Aréna: Jakým způsobem budou financovány portály?

7. 3. 2001
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Uplynulé dva týdny jsme se v Aréně (pracovní název) zabývali situací kolem domén a CZ.NIC. Nyní bychom se chtěli věnovat záležitostem, na které je momentálně soustředěna největší pozornost běžných uživatelů - portálům. Dokáží se uživit? Mají vůbec na trhu šanci? Odpovídá Jiří Hlavenka, Ivo Lukačovič, Pavel Sodomka a Ondřej Tomek.

Jiří Hlavenka
předseda představenstva Computer Press
(uvedené názory jsou soukromé)

1) Jakým způsobem budou podle Vás v budoucnu financovány portály?

Kdybych věděl nebo tušil, jak snadno financovat provoz a rozvoj portálu, tak bychom asi sami jeden vytvořili. I Yahoo!, portál s několikaletým náskokem před například našimi portály, má stále přes 90% všech příjmů z proužkové reklamy – a to sám obsahuje desítky dalších služeb s obchodními modely, jako například obří aukci nebo finanční web.

2) Kdo získá větší balík reklamních příjmů (portály vs. specializované servery)?

Specializované servery. Nemyslím, že inzerenti podstatně změní své chování: dnes inzerují především v médiích (noviny, časopisy, televize), myslím, že tomu tak bude i nadále. Domnívám se, že i na webu vznikne víceméně kopie reálného světa: internetové odborné magazíny jsou obdobou „trade magazines“, internetové deníky jsou obdobou novin a vznikající zábavná centra na Internetu (zatím velmi v plenkách) jsou obdobou televize a tzv. společenských časopisů. Ale nepochybuji současně o tom, že portály díky své současné obří návštěvnosti mohou být dobrými „výtahy ke slávě“ k čemukoli co vytvoří nebo budou vlastnit, třeba k zábavnímu centru.

3) Nedávno Centrum uvedlo službu letenky.centrum.cz. Stanou se podobné záležitosti trendem?

Myslím, že ano. S tou drobnou poznámkou, že zde už portály útočí odněkud ze třetí linie – musí porážet jiné, soustředěné a profesionální internetové podnikatele. Nevím, zda se jim to snadno podaří: není to jejich přirozené podnikání, musí se ještě současně věnovat rozvoji standardních služeb portálu. Málokdo dokázal dělat dvacet věcí současně a ve všech být na špici. I pro nás to je obtížný úkol.

Ivo Lukačovič
portál Seznam.cz
(uvedené názory jsou soukromé)

Ivo Lukačovič odmítl cokoli konktrétního říci s poukazem na to, že nechce ohrozit obchodní plán Seznamu.

Pavel Sodomka
portál MSN.Atlas.cz
(uvedené názory jsou soukromé)

1) Kromě tradiční pozice jako média, kde jsou modely příjmu stejné jako u televize nebo rádia, budou dalšími zdroji příjmy ze služeb, ve kterých může portál využívat integrace různých služeb jako napřiklad business portál www.mujpodnik.cz.

2) Ve světě je to přibližně 50 na 50. Předpoklad je, že to bude obdobné i v České republice.

3) Snažíme se věnovat věcem, kterým rozumíme a kde můžeme přidat hodnotu a ne být pouhým interfejsem ke službám jiných.

Ondřej Tomek
portál Centrum.cz
(uvedené názory jsou soukromé)

1) Portály jsou jednoznačně místa, jež nabízejí uživatelům Internetu služby masového charakteru, tedy služby, jež povětšinou využívají skoro všichni uživatelé Internetu. Jejich cílem je kumulace co největšího počtu uživatelů na jednom místě. Z tohoto stavu se dá poměrně jasně předpovědět zdroj příjmu pro portály. Komu tedy portály přinášejí hodnotu? Neboť hodnota je důvodem k tomu, abych za něco jakoukoli formou platil.
V odpovědi na Vaši otázku se pokusím být tedy velmi konkrétní, tedy jak chce (už to dělá) finacovat svůj rozvoj portál CENTRUM.CZ, jenž zastupuji. Možná Vás zaskočím, ale není to reklama. Byť ji nezavrhujeme, nestavíme však jen na ní svou budoucnost. Reklama bezesporu bude v příjmech portálů hrát důležitou roli, alespoň u těch technologicky vyspělých však nebude hrát roli dominantní. Technologickou vyspělostí nazývám stav, kdy portál dokáže řídit dění na něm samotném tak, aby jednotlivé služby nebyly službami separovanými, ale aby mezi sebou spolupracovaly i na úrovni vnitřních procesů a vytvářely synergické efekty. Jednoduše aby dokázaly vytvářet DEFINOVATELNOU komunitu uživatelů, kterým dávají hodnotu pro dalši návrat. Například vytváření bonusových programů, vytváření znalostní báze o chování uživatelů atd. Pokud toto portál má, dokáže, v dobrém slova smyslu, vytěžit z uživatele mnohem větší hodnotu než jen hodnotu rovnající se shlédnutí banneru. Je to prodej zboží a služeb s přidanou hodnotou. Portály, pokud chtějí přežít, musejí nabízet přidanou hodnotu ve formě jednoduchosti, bonus programu, přidávání hodnot dalším vertikálním projektům, z nichž budou mít podíl. Pozor, rozumný portál nebude spolupracovat s vertikálou pouze na úrovni provize, ale pokud chce zachovat dlouhodobý výhled, bude v těchto vertikálách chtít mít přímo majetkový podíl. Jinak se stane, že vertikále dá hodnotu a až vertikála „nasaje“ dostatečný počet uživatelů, přestane portál potřebovat.
Tedy krátce: portály mají obrovskou hodnotu, pokud ta velká „masa“ lidí je rozpoznatelná a má důvod se vracet. Potom portály jsou velmi hodnotnými pro další „vertikální“ projekty kterým snižují náklady vstupu a udržení se na trhu a za to si berou svůj díl. Portály budou nabízet zboží a služby, budou svou skupinu uživatelů segmentovat do kategorií a nabízet jim obrovské množství výhod, jež díky svému postavení mají. Pro konkrétnost, CENTRUM.CZ je financováno ze 3 zakladních zdrojů:

