrát nad ,,strojem'' v žádným případe.
    ,,Rovnováha mezi štěstím a dovednostmi je ve video pokeru velmi ošemetná. Jistě, pokud video poker hrajete úplně špatně a nepoznáte rozdíl mezi královskou postupkou a párem prsou přitažlivé servírky, těžko se Vám povede královskou postupku získat.''
    https://kasinoguru-cz.com/jak-hrat-video-poker