Hlavní navigace

AlbumCity: Poprvé, podruhé, potřetí

12. 7. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přestože by za to tehdy ruku do ohně nikdo nedal, podařilo se loňské září AlbumCity překonat potíže a znovu otevřít svůj internetový obchod. Zanedlouho ovšem přišla změna názvu na i90, důvodem je unikátní obchodní model, k jehož naplnění došlo minulý víkend. Otázkou je, zda se mu podaří obnovit i reputaci.

Když do formuláře Vyhledávání v internetovém obchodě Vltava zadáte výraz „chemical brothers“ a kliknete na poslední album Come With Us, dozvíte se, že si je můžete koupit za 601 korun, čímž ušetříte 38 korun oproti doporučené ceně. Učiníte-li něco podobného v i90, nabízí se vám nové album za 575,10 korun, ale také za 553 korun či 326,50 korun. Sáhnout můžete i po použitém nosiči za 459 korun nebo 420 korun. Pokud si vyberete ten za 326,50 korun, budete sice muset zaplatit poštovné 105,30 korun, ale výsledná částka je stále nižší než v libovolném jiném obchodě. Jedinou nevýhodou je nutnost platby v dolarech. Pochází totiž z Polska.

Je tomu shodou okolností takřka rok od chvíle, kdy na Lupě vyšel článek AlbumCity: Pauza nebo došly peníze?, v němž se ve stručnosti psalo, že internetový ochod AlbumCity přerušil z důvodu vývoje nového systému provoz a znovu by měl začít fungovat v září. Přestože tehdy na jeho zmrtvýchvstání nikdo nesázel a většina lidí jej viděla na propadlišti dějin hned vedle Globopolis, AlbumCity nakonec získalo investici od společnosti Kilcullen Kapital Partners, která je shodou náhod investorem eTelu. Nové AlbumCity již však nebyl obchod v pravém smyslu slova, ale spíše online katalog skladu Media Trade Partner (bývalá distribuční skupina Popron).

AlbumCity se k tomuto modelu uchýlilo z prostého důvodu. Původní problémy údajně vznikaly z toho, že AlbumCity nemělo vlastní sklad a objednávalo každou objednávku zvlášť u distributorů, což bylo často důvodem zpoždění, protože vydavatelé neměli všechny tituly také skladem a zvláště při zakoupení více kusů mohlo docházet až k několikatýdennímu prodlevám, neboť u posílání každého zboží zvlášť by AlbumCity prodělalo na poštovném. A když nedodávali včas zboží, nemohli řádně platit distributorům atd. Při spolupráci s Media Trade Partner však vznikl nápad, proč do projektu nezapojit takových skladů více?

A tak vzniklo i90. Nejprve se vzaly všechny servery a přestěhovaly se do Chicaga (ovšem pouze metafyzicky), protože podmínky zdejšího Qwestu byly podstatně výhodnější než českého GTS. Na nich se postavil zbrusu nový systém, který namísto původního Media Trade Partners v současné době spojuje přibližně 40 dalších prodejců, z nichž ti nejaktivnější aktualizují své nabídky až několikrát denně. Základem je Česká republika a Slovensko, ale postupně přibývají i prodejci z Maďarska, Polska a Slovinska. Díky tomu si u každého titulu můžete vybrat z několika nabídek, což má samozřejmě pozitivní dopad na ceny.

MMF24

Vyjma této základní možnosti si v i90 vedle nových můžete koupit i použitá alba nebo se dokonce stát sami prodejcem. Stačí se na stránkách i90 zaregistrovat a poté nabídnout zboží, kterého se chcete zbavit, a to třeba i mezinárodně. Funguje to přibližně tak, že vedle nových titulů se bude zobrazovat i váš „jetý“ s cenou, kterou si sami stanovíte. Jakmile se najde zájemce, pošlete mu svůj produkt, on zaplatí i90, které si nechá provizi 15 procent a obratem pošle peníze vám. Veškeré obchodní transakce realizované v jakémkoli směru přes hranice lze řešit pouze pomocí platební karty.

Otázkou zůstává, zda se i90 podaří dobýt ztracené pozice na trhu v okamžiku, kdy si AlbumCity posledními měsíci působení v první fázi své existence vybudovalo tak špatné renomé. Nicméně jeho provozovatelé tvrdí, že většina zákazníků zůstala internetovému obchodu věrná. A hlavně, první rozjezd AlbumCity byl doprovázen poměrně zdařilou marketingovou kampaní. Rozesílaly se emailem kupóny na slevu, které řadu lidí přiměly fungování AlbumCity alespoň vyzkoušet a současná reklama je vymyšlena na podobném principu. Ovšem pro spoustu uživatelů zůstanou hlavní motivací nižší ceny.

Podaří se i90 dobýt ztracené pozice na trhu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).