Hlavní navigace

ANO nevzdává nominaci Jany Kasalové do RRTV, lidovci kandidáta vyměnili

17. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Do nové volby jednoho člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jdou opět jen čtyři kandidáti. ČSSD, TOP 09 a Úsvit nikoho nenominují.

Kandidaturu si zopakuje i Václav Mencl

Ani neúspěch v březnové volbě člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nepřinutil tři ze čtyř nominujících parlamentních stran změnit svého kandidáta. Do nové volby jde opět Jana Kasalová za hnutí ANO, Václav Mencl za ODS a Daniel Novák za KSČM. Pouze KDU-ČSL sáhla po novém kandidátovi a místo Petra Adamce nominuje Marka Poledníčka. Vládní ČSSD a opoziční ODS, TOP 09 a Úsvit svého kandidáta do volby opět nevyšlou. Serveru DigiZone.cz to sdělil člen volebního výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník (ANO). Ze čtyř (staro)nových kandidátů jsou tři straníci a dva aktivní politici.

Jde především o bývalého poslance a do loňského léta předsedu volebního výboru Poslanecké sněmovny Václava Mencla (ODS), který v druhém kole předchozí volby člena RRTV získal největší počet hlasů. Podpořilo jej 80 poslanců, zatímco druhou postoupivší Janu Kasalovou jen 76 (v prvním kole byla ale Kasalová jasnou favoritkou se 75 hlasy, zatímco Mencl jich získal jen 38). ANO má na místo ve „velké“ mediální radě faktický nárok, zatím v ní totiž nesedí žádný její zástupce. Do RRTV přitom vysílají své kandidáty přímo parlamentní strany a jejich zástupci jsou v Radě rozděleni proporčně podle poměru sil ve sněmovně.

Exposlanec: ANO nepochopilo politické obchody

Jana Kasalová, která v minulosti za podpory ODS dvakrát kandidovala na generální ředitelku České televize a vždy se dostala až do finále (naposledy když kandidovala proti Jiřímu Janečkovi), ale vzbuzuje mezi poslanci negativní emoce. Oproti ostatním kandidátům má navíc nevýhodu v tom, že se přímo nepohybovala v politických stranách. Pokud by chtěla uspět, muselo by jí hnutí ANO vyjednat podporu u ostatních poslaneckých klubů. Taková podpora se ale bez ústupků u jiných hlasování prakticky nedá získat. „ANO zatím nepochopilo, jak to ve sněmovně chodí, je to pro ně těžké procitnutí,“ popsal serveru DigiZone.cz jeden z bývalých poslanců.

ANO chce do mediálních rad prosazovat nezávislé odborníky a odmítá angažmá bývalých politiků. Prosadit tuto zásadu se mu ale zatím moc nedaří, což se projevilo při nedávné volbě šesti nových členů Rady České televize. I přes výslovný nesouhlas ANO do „malé“ televizní rady pronikla bývalá poslankyně za KSČM Ivana Levá. Sice s nejmenším počtem hlasů ze všech nových radních, zato za podpory minimálně dalších dvou poslaneckých klubů kromě „jejího“ komunistického. Podle ANO by však mediální rady neměly sloužit jako odkladiště bývalých politiků. „Jim se to lehko říká, protože ještě nemají koho odkládat,“ reagovala na kritiku Ivana Levá.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Šéf volebního výboru sněmovny Martin Komárek (ANO) prosazuje do mediálních rad nepolitické kandidáty. Osobně stojí za nominací Jany Kasalové do RRTV.

Lidovci sází na bývalého kabeláře

Faktem je, že Levá měla výhodu v tom, že uplynulých jedenáct let působila ve stálé sněmovní komisi pro sdělovací prostředky a poté ve volebním výboru, s nímž se komise spojila. Právě poslaci z volebního výboru dělají předvýběr kandidátů do mediálních rad, o nichž pak hlasuje celá sněmovna. V dolní komoře parlamentu přitom stále sedí dost bývalých kolegů Ivany Levé i Václava Mencla, který řídil volební výbor do loňských předčasných parlamentních voleb. „Berme to tak, že jak pan poslanec Bílek, tak pan poslanec Talíř, který vedl stálou komisi pro sdělovací prostředky, i pan poslanec Mencl, který nyní kandidoval do RRTV, jsou lidé, kteří se problematice věnovali a něco umí,“ vysvětluje jejich podporu napříč politickým spektrem Ivana Levá.

Její komunistický kolega Daniel Novák, kterého nyní KSČM opakovaně vysílá do boje o křeslo v RRTV, už ve velké mediální radě působil a byl dokonce jejím místopředsedou. Stejně jako Levá může počítat s podporou nejen od komunistických poslanců, ale i části sociální demokracie, která sama do volby nikoho nevysílá (v RRTV už má dostatečný počet zástupců, včetně současného předsedy Ivana Krejčího). Na levicové poslance je v hlasovací mašinerii obecně větší spoleh než na fragmentovanou pravici, takže ani Novák nemusí splakat nad výdělkem. Velký otazník ale visí nad novým lidoveckým kandidátem Markem Poledníčkem, zastupitelem v Ostrově nad Ohří a předsedou krajského výboru KDU-ČSL v Karlovarském kraji. Je jediným z kandidátů, který si na regionální úrovni zažil RRTV z druhé strany: jako zakladatel a jednatel kabelové společnosti Kabel Ostrov, v níž působil do roku 2001.

Tip do článku - Cif21 - firmy


Repro: Česká televize

Lidovecký kandidát do RRTV Marek Poledníček v předvolební debatě v roce 2012

Podrží si ČSSD funkci předsedy Rady?

Poledníček je momentálně manažerem společnosti SPA Info Jáchymov, která se zabývá propagací Léčebných lázní Jáchymov. Lidovci se jej v minulosti snažili prosadit do různých volených funkcí, přede dvěma lety například vedl společnou kandidátku Koalice pro Karlovarský kraj v krajských volbách (získala však jen necelých pět procent hlasů), loni v předčasných volbách do sněmovny byl dvojkou karlovarské kandidátky KDU-ČSL po Oľze Halákové (lidovci ale v Karlovarském kraji obdrželi jen 3,36 procenta hlasů a nemají odtud žádného poslance). Sedm let, až do předloňského roku, vedl Dům kultury v Ostrově.

Chystaná volba nového člena RRTV může v budoucnu zásadně ovlivnit chod velké mediální rady. Současnému předsedovi Ivanu Krejčímu totiž příští rok končí mandát a nejvyšší pozici v RRTV by si mohlo nárokovat hnutí ANO. Jako druhá nejsilnější parlamentní strana by mělo mít v Radě alespoň místopředsedu. Pro porovnání: ČSSD, jejíž zástupci vedli velkou mediální radu v posledních letech, si tuto pozici držela i v dobách, kdy vládly pravicové koaliční kabinety s ODS v čele (RRTV vedli postupně Petr Pospíchal, Václav ŽákKateřina Kalistová, všichni nominovaní sociální demokracií).

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.