Hlavní navigace

Adblock Plus začal prodávat reklamy, které uvidí i blokující uživatelé

David Slížek

Co byste od blokátoru reklam asi nečekali? Spuštění vlastní reklamní platformy. Německá firma slibuje, že bude šířit jen inzerci, která lidem nebude vadit.

  • 14. 9. 20:30 – doplněna informace o reakcích Googlu a AppNexus

Reklamy nemusí být otravné, přesvědčuje německá firma Eyeo, která stojí za známým blokátorem inzerce Adblock Plus. A slibuje, že to všem ukáže v praxi. V betaverzi tak spustila vlastní reklamní systém Acceptable Ads Platform (AAP).

Ten má na zapojených webech zobrazovat vybrané reklamy i uživatelům se zapnutým Adblockem Plus. Tedy jen těm, kteří v blokátoru nechali povolenu výchozí možnost zobrazovat tzv. přijatelné reklamy (Acceptable Ads) – což podle Eyeo většina uživatelů dělá.

Na blogu ani v tiskovém prohlášení už firma nezmiňuje, že bude za zprostředkování reklam webům a inzerentům účtovat poplatek. Podle magazínu Verge má jít celkem o 20 % z výnosu reklam, o které se kromě Eyeo (ta má ve finále dostat 6 %) podělí také další zapojení partneři. 

Kromě firmy ComboTag, která se stará o technický provoz tržiště, půjde taky o zprostředkovatele, kteří budou reklamní prostor AAP nabízet ve svých reklamních sítích – podle deníku Washington Post má jít pro začátek například o Google nebo AppNexus.

Aktualizováno 14. 9. 20:30 – Firmy Google a AppNexus se od jakékoli spolupráce s AdBlockem distancovaly. „ComboTag je aktivním klientem AppNexus, ale nedovolili jsme – a nedovolíme – aby naši platformu využíval k monetizaci pro firmu Eyeo a Adblock Plus,“ uvedla firma AppNexus na svém webu. A podle serveru AdAge se od novinky distancoval i Google. Podle vyjádření jednoho z vrcholných manažerů firmy pro reklamu Sridhara Ramaswamy Google o spuštění reklamního tržiště Adblocku Plus nevěděl a ukončí spolupráci s firmou ComboTag.

TIP: Jak weby reagují na blokátory reklam? Podívejte se:

Přijatelná reklama

Acceptable Ads Platform má fungovat jako klasické reklamní tržiště, na kterém ovšem budou k dostání jen „méně obtěžující reklamy“ (musí tedy splňovat řadu kritérií týkajících se velikosti, přítomnosti animací či umístění na stránce). Provozovatelé webů pak tyto reklamy budou moci do svých stránek vložit podobně, jako další reklamní systémy.

KL17_hlasovani

Podle Eyeo budou uživatelé moci jednotlivé reklamy na stránkách hodnotit a ovlivňovat tím, jak úspěšné na tržišti budou. Podrobnosti firma neprozradila, ale vypadá to na podobný mechanismus, který u svých reklam používá například Facebook. Otázkou je, kolik uživatelů opravdu bude jednotlivé reklamy známkovat.

Podle Eyeo se do jejich programu přijatelných reklam zapojilo už asi 700 firem. Menším webům nabízí firma přístup na whitelist zdarma, od větších si za to nechává platit. O které společnosti konkrétně jde, firma oficiálně nezveřejňuje, v minulosti ale například Financial Times psaly o Googlu, Amazonu či Microsoftu.

Našli jste v článku chybu?