Jiří Hlavenka 1) Jakým způsobem budou podle Vás v budoucnu financovány portály? Kdybych věděl nebo tušil, jak snadno financovat provoz a rozvoj portálu, tak bychom asi sami jeden vytvořili. I Yahoo!, portál s několikaletým náskokem před například našimi portály, má stále přes 90% všech příjmů z proužkové reklamy – a to sám obsahuje desítky dalších služeb s obchodními modely, jako například obří aukci nebo finanční web. 2) Kdo získá větší balík reklamních příjmů (portály vs. specializované servery)? Specializované servery. Nemyslím, že inzerenti podstatně změní své chování: dnes inzerují především v médiích (noviny, časopisy, televize), myslím, že tomu tak bude i nadále. Domnívám se, že i na webu vznikne víceméně kopie reálného světa: internetové odborné magazíny jsou obdobou „trade magazines“, internetové deníky jsou obdobou novin a vznikající zábavná centra na Internetu (zatím velmi v plenkách) jsou obdobou televize a tzv. společenských časopisů. Ale nepochybuji současně o tom, že portály díky své současné obří návštěvnosti mohou být dobrými „výtahy ke slávě“ k čemukoli co vytvoří nebo budou vlastnit, třeba k zábavnímu centru. 3) Nedávno Centrum uvedlo službu letenky.centrum.cz. Stanou se podobné záležitosti trendem? Myslím, že ano. S tou drobnou poznámkou, že zde už portály útočí odněkud ze třetí linie – musí porážet jiné, soustředěné a profesionální internetové podnikatele. Nevím, zda se jim to snadno podaří: není to jejich přirozené podnikání, musí se ještě současně věnovat rozvoji standardních služeb portálu. Málokdo dokázal dělat dvacet věcí současně a ve všech být na špici. I pro nás to je obtížný úkol. |
Ivo Lukačovič Ivo Lukačovič odmítl cokoli konktrétního říci s poukazem na to, že nechce ohrozit obchodní plán Seznamu. |
Pavel Sodomka portál MSN.Atlas.cz (uvedené názory jsou soukromé) 1) Kromě tradiční pozice jako média, kde jsou modely příjmu stejné jako u televize nebo rádia, budou dalšími zdroji příjmy ze služeb, ve kterých může portál využívat integrace různých služeb jako napřiklad business portál www.mujpodnik.cz. 2) Ve světě je to přibližně 50 na 50. Předpoklad je, že to bude obdobné i v České republice. 3) Snažíme se věnovat věcem, kterým rozumíme a kde můžeme přidat hodnotu a ne být pouhým interfejsem ke službám jiných. |
Ondřej Tomek 1) Portály jsou jednoznačně místa, jež nabízejí uživatelům Internetu služby masového charakteru, tedy služby, jež povětšinou využívají skoro všichni uživatelé Internetu. Jejich cílem je kumulace co největšího počtu uživatelů na jednom místě. Z tohoto stavu se dá poměrně jasně předpovědět zdroj příjmu pro portály. Komu tedy portály přinášejí hodnotu? Neboť hodnota je důvodem k tomu, abych za něco jakoukoli formou platil.
Toto je současný stav, jenž se v krátké době rozroste o několik dalších strategických obchodních modelů. 2) Podívejte se na strukturu reklamních výdajů v mimointernetovém mediálním světě. Kdo jsou největší inzerenti? Ti, již zasahují největší „masy“ lidí (prací prášky, mobilní komunikace, jídlo…). Tito inzerenti potřebují zasáhnout masu. Až vstoupí na internetový trh reklamy, tak budou potřebovat portály. Nyní tam však ještě nejsou. Portály však musí objektivně popsat demografii svých uživatelů, aby nevypadaly jako „černé díry“. Coca-Cola také neinzeruje v časopisech o počítačích. Ale vidíte ji ve všech celospolečenských médiích a v main streamových médiích. Podívejte se na strukturu internetových rozpočtů mobilních operátorů – do portálů jde více jak 60%. „Zbytek má zbytek“. Kde bude inzerovat producent jídla – na serveru o ženách a na portálech. Protože by jinak musel zasahovat stovky serverů, aby pokryl svůj trh (všech, co jedí). Můj názor tedy je, že to budou portály, jakmile se na Internet odhodlají přijít producenti rychloobratového zboží, a pokud budou portály uživatelsky průhledné. Každý portál, jenž přežije, bude mít velkou masu lidí a ta má cenu. Na třech subjektech se proinzeruje 40–60% rozpočtů. Na každý portál tedy zajímavý díl. A pokud portály nebudou prodávat jen bannery, ale budou chytřejší, tak mají velkou šanci sáhnout si i na mimointernetové zdroje. Doufám, že Centrum.cz bude za krátky čas první, kdo ukáže konkrétní příklad s konkrétním hráčem. Již jej finalizujeme a připravujeme spuštění. 3) Jednoznačně ano. Během krátké doby budeme spouštět několik dalších služeb podobného typu. Letenky.centrum.cz, stejně tak jako vanocni.centrum.cz, byly pro nás neskutečně pozitivním překvapením. Problémem pro spouštění takovýchto služeb je připravenost firmy na její uvedení. Nejedná se již o spuštění služby, jež automaticky generuje svůj obsah a hlavní roli tam již nehrají programátoři a marketing. Zde se jedná o komplexní znalost problematiky té dané oblasti a to nebude pro všechny hráče jednoduchý oříšek. Musíte mít připravený tým lidí, již rozumí té dané oblasti. Troufám si říci, ze připravit NetCentrum pro uvedení těchto služeb nás stálo 9 měsíců. A většinu z tohoto času nebylo programování ale vzdělávání a práce na získání dovednosti a strategických partnerství z dané oblasti. Dnes je NetCentrum připraveno a „jádro“ to umí (pokud použiji frázi pana Tomáše Kaly, jednoho z klíčových lidí pro rozjezd eBanky), což nám umožňuje spouštět službu za službou a nebát se o jejich kvalitu. Je v tom obrovský potenciál, to již víme, ale je těžké se k tomu dostat, firma musí fungovat. |