Hlavní navigace

Z testu přístupnosti e-shopů pro nevidomé vyšly nejlépe Rohlík.cz, iTesco a Datart

Sdílet

Ondřej Novák 9. 6. 2021

Z deseti velkých českých online obchodů jsou pro nevidomé nejlépe uzpůsobené Rohlík.cz, iTesco a Datart. Naopak nejhůře dopadly stránky Alza.cz, Decathlon a Parfemy.cz. Výsledky vyplynuly z testu společnosti MasterDC, kdy dvojice nevidomých hodnotitelů testovala rychlost nákupu nebo přehlednost webů při práci se čtecím zařízením bez nutnosti asistence. 

Odečítače obrazovky umožňují nevidomým procházet e-shopy a další webové stránky, zjistit informace o produktech a provést nákup. Klíčovou podmínkou je, aby web umožňoval navigaci a provedení nákupu bez využití myši. 

„Vítězové testu Rohlik.cz a iTesco.cz používají na webu mnoho nestandardních dynamických prvků, jejich přístupnost ale adekvátně ošetřili. Datart oproti tomu sází na jednoduchost. Web v ničem nepřekvapí a využívá běžné HTML prvky,“ uvedl k trojici nejúspěšnějších jeden z nevidomých hodnotitelů Roman Kabelka

Hodnotitelé postupovali podle předem stanovené metodiky. Body udělovali například za přehlednou strukturovanost stránky, logické řazení H1 až H6 nadpisů, možnost vyhledávání stránky nebo uzpůsobení webu pro navigaci jen za pomocí klávesnice, dále detailnost nabízených produktů, pracnost vyplnění objednávkového formuláře a dokončení objednávky. Důležitým parametrem bylo také to, jak dlouho nevidomým nákup na jednotlivých webech trval. 

Tabulka s výsledky jednotlivých hodnocených webů.
Autor: Printscreen, Lupa.cz

Tabulka s výsledky jednotlivých hodnocených webů.

Do testu byly vybrány největší české online obchody Alza.cz, Datart, Decathlon, iTesco, Lidl-shop.cz, Mall.cz, Notino, Parfemy.cz, Rohlík.cz a Sportisimo. „Výsledky byly vesměs pozitivní, řekl bych že dokonce nadprůměrné. Rozhodně jsou oblasti webových služeb, které jsou na tom hůře,” shrnul testování Kabelka.

Výrazné rozdíly mezi trojicí nejlépe hodnocených webů a e-shopy na konci tabulky byly zejména ve struktuře stránek, kdy stránky Alzy, Decathlonu a Lidl-shopu podle hodnotitelů postrádají přehlednou strukturu a navigace na nich je za pomoci čtecího zařízení velmi komplikovaná. Velmi problematické bylo u této trojice online obchodů i otevření košíku a proces dokončení objednávky. 

Samotnou kapitolou jsou pak objednávkové formuláře, kdy nevidomí při jejich vyplňování potřebují znát informaci nejen o tom, které pole je vyplněné, ale zda je vyplněné správně, případně jaký je právě zaškrtnutý způsob dopravy a platby. Co se časové náročnosti nákupu týče, hodnotitelé nejrychleji nakoupili na Notino, a to za 16 minut. Nejpomaleji pak na Alze, kdy nákup zabral 51 minut.

Našli jste v článku chybu?