Hlavní navigace

Amazon prý začne na podzim testovat drony jako pošťáky v Indii

Jan Beránek

I když to třeba nebude fungovat, minimálně to otevřelo diskusi a posunulo uvažování dronové scény. Po necelém roce od zveřejnění nápadu Jeffa Bezzose se ale pravděpodobně začíná něco dít.

Doba čtení: 2 minuty

Balík přinese dron do půl hodiny od objednání. Vize zakladatele Amazonu Jeffa Bezose by se měla podle deníku The Economic Times of India začít zhmotňovat už letos v říjnu.

Amazon kvůli tomu musel vyrazit za hranice Spojených států, kde jsou komerční testy dronů povoleny jen v interiérech. V Indii to zatím neřeší a nemají pro drony žádná speciální pravidla. Indický deník zmiňuje, že testy budou probíhat především v Bombaji a v Bangalore, kde má firma své sklady. 

„Bude to ještě před Diwali,“ tvrdí zdroje indického deníku o časování ještě před největšími indickými svátky světla. Amazon nekomentuje „nic, co bychom měli nebo mohli dělat v budoucnosti.“ Přesto je na světě osmivrtulový Prime Air a firma tvrdí, že vyvíjí stroje, které budou létat až osmdesátikilometrovou rychlostí a unesou dvouačtvrtkilogramový balík, tedy víc než osmdesát procent zboží, prodávaného v americkém e-shopu.

S doručováním pomocí dronů musí Amazon ještě vyřešit plno problémů. A to kromě doletu dronů hlavně bezpečnost. Zároveň se pořád spekuluje, že jde jen o Bezosův vtip.

Amazon by indickým testem zabil dvě mouchy jednou ranou. Testování totiž zároveň zvýší jeho publicitu v největší světové demokratické zemi. A to se mu může v současné bitvě o trh se svou tuzemskou kopií – bangalorským Flipkartem – hodit. Bezos už také potvrdil, že do rozvoje byznysu v Indii nasměruje dvě miliardy dolarů. 

Byznys s drony začíná fungovat i v Česku. Svůj nový model by měl brzy představit brněnský Robodrone, který své stroje zatím pronajímá pro dokumentování a natáčení. Novinka už by měla unést až patnáct kilogramů, což by se dalo využít i v nových oblastech. A to třeba i ve vinařství

Každopádně, stejně jako ve Spojených státech i u nás už drony podléhají regulaci. Bez povolení Úřadu pro civilní letectví by se komerčně využívaná vznášedla neměla vůbec vznést pod hrozbou vysoké pokuty.  

Našli jste v článku chybu?