  1. Prodej zboží a služeb – na vlastní účet (například letenky, vanocni.centrum apod.)
  2. Pronájem technologií pro provoz dalších aplikací (toto je možné, pokud máte portály lokálního charakteru, jinak to nemá finanční efektivitu) jiným subjektům, buď formou za cash, či formou získání podílu v těchto projektech (většinou nadějné vertikály)
  3. Reklama + direct marketing

Toto je současný stav, jenž se v krátké době rozroste o několik dalších strategických obchodních modelů.

2) Podívejte se na strukturu reklamních výdajů v mimointernetovém mediálním světě. Kdo jsou největší inzerenti? Ti, již zasahují největší „masy“ lidí (prací prášky, mobilní komunikace, jídlo…). Tito inzerenti potřebují zasáhnout masu. Až vstoupí na internetový trh reklamy, tak budou potřebovat portály. Nyní tam však ještě nejsou. Portály však musí objektivně popsat demografii svých uživatelů, aby nevypadaly jako „černé díry“. Coca-Cola také neinzeruje v časopisech o počítačích. Ale vidíte ji ve všech celospolečenských médiích a v main streamových médiích. Podívejte se na strukturu internetových rozpočtů mobilních operátorů – do portálů jde více jak 60%. „Zbytek má zbytek“. Kde bude inzerovat producent jídla – na serveru o ženách a na portálech. Protože by jinak musel zasahovat stovky serverů, aby pokryl svůj trh (všech, co jedí). Můj názor tedy je, že to budou portály, jakmile se na Internet odhodlají přijít producenti rychloobratového zboží, a pokud budou portály uživatelsky průhledné. Každý portál, jenž přežije, bude mít velkou masu lidí a ta má cenu. Na třech subjektech se proinzeruje 40–60% rozpočtů. Na každý portál tedy zajímavý díl. A pokud portály nebudou prodávat jen bannery, ale budou chytřejší, tak mají velkou šanci sáhnout si i na mimointernetové zdroje. Doufám, že Centrum.cz bude za krátky čas první, kdo ukáže konkrétní příklad s konkrétním hráčem. Již jej finalizujeme a připravujeme spuštění.

3) Jednoznačně ano. Během krátké doby budeme spouštět několik dalších služeb podobného typu. Letenky.centrum.cz, stejně tak jako vanocni.centrum.cz, byly pro nás neskutečně pozitivním překvapením. Problémem pro spouštění takovýchto služeb je připravenost firmy na její uvedení. Nejedná se již o spuštění služby, jež automaticky generuje svůj obsah a hlavní roli tam již nehrají programátoři a marketing. Zde se jedná o komplexní znalost problematiky té dané oblasti a to nebude pro všechny hráče jednoduchý oříšek. Musíte mít připravený tým lidí, již rozumí té dané oblasti. Troufám si říci, ze připravit NetCentrum pro uvedení těchto služeb nás stálo 9 měsíců. A většinu z tohoto času nebylo programování ale vzdělávání a práce na získání dovednosti a strategických partnerství z dané oblasti. Dnes je NetCentrum připraveno a „jádro“ to umí (pokud použiji frázi pana Tomáše Kaly, jednoho z klíčových lidí pro rozjezd eBanky), což nám umožňuje spouštět službu za službou a nebát se o jejich kvalitu. Je v tom obrovský potenciál, to již víme, ale je těžké se k tomu dostat, firma musí fungovat.

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).